Hej!
Skulle borra lite i väggen i närheten av ett vägguttag och lossade det för att se vart ev. rör tar vägen.
Jag är inte en elektriker men såvitt jag vet ska det inte se ut som på bilden. Nu har jag inte full koll på terminologin så rätta mig gärna, men en av kardelerna ligger helt utanför plinten och nuddar nästan metallramen. Den andra sticker ut genom plinten. I princip alla kablar har synlig koppar utanför plinten (ett par mm).
Har försökt läsa på om detta för att ha lite mer kött på benen, men jag hittar inget som inte kostar skjortan (typ svensk elstandard), men jag är rätt säker på att ledarna inte ska vara synliga och att isoleringen ska gå hela vägen til plinten.
I och med att en elektriker precis satt in det här uttaget, så undrar jag vad jag kan/bör göra åt det. Reklamera?
Vad säger elektrikerna här på forumet?
Skulle borra lite i väggen i närheten av ett vägguttag och lossade det för att se vart ev. rör tar vägen.
Jag är inte en elektriker men såvitt jag vet ska det inte se ut som på bilden. Nu har jag inte full koll på terminologin så rätta mig gärna, men en av kardelerna ligger helt utanför plinten och nuddar nästan metallramen. Den andra sticker ut genom plinten. I princip alla kablar har synlig koppar utanför plinten (ett par mm).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har försökt läsa på om detta för att ha lite mer kött på benen, men jag hittar inget som inte kostar skjortan (typ svensk elstandard), men jag är rätt säker på att ledarna inte ska vara synliga och att isoleringen ska gå hela vägen til plinten.
I och med att en elektriker precis satt in det här uttaget, så undrar jag vad jag kan/bör göra åt det. Reklamera?
Vad säger elektrikerna här på forumet?
OM elektriker nyss har satt dit det där uttaget ska du reklamera då det ser begagnat ut så smuttsigt och ärjat det är på skruvar. Även den lilla "knappen" man ska trycka på för att få ut ledaren på bild 1 saknas ju.
Att det synns lite koppar är tyvär vanligt men inte jättestora fel. Plasten har en förmåga att krypa på ledarna när man efter anslutning börjaer dem bakåt för att få in sakerna i dosan. Snyggt är det inte men ganska vanligt.
Att det synns lite koppar är tyvär vanligt men inte jättestora fel. Plasten har en förmåga att krypa på ledarna när man efter anslutning börjaer dem bakåt för att få in sakerna i dosan. Snyggt är det inte men ganska vanligt.
Uttaget är gammalt (satt i en annan vägg tidigare) så den får jag ta på mig 😅snuttjulle skrev:
OM elektriker nyss har satt dit det där uttaget ska du reklamera då det ser begagnat ut så smuttsigt och ärjat det är på skruvar. Även den lilla "knappen" man ska trycka på för att få ut ledaren på bild 1 saknas ju.
Jag missade helt att knappen saknas och det syns ju tydligt att något brutits loss på bilden när jag tittar på det igen.
Då är det nog lika bra att det byts ut. Jag har ett nytt uttag som jag ska be honom att byta till när han kommer tillbaka.
Det är min spontana reaktion med den lilla kunskap jag har. Finns det nån föreskrift eller regel som man kan hänvisa till? Om inte annat för att lära mig mer för egen del.Demmpa skrev:
Ok, jag förstår. Jag reagerade mest på de spretiga kardelerna, så jag var kanske lite väl petig när jag kollade över de andra kablarna 😅Demmpa skrev:
Har bara fått för mig att man ska/bör skala rätt mängd isolering och trimma kabeln till rätt längd för att det inte ska sticka ut utanför plinten. Vet inte riktigt var jag fått det från 🤔
Du får förlåta mig men detta känns som något påhittat. Var hittar du den elektrikern som återanvänder ett trasig gammalt uttag och i samma veva gör ett så fruktansvärt dåligt jobb? Även dosskruven syns ju att den är dragen med fel mejsel. Detta är inte i en ny dosa på ett nytt ställe där man kan återanvända sådana saker. Betalar man för att en shyst firma ska komma ut så kommer de att vägra ta i begagnade saker om det inte är uttalat från början att det är en design sak som ska flyttas. Och då kommer en seriös firma förklara att det är en dålig och dålig lösning.M mbt skrev:Uttaget är gammalt (satt i en annan vägg tidigare) så den får jag ta på mig 😅
Jag missade helt att knappen saknas och det syns ju tydligt att något brutits loss på bilden när jag tittar på det igen.
Då är det nog lika bra att det byts ut. Jag har ett nytt uttag som jag ska be honom att byta till när han kommer tillbaka.
Förstår inte riktigt varför du tror att jag skulle hitta på. Vad tjänar jag på det?snuttjulle skrev:
Du får förlåta mig men detta känns som något påhittat. Var hittar du den elektrikern som återanvänder ett trasig gammalt uttag och i samma veva gör ett så fruktansvärt dåligt jobb? Även dosskruven syns ju att den är dragen med fel mejsel. Detta är inte i en ny dosa på ett nytt ställe där man kan återanvända sådana saker. Betalar man för att en shyst firma ska komma ut så kommer de att vägra ta i begagnade saker om det inte är uttalat från början att det är en design sak som ska flyttas. Och då kommer en seriös firma förklara att det är en dålig och dålig lösning.
Vi hade ett jordat lamputtag på väggen och ville byta till ett "vanligt" uttag för att kunna koppla in en vägghängd TV snyggt. Jag gav elektrikern ett gammalt vägguttag som vi haft liggande sen en tidigare renovering (faktum är att det var han som tog bort uttaget!). Det var inte ens huvudsyftet med att han var där utan ett extrajobb.
Jag ser inte någon anledning att köpa nytt om man kan återanvända, och jag utgår från att ett proffs skulle säga ifrån ifall det var i dåligt skick. Nu gjorde han uppenbarligen inte det, så det känns ju inte så bra ärligt talat.
Nä du har helt rätt. Det ska inte spreta kardeler utanför. Det måste rättas till.
Angående regler och föreskrifter så är det egentligen så självklart att det inte borde behövas men 526.1 i elinstallationsreglerna under elektriska förbindningar säger:
förbindning mellan ledare liksom anslutning av ledare till annan elmateriel ska säkerställa god och varaktig elektrisk kontakt och tillfredsställande mekanisk hållfasthet.
Angående regler och föreskrifter så är det egentligen så självklart att det inte borde behövas men 526.1 i elinstallationsreglerna under elektriska förbindningar säger:
förbindning mellan ledare liksom anslutning av ledare till annan elmateriel ska säkerställa god och varaktig elektrisk kontakt och tillfredsställande mekanisk hållfasthet.
Klicka här för att svara