9 602 läst · 44 svar
10k läst
44 svar
Eluttag i väggskåp?
Ta en bit spånskiva, plywood eller liknande med samma tjocklek som luftgapet bakom ditt skåp. Ska täcka uttaget och lite till, ca 300 x 300 eller större. Fäst (skruva) biten i väggen. Ta hål med dosborr (eller kanske enklare att borra först och fästa sedan). Sätt i ROT dosa. Borra hål i bakstycket på dit skåp där dosan sitter. Installera uttaget. Nu blir det som på din bild, snyggt och prydligt
Jag har nästan helt slutat med eljobb utan är mest gratiskonsult numera.A anr145 skrev:
Du har fått förslaget med en VP2 dosa med justerbar ring så att uttaget kan sättas så att det exakt livar med skåpets bakstycke. Nått bättre tips kan jag inte ge, i alla fall inte utan att på plats sett förutsättningarna. I alla fall jag vill själv på plats se och bedöma för att vad och vilka möjligheter som finns.A anr145 skrev:
Jo, men jag vet inte om det funkar med Berker R8.. Berker (Hager) visar en grå dosa på deras sida..E elmont skrev:Du har fått förslaget med en VP2 dosa med justerbar ring så att uttaget kan sättas så att det exakt livar med skåpets bakstycke. Nått bättre tips kan jag inte ge, i alla fall inte utan att på plats sett förutsättningarna. I alla fall jag vill själv på plats se och bedöma för att vad och vilka möjligheter som finns.
Nu har jag ingen aning om vad det är du har men är det enligt Svensk standard så är det ca 60 mm mellan fästskruvarna. Är det nått udda utländskt har jag inte en aning men troligen någon dosa av udda typ och i såna fall kan jag inte komma med nått tips. OCH som svar på en tidigare fråga, är det av nått udda "system" så är det troligt att jag inte skulle befatta mig med det.A anr145 skrev:
Udda vet jag inte om det är, det var därför jag ville höra lite med er som arbetar lr arbetat som elektriker..E elmont skrev:Nu har jag ingen aning om vad det är du har men är det enligt Svensk standard så är det ca 60 mm mellan fästskruvarna. Är det nått udda utländskt har jag inte en aning men troligen någon dosa av udda typ och i såna fall kan jag inte komma med nått tips. OCH som svar på en tidigare fråga, är det av nått udda "system" så är det troligt att jag inte skulle befatta mig med det.
Berker är från Tyskland.. men säljs t.ex här https://www.elbutik.se/product.html...MIlumbnJDd7wIV2RB7Ch3LcAGTEAQYCyABEgLmzfD_BwE
Mitt problem är att jag har ingen aning om elektrikers tillvägagångssätt och eventuella bestämmelser.. hur mkt kan en apparatdosa normalt ”greppa”? Om jag skulle göra som Pin skrev så behöver dosan greppa 4mm (baksida på mitt skåp) + 17mm ”luftspalt” + gipsets tjocklek (13mm?) alltså = 34mm..
Jo det ätt en lite "udda" fabrikat, men när jag tittar på bilden på uttaget ser det ut som om det skulle passa i vanliga apparatdosor. Har du uttaget kan du mäta C/C mellan dom nyckelhåls formade hålen i ramen. är det ca 60 mm ska dom passa i en vanlig standarddosa.
Ps
Om en VP2 dosa sätts så att fronten livar med väggen kan man skruva ut ringen från 0 till max 26mm eller om man byter ring till max 39 mm.
Jag vet inte om någon nämnt det tidigare men det är "jobb" som du inte får syssla med.
Ps
Om en VP2 dosa sätts så att fronten livar med väggen kan man skruva ut ringen från 0 till max 26mm eller om man byter ring till max 39 mm.
Jag vet inte om någon nämnt det tidigare men det är "jobb" som du inte får syssla med.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 804 inlägg
Sorry, "FK" är en benämning på en enkelisolerad ledare, alltså inte en kabel med dess mantel utan ledarna under manteln. Dessa får inte ligga löst i byggnadsdelar, de måste läggas inom ett godkänt VP-rör eller kopplingsutrymme som en dosa. Så gör vi i Sverige. Då skåpet i ditt fall blir fast monterat så finns inte så mycket mer att säga. Du får pussla ihop det med de millimeter du har. Ett infällt uttag ska sitta i en dosa, inte i bakstycket på skåpet.A anr145 skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Om du kan fälla in en dosa i väggen bakom så kan du fälla in en Schneider VP-2 dosa för dubbel eller trippelgips (grön eller blå ring), då kan du skruva ut ringen till 26 resp 39mm ut från väggen, tills den livar med bakstycket i skåpet, sen sätta uttaget i dosan.A anr145 skrev:
edit:
Jaja, den idén var ju redan lanserad i tråden, aldrig får man bli först.
Men det verkar ju vara en bra idé då, iom att minst två elektriker föreslagit den ...
Redigerat:
Och man kan ju tillägga att just detta är enligt reglerna, dvs standarden ss4364000 (elinstallationsreglerna) samt god elteknisk praxis samt alla elsäkerhetsverkets föreskrifter.Bo.Siltberg skrev:Sorry, "FK" är en benämning på en enkelisolerad ledare, alltså inte en kabel med dess mantel utan ledarna under manteln. Dessa får inte ligga löst i byggnadsdelar, de måste läggas inom ett godkänt VP-rör eller kopplingsutrymme som en dosa. Så gör vi i Sverige. Då skåpet i ditt fall blir fast monterat så finns inte så mycket mer att säga. Du får pussla ihop det med de millimeter du har. Ett infällt uttag ska sitta i en dosa, inte i bakstycket på skåpet.
Sen kan du förstås välja att göra på ett regelvidrigt sätt, men i och med att du frågar så antar jag att du vill ha ett godkänt utförande.