1 961 läst · 37 svar
2k läst
37 svar
Eluttag i taket - ta bort?
Haha, ja för tänk hur överens experterna är om vad som är " rätt svar"😄E elmont skrev:
Skriv gärna istället vad du specifikt vänder dig emot i råden så blir det tydligare vad du inte håller med om.A AG A skrev:Tyvärr går det inte att ställa en fråga gällande el på detta forum. Man blir bara ännu osäkrare än man var från början. De sk. experterna slåss om att få sista ordet, och vägrar tycka som de andra. Helt oavsett vad man sedan som frågeställare väljer att göra, så blir man närmast lynschad av ett antal personer. De hittar på de mest osannolika händelser för att påvisa att allt annat än deras förslag är totalt livsfarligt.
Prova nu istället att skriva att du tänkt om, och ska köpa det som Bo föreslår, samt att du ska anlita en kompis som jobbat som elektriker.
Jag kan garantera dig att du då får höra att "så kan man absolut inte göra". Även Bosse själv kommer ha invändningar.
Prova så får du se.
(Sen gör du som du tänkt från början)
Mycket om el handlar om just riskbedömningar. Exempelvis varför inte alla ledningar behöver skyddas av jordfelsbrytare utan bara vissa.
Jag tycker det är ett ganska bra och klokt råd i denna tråd att försöka bevara alla uttag i en bostad. Betydligt säkrare för ordinära personer, betydligt enklare och kräver ingen auktorisation vid utbyte av materialet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Åtminstone jag har inte hävdat något rätt svar i denna tråd. Det är min åsikt och delvis tolkning av reglerna. Man måste inte följa min åsikt. Mussli har en annan åsikt. Det finns inga tydliga tvingande regler här, även om man kan diskutera hur de ska tolkas.
Jag har kanske varit envis pga att jag ser byte till DCL som en enkel och billig lösning som ger ett mycket bra resultat. Jag ser inte vad som kan vara så komplicerat. Man får som sagt göra detta byte, medan det krävs behörighet för att plocka bort uttaget och ansluta lampan fast.
Jag har kanske varit envis pga att jag ser byte till DCL som en enkel och billig lösning som ger ett mycket bra resultat. Jag ser inte vad som kan vara så komplicerat. Man får som sagt göra detta byte, medan det krävs behörighet för att plocka bort uttaget och ansluta lampan fast.
Jag säger bara hur det vanligtvis blir, när det ställs en enkel fråga om el. Om vi jämför med en enkel fråga om snickra ihop, eller laga något, exempelvis ett bord. Då avhandlas detta på ca 10stycken inlägg, med olika råd och förslag. Men, en enkel fråga om el tjafsas det hit och dit, med diverse påhopp idiotförklaringar inblandat. Sällan räcker det med 150 inlägg. Som du då förstår är det inte ett råd att då hålla sig till. Alla råd är dessutom "sågade" av någon annan.A avh67f skrev:Skriv gärna istället vad du specifikt vänder dig emot i råden så blir det tydligare vad du inte håller med om.
Mycket om el handlar om just riskbedömningar. Exempelvis varför inte alla ledningar behöver skyddas av jordfelsbrytare utan bara vissa.
Jag tycker det är ett ganska bra och klokt råd i denna tråd att försöka bevara alla uttag i en bostad. Betydligt säkrare för ordinära personer, betydligt enklare och kräver ingen auktorisation vid utbyte av materialet.
Se bara i den här tråden. Ser du verkligen bara ett råd?
Dessutom gör dessa löjligt många svar det svårt för andra om man söker på problemet senare. Det blir lite krångligt att hitta lösningen/lösningarna i en 10 sidor lång tråd där över hälften av svaren inte har med frågan att göra. Ungerfär som jag gör nu iof. 🙃A AG A skrev:Jag säger bara hur det vanligtvis blir, när det ställs en enkel fråga om el. Om vi jämför med en enkel fråga om snickra ihop, eller laga något, exempelvis ett bord. Då avhandlas detta på ca 10stycken inlägg, med olika råd och förslag. Men, en enkel fråga om el tjafsas det hit och dit, med diverse påhopp idiotförklaringar inblandat. Sällan räcker det med 150 inlägg. Som du då förstår är det inte ett råd att då hålla sig till. Alla råd är dessutom "sågade" av någon annan.
Se bara i den här tråden. Ser du verkligen bara ett råd?
Lite lustigt hur det kan bli.
Om jag på förhand hade bestämt mig för att göra en fast installation av en armatur, då hade jag inte ställt frågor av det slag TS har gjort. Då hade jag gjort den fasta installationen och gått vidare med mitt liv. Risken med att ställa frågor är att man får andra svar än de man önskar.
TS har nu fått svar på sina frågor, inkl. alternativa förslag till hur situationen kan hanteras. Nu är det upp till TS att bestämma sig för hur hen ska gå vidare.P Perkuuuules skrev:
Om jag på förhand hade bestämt mig för att göra en fast installation av en armatur, då hade jag inte ställt frågor av det slag TS har gjort. Då hade jag gjort den fasta installationen och gått vidare med mitt liv. Risken med att ställa frågor är att man får andra svar än de man önskar.
Att koppla in en takarmatur är ingen rocketscience direkt.
Med det sagt förefaller det väldigt osannolikt att TS skulle göra på detta viset som i länken. Alltså lämna oisolerade spänningsförnde ledare om/när TS demonterar sin lampa. Att ens antyda något sådant är på gränsen till förolämpande mot TS. TS verkar vad jag kan bedöma noga med att göra rätt. Inte minst tyder skapandet av denna tråd på det.
Varför det? Det beror väl på vad syftet är. Det är väldigt klokt om man skall montera ett nytt uttag.A avh67f skrev:
Att det kan bli så är såklart möjligt. Om de som lämnade det så gjorde det för att de ville ta med även lamputtaget för att enklare kunna montera sin armatur i nya bostaden vet vi inte. Så det kan faktiskt bli exakt så även om TS monterar ett uttag som passar armaturen...A avh67f skrev:
Med det sagt förefaller det väldigt osannolikt att TS skulle göra på detta viset som i länken. Alltså lämna oisolerade spänningsförnde ledare om/när TS demonterar sin lampa. Att ens antyda något sådant är på gränsen till förolämpande mot TS. TS verkar vad jag kan bedöma noga med att göra rätt. Inte minst tyder skapandet av denna tråd på det.