3 dubbel säkerhet när jag köpte en adapter på Cypern.
Säkring och JFB i centralen.
Säkring och brytare på kontakten.
Säkring i adaptern.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, det handlar om en stickpropp som inte har någon bokstav utan heter CEE 7/7 och är en kombination av typ E och F.

[bild]
Ja, det står som ett tillägg och såna får man oftast med datorer och liknande, men det står att stickpropp F är kompatibel med uttag E och det är det jag tycker verkar konstigt.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, det handlar om en stickpropp som inte har någon bokstav utan heter CEE 7/7 och är en kombination av typ E och F.

[bild]
Klurig manick, det där. Alla jag känner kör den som ojordad i våra danska uttag (typ K)
 
I EU anpassar man sig sakta mot Schuko. I Italien där jag befinner mig för tillfället så finns det både de italienska uttagen med tre hål i rad, men ofta också Schuko. Många jordade apparater säljs med Schuko och en adapter till det italienska jordade uttaget med tre hål.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F Folke Danske skrev:
Klurig manick, det där. Alla jag känner kör den som ojordad i våra danska uttag (typ K)
Förra sommaren passerade jag Danmark och försökte köpa en jordad skarvsladd. Det verkar inte existera över huvud taget där nere? Inte ens stora sladdvindor för utomhusbruk var jordade. Jag kollade i och för sig bara på Biltema, macken och något annat billighetsbyggvaruhus jag inte minns namnet på...
I Sverige är det ju standard att alla skarvsladdar är jordade, men danskarna verkar veta något som inte vi vet.


Kabelvinda med svart sladd och tre uttag, röd indikatorlampa, bärhandtag, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknisk specifikationstabell för en produkt med information om kabeltyp, ledningsarea, kapslingsklass och maximal effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Så himla bra artikel 🤩!!! Så nu till frågan är det spänning eller frekvens men ska tänka på ska alltid matcha (eller om det finns spelrum) för kunna använda apparaten i ett annat land? För själva uttaget kan man alltid köpa en adapter.
 
tommib
useless useless skrev:
Förra sommaren passerade jag Danmark och försökte köpa en jordad skarvsladd. Det verkar inte existera över huvud taget där nere? Inte ens stora sladdvindor för utomhusbruk var jordade. Jag kollade i och för sig bara på Biltema, macken och något annat billighetsbyggvaruhus jag inte minns namnet på...
I Sverige är det ju standard att alla skarvsladdar är jordade, men danskarna verkar veta något som inte vi vet.


[bild]

[bild]
Intressant. De kanske kör stenhårt på dubbelisolerat där?

En följdfråga: Hur vanliga är Shucko eller de franska uttagen numera? De får ju installera dem sedan 2011. Jag funderar på om jag behöver köpa en adapter när vi drar till Legoland senare i sommar...
 
M MagHam skrev:
Passar bra med ett citat från en f d kollega:
"Det finns så många standarder att det inte finns någon standard"
Jag brukar säga att fördelen med standarder är att det finns så många att välja på.😀
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Tecknad bild som ironiskt illustrerar hur nya standarder leder till fler, inte färre, konkurrerande standarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Intressant. De kanske kör stenhårt på dubbelisolerat där?

En följdfråga: Hur vanliga är Shucko eller de franska uttagen numera? De får ju installera dem sedan 2011. Jag funderar på om jag behöver köpa en adapter när vi drar till Legoland senare i sommar...
tommib tommib skrev:
Intressant. De kanske kör stenhårt på dubbelisolerat där?

En följdfråga: Hur vanliga är Shucko eller de franska uttagen numera? De får ju installera dem sedan 2011. Jag funderar på om jag behöver köpa en adapter när vi drar till Legoland senare i sommar...
tommib tommib skrev:
Intressant. De kanske kör stenhårt på dubbelisolerat där?

En följdfråga: Hur vanliga är Shucko eller de franska uttagen numera? De får ju installera dem sedan 2011. Jag funderar på om jag behöver köpa en adapter när vi drar till Legoland senare i sommar...
Risken för att du stöter på den franska eller Schuko i en fast installation i DK är nära 0. De flesta apparater man har med sig på resa är dubbelisolerade - allt med Europlug är det. Både de och Schukoproppar passar i danska typ K-uttag. Om du har egen brödrost eller kaffebryggare med så kan du räkna med att alla uttag är skyddade med jfb.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Så himla bra artikel 🤩!!! Så nu till frågan är det spänning eller frekvens men ska tänka på ska alltid matcha (eller om det finns spelrum) för kunna använda apparaten i ett annat land? För själva uttaget kan man alltid köpa en adapter.
Kolla på dina prylar. De är märkta med vad de klarar av. 110-250V och 50-60Hz är inte ovanligt.

Jag kollade närmaste pryl jag hittade. En mobilladdare. Den är märkt 100-240V 50-60Hz
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hårtork är väl den första sak folk tar med sig som jag tänker på som inte fungerar så bra på 110V. Spänningen är viktigare än frekvensen. Annars är allt som har hög effekt problematiskt, så som brödrost, vattenkokare, kaffekokare osv.
 
  • Gilla
Folke Danske
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hårtork är väl den första sak folk tar med sig som jag tänker på som inte fungerar så bra på 110V. Spänningen är viktigare än frekvensen. Annars är allt som har hög effekt problematiskt, så som brödrost, vattenkokare, kaffekokare osv.
Snart är elbil det första som folk tar med sig. Många stugor för uthyrning här i DK har explicit laddförbud för elbil. Tråkigt att bränna säkringen ute vid vägen mitt i matlagningen. Normalt kan man dock räkna med att danska hus, inkl sommarstugor, är avsäkrade med minst 25A, så att ladda med 6A från ett jordat eluttag går normalt bra, med rätt adapter. I Danmark kallar vi en sådan anordning "mormorladdare". Då kan du ta dig 5-10 mil på en natts laddning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Typ G. England (det är ju inget land eller en nation ens)
Nu blir walesarna, skottarna och nordirländarna väldigt stötta😃
England är ju ett land som ingår i Storbritannien
 
N nissenhj skrev:
England är ju ett land som ingår i Storbritannien
Ett kungadöme men inget land. England är inte med bland FN:s lista över nationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.