13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gillar att de presenterar allt som att det är hempul och gamla anläggningar som är farliga. Förstår dock inte hur de får till denna tabell direkt efteråt (notera att man taktiskt tagit bort glömd spis som orsak)
Ska man tolka det som att totalen är summan av tabell 7+8 eller är tabell 8 bara en delmängd av tabell 7? Vilka delar ska tolkas in under rubriken "hemma-fixat"?

Oavsett hur och om jag inte missuppfattat det hela så baseras statistiken på en 10-årsperiod dvs årsbasis ligger väldigt lågt. Så här i slutet på året skulle man i så fall kunna misstänka att Elsäkerhetsverket lägger grund för en fetare budget...
 
P Putte 9497 skrev:
Tänk vad det klagas på elektriker. Men aldrig funderat på hur många som får sätta livet till inom vården varje år för att de blivit feldiagnosierade?
Vad har feldiagnosticering inom vården med besiktning av elanläggning att göra?
Sen klagar jag inte på elektrikerna utan konstaterade att med dagens lagar och regler så är jag ansvarig för min anläggning men får inte inspektera den. Vilket gör att för att kunna vara helt säker så måste man ta in flera elektriker för att kontrollera första elektrikerns jobb.
Och om jag får in en mus i min central så måste jag genast ringa ut en elektriker för att få bort den för att jag inte ens får ta bort skyddskåpan på centralen och vilken elektriker tar sig ut till en kund som ringer och säger "hej, kan du komma och ta bort en mus som jag misstänker har gått och dött i min central?"? Jag törs nog säga att 99% av alla elektriker som får en sån fråga inte kommer att ta på sig det jobbet. Vilket med dagens regler gör att jag kan ha en död mus i min central som kan orsaka kortis antingen genom att den har gnagt på kablar eller för att kroppen kortsluter, men jag får inte kontrollera om så är fallet fast jag är ansvarig för anläggningen. Och hur ofta ska jag ta ut någon för att kontrollera detta för att jag ska ha uppfyllt min skyldighet om att ha koll på min anläggning? Vid ny-/ominstallation så vet jag när något görs men en ny mus kan krypa in i centralen dagen efter att jag har fått den rensad eller så kan det ta 10 år till nästa gång.
Bland annat därför tycker jag att dagens lagar och regler blir ett moment 22 när jag inte får inspektera en anläggning som jag har ansvar för.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
C
T tompaah7503 skrev:
På Elsäkerhetsverkets hemsida med påannonseringen för rapporten så kan man läsa följande


Man anar en viss frustration och vart de egentligen vill komma långsiktigt..
Men varför skulle det vara så omöjligt att besiktiga ett representativt urval privata anläggningar bara för att man inte får tränga sig på med tvång? Får för mig att många skulle ställa upp på en gratis besiktning om de fick frågan.

En faktor i sammanhanget är att besiktning inte berättigar till ROT-avdrag.

En annan faktor är att jag upplever att många elinstallatörer inte har så bra koll på hur en sådan besiktning skall gå till. Vi har själva låtit gå igenom elen i vårt hus, och det har varit rätt ostrukturerat.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En annan faktor är att jag upplever att många elinstallatörer inte har så bra koll på hur en sådan besiktning skall gå till. Vi har själva låtit gå igenom elen i vårt hus, och det har varit rätt ostrukturerat.
Vad betalade ni för det och var det värt pengarna? Anledningen varför jag undrar är att vi behöver återkoppling inför ett ev byte av central, åtgärda ojordade uttag och dyl.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ska man tolka det som att totalen är summan av tabell 7+8 eller är tabell 8 bara en delmängd av tabell 7? Vilka delar ska tolkas in under rubriken "hemma-fixat"?

Oavsett hur och om jag inte missuppfattat det hela så baseras statistiken på en 10-årsperiod dvs årsbasis ligger väldigt lågt. Så här i slutet på året skulle man i så fall kunna misstänka att Elsäkerhetsverket lägger grund för en fetare budget...
Jag vet inte, förstår inte vad som skulle vara skillnaden mellan 7 och 8, får slänga ett öga till på det vid lämpligt tillfälle.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Hur väl kan man lita på elfel-statistiken?
Polisen själva erkänner att man ibland skriver elfel som orsak för att slippa utreda.

Från Elinstallatören - Polisen måste ta hjälp av elektriker

”Hur vanligt är det att polisen avskriver bränder som elfel?
– Det har jag ingen statistik på, men jag har stött på flera fall. Det är väldigt olyckligt när man gör det medvetet för att man inte vill utreda branden. En del i det är kanske brist på kompetens, säger David Widlund.”
 
  • Wow
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
No shit, det var ju jag som grävde fram den.

Vad vill du tillföra med ditt inlägg egentligen? Lite negativ stämning?
Grävde du fram statistiken som du själv gjort eller vad?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet inte, förstår inte vad som skulle vara skillnaden mellan 7 och 8, får slänga ett öga till på det vid lämpligt tillfälle.
Vet du inte själv hur din egen tabell ska läsas???
 
P Putte 9497 skrev:
Grävde du fram statistiken som du själv gjort eller vad?
Jag rekommenderar dig att läsa hela tråden, inklusive länkarna om du vill fortsätta diskutera.
(Lästips, trådens andra inlägg, råkar vara skrivet av mig, där finns en länk, i denna länk kan man ladda ner en pdf, i denna pdf, på sidan 52, kan det finnas något av intresse)
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
tommib
C cpalm skrev:
Men varför skulle det vara så omöjligt att besiktiga ett representativt urval privata anläggningar bara för att man inte får tränga sig på med tvång? Får för mig att många skulle ställa upp på en gratis besiktning om de fick frågan.
Det verkar riskabelt eftersom var tredje bostad innehåller dödligt farligt hempul och anläggningsinnehavaren är ovillkorligen ansvarig för sin anläggning (=besiktning kan utlösa krav på dyra åtgärder).

Detta är alltså en konsekvens av nuvarande system, inte något som är eftersträvansvärt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Vad har feldiagnosticering inom vården med besiktning av elanläggning att göra?
Sen klagar jag inte på elektrikerna utan konstaterade att med dagens lagar och regler så är jag ansvarig för min anläggning men får inte inspektera den. Vilket gör att för att kunna vara helt säker så måste man ta in flera elektriker för att kontrollera första elektrikerns jobb.
Och om jag får in en mus i min central så måste jag genast ringa ut en elektriker för att få bort den för att jag inte ens får ta bort skyddskåpan på centralen och vilken elektriker tar sig ut till en kund som ringer och säger "hej, kan du komma och ta bort en mus som jag misstänker har gått och dött i min central?"? Jag törs nog säga att 99% av alla elektriker som får en sån fråga inte kommer att ta på sig det jobbet. Vilket med dagens regler gör att jag kan ha en död mus i min central som kan orsaka kortis antingen genom att den har gnagt på kablar eller för att kroppen kortsluter, men jag får inte kontrollera om så är fallet fast jag är ansvarig för anläggningen. Och hur ofta ska jag ta ut någon för att kontrollera detta för att jag ska ha uppfyllt min skyldighet om att ha koll på min anläggning? Vid ny-/ominstallation så vet jag när något görs men en ny mus kan krypa in i centralen dagen efter att jag har fått den rensad eller så kan det ta 10 år till nästa gång.
Bland annat därför tycker jag att dagens lagar och regler blir ett moment 22 när jag inte får inspektera en anläggning som jag har ansvar för.
Ha, ha ha:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: den var bra, men vad har du in i centralen att göra???
 
P Putte 9497 skrev:
Vet du inte själv hur din egen tabell ska läsas???
:crysmile:
 
tommib
P Putte 9497 skrev:
Ha, ha ha:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: den var bra, men vad har du in i centralen att göra???
Det är väl inte konstigt att man vill kolla upp anläggnigen man är ansvarig för. Att demontera kåpan på elcentralen hade vi uppe här förut i någon tråd. ESV hade levererat två olika svar där det ena sa nej och det andra sa ja.

Personligen har jag svårt att se att det skulle kunna vara förbjudet att tillfälligt öppna dosor och centraler eftersom det inte innebär att man utför, ändrar eller reparerar något.
 
  • Gilla
  • Ledsen
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ha, ha ha:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: den var bra, men vad har du in i centralen att göra???
P Putte 9497 skrev:
Ha, ha ha:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: den var bra, men vad har du in i centralen att göra???
Du verkar uppenbarligen inte vilja förstå vad som skrivs för då hade du inte behövt fråga denna fråga. Och du har inte heller svarar på vad feldiagnosticering inom vården har med elanläggningar i hemmet att göra. Vill du diskutera seriöst så föreslår jag att du läser och förstår vad andra skriver och vill du inte göra det kan du lika gärna lägga ner din "diskussion".
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Du verkar uppenbarligen inte vilja förstå vad som skrivs för då hade du inte behövt fråga denna fråga. Och du har inte heller svarar på vad feldiagnosticering inom vården har med elanläggningar i hemmet att göra. Vill du diskutera seriöst så föreslår jag att du läser och förstår vad andra skriver och vill du inte göra det kan du lika gärna lägga ner din "diskussion".
Ursäkta men det du skrev var så roligt, men jag syftade på att fel begås i alla yrken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.