P Pin skrev:
Ja dosan måste vara rakt bakom uttaget. Finns väl lite olika alternativ att få till det:
- bygg hyllan och borra hålet för uttaget/dosan först. Ställ skåpet på plats och markera upp och borra sedan hålet i väggen.
- borra hålet i väggen först och sätt i dosan och en magnet och finnare för att hitta rätt
Alternativ ett låter ju helt perfekt
Vad heter distanserna om jag får fråga :oops:

A anr145 skrev:
Alternativ ett låter ju helt perfekt
Vad heter distanserna om jag får fråga :oops:
Distansring, förhöjningsring, påbyggnadsring, ...

• Gilla
anr145
  • Laddar…
Men gör ett hål i bakstycket enkelt och mycket bra då slipper du hålla på och mixtra med eluttaget. Kan du bygga ett skåp kan du troligen enkelt ta ett hål. Det är väl ungefär lika svårt som att göra ett runt hål för uttaget men låter du uttaget sitta så slipper du skaffa långa skruvar och div förhöjningsringar.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
K
A anr145 skrev:
Det ska inte flyttas :rofl:
Det vet du ju inte. En dag kanske en hamster eller något tränger sig in bakom skåpet...

Det är så litet avstånd att jag absolut hade gjort hål i skåpet.

Ett alternativ är att sätta en grenkontakt/skarvsladd i skåpet som du pluggar in i vägguttaget.

E elmont skrev:
Men gör ett hål i bakstycket enkelt och mycket bra då slipper du hålla på och mixtra med eluttaget. Kan du bygga ett skåp kan du troligen enkelt ta ett hål. Det är väl ungefär lika svårt som att göra ett runt hål för uttaget men låter du uttaget sitta så slipper du skaffa långa skruvar och div förhöjningsringar.
vet inte om jag förstår dig rätt? I dagsläget finns inget eluttag på väggen där skåpet ska stå..

K Kallebo skrev:
Det vet du ju inte. En dag kanske en hamster eller något tränger sig in bakom skåpet...

Det är så litet avstånd att jag absolut hade gjort hål i skåpet.

Ett alternativ är att sätta en grenkontakt/skarvsladd i skåpet som du pluggar in i vägguttaget.
En hamster? :crysmile:
Missade du min bild lr? :thinking:
Vill ju att det ska se snyggt ut också.. kanske kan dra in en generator i skåpet så slipper elektrikern dra några kablar (y):crysmile:

A anr145 skrev:
vet inte om jag förstår dig rätt? I dagsläget finns inget eluttag på väggen där skåpet ska stå..
Då missförstod jag dig, sorry. Då skulle jag sätt en VP2 dosa i väggen bakom skåpet där jag vill ha uttaget. VP2 dosan har justerbar ring för fastsättningen av apparater. Den kan du lätt justera så att den livar med framkant på bakstycket. Från dosan dra en slang till närmaste apparat/kopplingsdosa.

E elmont skrev:
Då missförstod jag dig, sorry. Då skulle jag sätt en VP2 dosa i väggen bakom skåpet där jag vill ha uttaget. VP2 dosan har justerbar ring för fastsättningen av apparater. Den kan du lätt justera så att den livar med framkant på bakstycket. Från dosan dra en slang till närmaste apparat/kopplingsdosa.
Så skillnaden mellan en VP2 dosa och en ”vanlig” kopplingsdosa är att VP2:an går att justera istället för att använda förhöjningsringar? Kan som sagt ingenting om elinstallationer..

A anr145 skrev:
Så skillnaden mellan en VP2 dosa och en ”vanlig” kopplingsdosa är att VP2:an går att justera istället för att använda förhöjningsringar? Kan som sagt ingenting om elinstallationer..
Ja, fästringen är justerbar i djupled, det finns två olika "djup" på ringen den ena för enkel och dubbel gips och en för dubbel och tre lager gips. OCH det är en APPARATDOSA du ska ha och inte en kopplingsdosa, vill man kan man naturligtvis använda en apparatdosa som kopplingsdosa men inte en kopplingsdosa som apparatdosa.

Hej! Se bifogad bild, skulle en sådan här installation vara helt förbjuden här i Sverige? Teoretiskt sett finns ingen ”pet risk” då eluttaget lockar hålet..

Bilden är från en installation av ett dyrt kök i Belgien..

• Ett eluttag utanpåliggande i ett köksskåp med indirekt belysning, ovanlig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E elmont skrev:
Ja, fästringen är justerbar i djupled, det finns två olika "djup" på ringen den ena för enkel och dubbel gips och en för dubbel och tre lager gips. OCH det är en APPARATDOSA du ska ha och inte en kopplingsdosa, vill man kan man naturligtvis använda en apparatdosa som kopplingsdosa men inte en kopplingsdosa som apparatdosa.
Hej igen :oops:

Såg du min bild? :geek:
Du verkar kunna mkt om el (y)
Vad säger du? :)

A anr145 skrev:
Hej! Se bifogad bild, skulle en sådan här installation vara helt förbjuden här i Sverige? Teoretiskt sett finns ingen ”pet risk” då eluttaget lockar hålet..

Bilden är från en installation av ett dyrt kök i Belgien..
Svårt att se vad exakt bilden föreställer. I torra utrymme lär du kunna montera eluttag varhelst du önskar, så länge kopplingar och eldragningar görs på ett vedertaget sätt av en auktoriserad firma.

Vad visar bilden?
Vad är det du undrar över som inte besvarats i tråden?
Om det är enkelisolerad FK som syns på bilden så ska det sitta en dosa i hålet som uttaget sedan monteras i.

E etompau skrev:
Svårt att se vad exakt bilden föreställer. I torra utrymme lär du kunna montera eluttag varhelst du önskar, så länge kopplingar och eldragningar görs på ett vedertaget sätt av en auktoriserad firma.
Bilden föreställer ett högskåp (skafferi) där det ska sitta ett eluttag, baksidan på högskåpet sitter inte dikt an mot bakomvarande vägg och här har alltså elektrikern dragit fram enbart elkablarna och sedan skruvat eluttaget i den fanerade baksidan och INTE i en dosa.. flexröret sitter även det mellan bakomvarande vägg och baksidan på skåpets bakskiva.. förstår att man i torra utrymmen kan dra i princip hur som.. det jag undrar är om elektriker skulle godkänna ett sånt här tillvägagångssätt..

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad visar bilden?
Vad är det du undrar över som inte besvarats i tråden?
Om det är enkelisolerad FK som syns på bilden så ska det sitta en dosa i hålet som uttaget sedan monteras i.
Vad är FK? Se mitt föregående svar så kanske du förstår vad jag är ute efter :oops:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.