P Perkuuuules skrev:
Håller med. Jag tror det är en lämplig lösning att bara ta bort ”höljet” och koppla lampan direkt mot elsladdarna i taket.
Men varför sätter du inte dit ett DCL-uttag istället? Då får din armatur plats.

Det finns ett inlägg i denna tråd som tydligt visar varför man inte bör koppla bort lamputtag, dvs hur det kan gå fel. Ska man ta bort uttaget så bör Wago 224 användas. Det blir anslutningspunkten istället för sockerbiten i armaturen. Det gör stor skillnad på vad som blir berörbart vid losskoppling.

Denna armatur är saker man gärna tar med sig vid flytt, i motsats till t.ex lysrörsarmaturer, belysning i källare och utomhuslyktor etc. När ni säljer huset om 20 år så har nog detta lamputtag försvunnit i gömmorna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Det finns ett inlägg i denna tråd som tydligt visar varför man inte bör koppla bort lamputtag, dvs hur det kan gå fel. Ska man ta bort uttaget så bör Wago 224 användas. Det blir anslutningspunkten istället för sockerbiten i armaturen. Det gör stor skillnad på vad som blir berörbart vid losskoppling.

Denna armatur är saker man gärna tar med sig vid flytt, i motsats till t.ex lysrörsarmaturer, belysning i källare och utomhuslyktor etc. När ni säljer huset om 20 år så har nog detta lamputtag försvunnit i gömmorna.
När jag googlar på dcl uttag så är det ett ny standard. Hur hjälper det?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
O O skrev:
Man får naturligtvis överlåta

Att man bör använda wago kan jag köpa. Men jag förstår fortfarande inte vad som är så farligt med att ta bort ett lamputtag. Även i nyproduktion låter man ofta bara trådara sticka ut ur röret direkt från taket. Nästan alla nya lampor har också bara en sockerbit eller wago i sin anslutning. Alltså gjorda för att koppla in direkt på elkablarna från taket.
Handen på hjärtat nu Bosse, hur skulle du själv gjort hemma hos dig? Jag tror att du hade gjort som TS tänkt göra. Dock hoppas jag bara att du hade ringt en elektriker. Mig veterligen saknar även du behörighet för den här typen av arbete.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Att man bör använda wago kan jag köpa. Men jag förstår fortfarande inte vad som är så farligt med att ta bort ett lamputtag. Även i nyproduktion låter man ofta bara trådara sticka ut ur röret direkt från taket. Nästan alla nya lampor har också bara en sockerbit eller wago i sin anslutning. Alltså gjorda för att koppla in direkt på elkablarna från taket.
Handen på hjärtat nu Bosse, hur skulle du själv gjort hemma hos dig? Jag tror att du hade gjort som TS tänkt göra. Dock hoppas jag bara att du hade ringt en elektriker. Mig veterligen saknar även du behörighet för den här typen av arbete.
" Även i nyproduktion låter man ofta bara trådara sticka ut ur röret direkt från taket"

What 🤣 Känns ju jäkligt tveksamt att de skulle gå igenom en besiktning dock 😜

P Perkuuuules skrev:
När jag googlar på dcl uttag så är det ett ny standard. Hur hjälper det?
Det skrev jag här:
Du kan också byta lamputtag mot DCL som har uttaget infällt. Kolla cc-måttet mellan skruvarna bara. [länk]
och bekräftade att det ligger platt mot taket här:
Ja, DCL som jag länkade till.
Denna bild visar ett sådant uttag med stickproppen isatt (utan sladd). Ingenting sticker ut. Kroken går att fälla in eller ta bort.

DCL-uttag med infällbar krok och stickpropp isatt, ligger platt mot taket utan sladd, enligt 2019 års installationsregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DCL ska användas i alla nya hus och vid större renovering. De gamla lamputtagena får inte användas längre vid nyinstallation. Detta enligt regler från 2019. Detta går visserligen att obstruera mot, men i ditt fall skulle DCL vara en lösning.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men jag förstår fortfarande inte vad som är så farligt med att ta bort ett lamputtag.
avh67f gav ett exempel här #12. Det är visserligen extremt men inte osannolikt. Jag kan tänka mig att efter den ryggknäckande flyttstädningen så finns bara en sak kvar innan man kan åka hem till sitt nya hem och lägga upp benen - ta ned lampan i vardagsrummet som behövdes för städningen. Det gamla lamputtaget ligger i en av 57 flyttkartonger i det nya hemmet.

Mer vanligt är nog att folk lämnar sladdarna isolerade men omärkta, t.ex röd, gul, svart.

Det är onödigt att hamna i denna situation när det finns bättre lösningar.
A AG A skrev:
Även i nyproduktion låter man ofta bara trådara sticka ut ur röret direkt från taket.
Det får du nog visa. Det är inte tillåtet.
A AG A skrev:
Nästan alla nya lampor har också bara en sockerbit eller wago i sin anslutning.
Ja, det är något vi konsumenter bör motarbeta, enklast genom att inte köpa sådan materiel.
A AG A skrev:
Alltså gjorda för att koppla in direkt på elkablarna från taket.
Reglerna tillåter att det fasta ledningssystemet avslutas i elmateriel som är konstruerad för att anslutas direkt till ledningssystemet.

Jag vidhåller att en lampa för t.ex vardagsrum inte är av den typen. Regeln riktar sig nog mer mot t.ex downlights, vägglyktor, skenor och lysrörsarmaturer. Framför allt ska man kunna ansluta en sådan armatur efter att den är monterad på plats, annars kan inte en installationsledning anslutas även om man kan acceptera FK.
A AG A skrev:
Handen på hjärtat nu Bosse, hur skulle du själv gjort hemma hos dig?
Här hemma finns redan sedan gammalt lamputtag av den gamla typen, och lampor avsedda att hängas i en krok. Det enda jag installerat nytt är en fast ansluten lysrörsarmatur i köket, alltså där det tidigare inte fanns något uttag.
A AG A skrev:
Jag tror att du hade gjort som TS tänkt göra.
Jag ska inte säga aldrig men det skulle inte vara planerat.
A AG A skrev:
Dock hoppas jag bara att du hade ringt en elektriker. Mig veterligen saknar även du behörighet för den här typen av arbete.
Nä, jag måste be chefen om lov först. Men det är samtidigt så att det är jag som behöver instruera chefen om vilka instruktioner han behöver ge mig för att kunna ge lov ;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fan vad det ska vara komplicerat. Jag vill bara sätta upp en lampa!

Nu ska jag byta uttaget mot ett annat, vilket innebär att jag måste byta uttaget på lampan då det är den gamla sorten.

Antar att en elektriker måste göra detta, så vi tittar på en jävla massa kostnad och jobb för att sätta upp två lampor.

För en lekman är detta inte helt lätt. Är det ett sånt här jag ska ha? https://www.bauhaus.se/lamputtag-sc...BwE&gbraid=0AAAAADxd_kyEf7sjtwWFuK6meB4YwVHF6

O
P Perkuuuules skrev:
För en lekman är detta inte helt lätt. Är det ett sånt här jag ska ha?
Ja, det där är ett infällt uttag från en en känd tillverkare.

Något som kan vara bra att känna till: I och med att DCL-uttagen är utformade så att anslutningsbrunnen för DCL-kontakten är infälld bygger de mer på djupet. Det innebär att de inte får plats i många äldre takdosor. Särskilt inte om det är en anläggning där tokdosan används som kopplingsdosa och är full med ledningar och toppklämmor. Risken är att du åker på att sätta en förhöjningsring för att över huvudet taget kunna använda ett DCL-uttag, och då är du tillbaks i situationen att lampan inta kan sitta dikt an mot taket i vilket fall.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Något som kan vara bra att känna till: I och med att DCL-uttagen är utformade så att anslutningsbrunnen för DCL-kontakten är infälld bygger de mer på djupet. Det innebär att de inte får plats i många äldre takdosor. Särskilt inte om det är en anläggning där tokdosan används som kopplingsdosa och är full med ledningar och toppklämmor. Risken är att du åker på att sätta en förhöjningsring för att över huvudet taget kunna använda ett DCL-uttag, och då är du tillbaks i situationen att lampan inta kan sitta dikt an mot taket i vilket fall.
Fantastiskt!

Din takdosa är nästan tom. Det är därmed inga problem att få plats med ett DCL-uttag.

Men
Kolla cc-måttet mellan skruvarna bara
Och du behöver även köpa en DCL-stickpropp.

Och
Du får byta lamputtaget till DCL utan krav på behörighet.

Krångla inte till det. 🙄
Ta bort uttaget och sätt upp din lampa dirket mot dosan som du tänkt från början. Skulle du slarva bort ditt gamla takuttag om 20 år när du flyttar kan man köpa ett nytt. Snacka om att göra en höna av en fjäder (inte riktat till TS). Som det brukar bli här inne.

• Gilla
useless och 4 till
  • Laddar…
P Perkuuuules skrev:
Fan vad det ska vara komplicerat. Jag vill bara sätta upp en lampa!

Nu ska jag byta uttaget mot ett annat, vilket innebär att jag måste byta uttaget på lampan då det är den gamla sorten.

Antar att en elektriker måste göra detta, så vi tittar på en jävla massa kostnad och jobb för att sätta upp två lampor.

För en lekman är detta inte helt lätt. Är det ett sånt här jag ska ha? [länk]
Tyvärr går det inte att ställa en fråga gällande el på detta forum. Man blir bara ännu osäkrare än man var från början. De sk. experterna slåss om att få sista ordet, och vägrar tycka som de andra. Helt oavsett vad man sedan som frågeställare väljer att göra, så blir man närmast lynschad av ett antal personer. De hittar på de mest osannolika händelser för att påvisa att allt annat än deras förslag är totalt livsfarligt.
Prova nu istället att skriva att du tänkt om, och ska köpa det som Bo föreslår, samt att du ska anlita en kompis som jobbat som elektriker.
Jag kan garantera dig att du då får höra att "så kan man absolut inte göra". Även Bosse själv kommer ha invändningar.
Prova så får du se.
(Sen gör du som du tänkt från början).

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Tyvärr går det inte att ställa en fråga gällande el på detta forum. Man blir bara ännu osäkrare än man var från början. De sk. experterna slåss om att få sista ordet, och vägrar tycka som de andra. Helt oavsett vad man sedan som frågeställare väljer att göra, så blir man närmast lynschad av ett antal personer. De hittar på de mest osannolika händelser för att påvisa att allt annat än deras förslag är totalt livsfarligt.
Prova nu istället att skriva att du tänkt om, och ska köpa det som Bo föreslår, samt att du ska anlita en kompis som jobbat som elektriker.
Jag kan garantera dig att du då får höra att "så kan man absolut inte göra". Även Bosse själv kommer ha invändningar.
Prova så får du se.
(Sen gör du som du tänkt från början).
Ja visst blir det jobbigt när experterna har "fel svar" som går emot dom enkla lösningar som dom "oinsatta" har, för hur svårt kan det vara. För det är väl som så ofta att dom som är rena amatörer (tror att dom) vet och kan mer och bättre än dom som är yrkesmän.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Köper att man kan ha olika åsikter, det får vi lov att ha =) oavsett så ser det ut såhär just nu (se bild). Tror vi alla kan vara överens att det inte är optimalt.

Jag kommer inte hyra in en elektriker för detta, det är absurt i min mening att byta/ändra för att koppla in en lampa. Nån måtta får det vara.

• Tak med exponerade elkablar och krok för lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Perkuuuules skrev:
Köper att man kan ha olika åsikter, det får vi lov att ha =) oavsett så ser det ut såhär just nu (se bild). Tror vi alla kan vara överens att det inte är optimalt.

Jag kommer inte hyra in en elektriker för detta, det är absurt i min mening att byta/ändra för att koppla in en lampa. Nån måtta får det vara.
Skaffa skruvar att sätta fast den med eller byt till ny. Ingen här som kommer straffa dig om du fixar det själv. Var noga med stäng av strömmen innan, dra av säkring eller huvudbrytaren för att vara på säkra sidan👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.