938 313 läst ·
3 543 svar
938k läst
3,5k svar
En begränsad HUMORTRÅD!
Hatten (Sorteringshatten) bestämmer i vilket elevhem en förstaårselev ska tillhöra, till största del utifrån personens värderar.B bryggstun skrev:
Azkaban är ett fängelse för dom värsta brottslingarna befinner sig.
Nej, JK Rowling åsikter om att bara kvinnor kan få mens är en helt annan diskussion
Ursäkta om min uppfattning är helt fel, men är detta då ett inslag i någon sorts rasistisk humor om att personer med en viss etisk bakgrund har en bestämd social placering? Eller kom gärna med en rolig förklaringMaxHugo skrev:
Nu när du säger det, så får jag samma känsla. Har aldrig tänk på att scenen med Sorteringshatten har med rasism att göra.Noramasen skrev:
Rimligen. Om skämtet gör sig lustiga över det rasistiska systemet eller i sig är rasistiskt framgår inte, men det fungerar på båda sätten.Noramasen skrev:
Det är väl rätt uppenbart att det är det rasistiska systemet (i USA) som man gör sig rolig över. Men visst kommer vissa lättkränkta att se det som racistiskt.F fiskbuggaren skrev:
Men Harry Potter är väl från England? Det var inte alls uppenbart för min del, trodde jag missat nåt om att skådisen hamnat i fängelse eller något sånt.D Daniel 109 skrev:
Men texten är inte ett citat från filmen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 461 inlägg
Rimligt, eftersom att den inte har det. J.K. Rowling är ju rätt tydligt antirasistisk i sitt skrivande om renrasiga trollkarlar och andra. Svarta, asiatiska och vita barn däremot, näe.MaxHugo skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg