7 280 läst · 68 svar
7k läst
68 svar
Elsäkerhetsverket flaggar för att fler borde kontrollera sin elanläggning
Har inte fått fakturan ännu och de har jobbat på löpande räkning, men hittills har de lagt ca. 5 arbetsdagar varav kanske 25% ägnats åt besiktningsarbete och resten till olika åtgärder. Det har som sagt inte varit så strukturerat som man kanske skulle önska.Boilerplate4U skrev:
Men objektivt är det helt klart värt det på så sätt att det är väldigt mycket billigare att besiktiga än att byta ut hela installationen. I slutänden hänger det så klart på hur stor del av installationen som döms ut och hur mycket som är OK. Är hela installationen jämngammal och jämnkass så är det förmodligen inte värt att hålla på och rota i varenda dosa. I vårt fall har det varierat stort mellan helt OK skick och dödskulo som pulveriseras bara man nuddar den. Vi kommer dessutom att renovera och uppdatera allt rum för rum framöver men vill tills dess få bort allt som är en akut fara.
Tja, men om man till exempel fokuserade på överlåtelser och vände sig till köparsidan så tror jag det tvärtom skulle vara väldigt intressant för dessa att identifiera ev. farligt hempul.tommib skrev:
Jo, det är klart. Vis av erfarenheter av OVK-besiktningar ser jag inte minst framför mig ett stort problem med hur man kommer att se på äldre installationer. T.ex. avsaknad av jordfelsbrytare, ojordade uttag som saknar petskydd osv. Saker som anses "farligt" idag, men som var normen när de en gång installerades. Besiktningsmän tenderar att gå igång på sådant har jag märkt.tommib skrev:
P Putte 9497 skrev:
Ditt sätt att uttrycka dig i skrift får dig att framstå som en väldigt osympatisk människa med översittarfasoner som missade läsförståelsen i skolan. Om du inte tycker att denna beskrivning passar in på dig så föreslår jag att du jobbar en hel del med dig själv och hur du uttrycker dig för att andra inte ska få den uppfattningen av dig. Jag vågar påstå att det inte är någon här som tycker att det är värt att lägga tid på att diskutera med någon som bara verkar vara ute efter att trycka ner andra.P Putte 9497 skrev:
Och observera att jag INTE säger att du är en osympatisk människa med översittarfasoner utan att ditt BETEENDE får dig att UPPFATTAS som det
Detta har jag helt missat men råkade av en slump nu på morgonen på den tråd jag tror att du syftar på.tommib skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...age-av-doslock-lock-till-gruppcentral.329423/
Mycket bra att få reda på detta, men frågan är om de har ändrat sig eller om det bara är en persons tolkning. Oavsett vilket kommer jag att luta mig mot detta nya svar då jag anser att något annat är galet. Sen förstår jag deras varning om att kåpan kan komma åt spänningsförande delar så detta är något inte alla bör göra om man nu inte har tillräcklig kunskap om elanläggningar
Han är en känd trollare, du kan käfta hur mycket du vill, det kommer bara konstiga svar tillbaka, som du förmodas gå igång på. N1xe är samma skrot och korn.H hjulia skrev:Du verkar uppenbarligen inte vilja förstå vad som skrivs för då hade du inte behövt fråga denna fråga. Och du har inte heller svarar på vad feldiagnosticering inom vården har med elanläggningar i hemmet att göra. Vill du diskutera seriöst så föreslår jag att du läser och förstår vad andra skriver och vill du inte göra det kan du lika gärna lägga ner din "diskussion".
Jag tänkte bara nämna det ifall du tror att det diskuteras allvarligt, men gillar du att bara skriva utan något mål, så varsågod.
Jag misstänkte nästan det. Att förklara hur någon upplevs funkar ibland för att få en person att inse hur de beter sig och i så fall är det bra. Biter det inte så har jag gjort det jag kunnat och tänker inte lägga mer energi på den personen och jag tänker definitivt inte försöka argumentera med en sådan person, mer än att en gång förklara extra tydligt vad jag menar. Efter det är det upp till den andre att skärpa sig om denne någon vill föra en diskussionMikael_L skrev:
Själv uppfattade jag det mer som ett personligt påhoppH hjulia skrev:Ditt sätt att uttrycka dig i skrift får dig att framstå som en väldigt osympatisk människa med översittarfasoner som missade läsförståelsen i skolan. Om du inte tycker att denna beskrivning passar in på dig så föreslår jag att du jobbar en hel del med dig själv och hur du uttrycker dig för att andra inte ska få den uppfattningen av dig. Jag vågar påstå att det inte är någon här som tycker att det är värt att lägga tid på att diskutera med någon som bara verkar vara ute efter att trycka ner andra.
Och observera att jag INTE säger att du är en osympatisk människa med översittarfasoner utan att ditt BETEENDE får dig att UPPFATTAS som det
Men då blir din anläggning kontrollerad av en elektriker varje gång? Rkarlsson skrev:Diggar ändå denna
"Man menar på att bostadsägare generellt sett är ganska dåliga på att elbesiktiga och att man samtidigt har intresse för att lägga till ny teknik såsom solceller, elbilsladdning och annat. "
Jag har inget intresse av att lägga till teknik som elbilsladdning, för jag har ingen elbil och vill helst inte ha förrän det är överkomligt.
Solceller kan väl funka, men då vill jag egentligen lägga om taket, men jag vill inte lägga om taket då de är tätt och gör vad det ska, men för gammalt för att lägga energi på att sätta dit solceller. Så att lägga 100 tusen på att byta tak för att sen lägga 120-150 tusen på solceller gör det inte lönsamt på många år för mig =)
Jag har gammal el i källaren, men den kontrolleras/dras nytt efter varje rum vi renoverar.
Varför måste man ta in fler elektriker för att kontrollera varandra?H hjulia skrev:Vad har feldiagnosticering inom vården med besiktning av elanläggning att göra?
Sen klagar jag inte på elektrikerna utan konstaterade att med dagens lagar och regler så är jag ansvarig för min anläggning men får inte inspektera den. Vilket gör att för att kunna vara helt säker så måste man ta in flera elektriker för att kontrollera första elektrikerns jobb.
Och om jag får in en mus i min central så måste jag genast ringa ut en elektriker för att få bort den för att jag inte ens får ta bort skyddskåpan på centralen och vilken elektriker tar sig ut till en kund som ringer och säger "hej, kan du komma och ta bort en mus som jag misstänker har gått och dött i min central?"? Jag törs nog säga att 99% av alla elektriker som får en sån fråga inte kommer att ta på sig det jobbet. Vilket med dagens regler gör att jag kan ha en död mus i min central som kan orsaka kortis antingen genom att den har gnagt på kablar eller för att kroppen kortsluter, men jag får inte kontrollera om så är fallet fast jag är ansvarig för anläggningen. Och hur ofta ska jag ta ut någon för att kontrollera detta för att jag ska ha uppfyllt min skyldighet om att ha koll på min anläggning? Vid ny-/ominstallation så vet jag när något görs men en ny mus kan krypa in i centralen dagen efter att jag har fått den rensad eller så kan det ta 10 år till nästa gång.
Bland annat därför tycker jag att dagens lagar och regler blir ett moment 22 när jag inte får inspektera en anläggning som jag har ansvar för.
Problemet är väll snarare att ett hus som är byggt exempelvis 1950 har haft elektriker inne i centralen och kopplat i flera tidsepoker med olika regelsystem och kanske även en och annan hempulare däremellan.
Vad hindrar att man själv lyfter på locket till elcentralen?
Nu ska jag ta tillfället i akt att fråga dig. Varför motarbetar du elektrikerkåren som du själv ingår i?Mikael_L skrev:
Du driver elfirma säger du men samtidigt är du för fulel och hempuleri?