Z Zodde skrev:
De har du rätt i.
Men inte ens om du kör ”värsta” vägen kommer du upp i några 500kr. Man behöver inte överdriva med fake facts för att få fram en poäng.
Fast mina fakturor från den resan säger ju något annat, så jag kan ju bara prata utifrån min erfarenhet.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Fast mina fakturor från den resan säger ju något annat, så jag kan ju bara prata utifrån min erfarenhet.
Du kan gärna bevisa med att lägga upp bompasseringar och vad du betalt per passering så tar vi det därifrån.
 
Z Zodde skrev:
De har du rätt i.
Men inte ens om du kör ”värsta” vägen kommer du upp i några 500kr. Man behöver inte överdriva med fake facts för att få fram en poäng.
Jag underskattade, ska vara 529,50 SEK.
Notera gärna texten under "Hej"...

Sen att det kanske går att undkomma vägavgifter och inte bli "lurad" som du skriver är en annan sak men tveksamt om jag kommer hålla på att trixa och köra längre för det
. En faktura på vägavgift i Norge med referensnummer 7431683247, totalt belopp 529,50 SEK. Avsändare inkluderar Fjellinjen, Ferde, Vegamot och Vegfinans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z Zodde skrev:
Du kan gärna bevisa med att lägga upp bompasseringar och vad du betalt per passering så tar vi det därifrån.
Behövs inte, jag har redan "bevisat" det.
 
Fast där står inget om vilka bommar du passerat. ? (Hemsedal?j
Om du kört igenom samma bom flera gånger?

Specifikationen på baksidan är mycket mer intressant, lägg ut den

Från Svinesund till Hemsedal/Geilo är det både billigare å snabbare å köra Oslofjord tunneln (några km längre men du slipper köer in och ut av Oslo)


https://bomstasjon.no/


Här är alla bommar i Norge så kan man själv se vilka vägar som lönar sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Fast där står inget om vilka bommar du passerat. ? (Hemsedal?j
Om du kört igenom samma bom flera gånger?

Specifikationen på baksidan är mycket mer intressant, lägg ut den
Vad spelar det för roll?
Min poäng var att det med största sannolikhet dimper ner en relativt fet räkning i brevlådan efter en biltur i Norge. Jag skrev tydligt Hemsedal och Trysil där de har fjellinje som troligtvis är dyrare men det i sig är irrelevant.
Norrmännen behöver inte betala när de använder svenska vägnätet. Det var själva poängen.
 
A Armstrong skrev:
Vad spelar det för roll?
Min poäng var att det med största sannolikhet dimper ner en relativt fet räkning i brevlådan efter en biltur i Norge. Jag skrev tydligt Hemsedal och Trysil där de har fjellinje som troligtvis är dyrare men det i sig är irrelevant.
Norrmännen behöver inte betala när de använder svenska vägnätet. Det var själva poängen.
Och som jag sa behöver man inte presentera fake facts (500kr) för att få fram en poäng.

Ja, Norge har vägtullar på många ställen men din siffra är fel helt enkelt.

Du visar att du betalt 500kr men vägrar visa VAD du betalt för…?
Jag hävdar Svinesund till Hemsedal ären bra bit under halva beloppet vilket kan ses på länken jag bifogade förra inlägget.


Visa specen på baksidan så klarar vi upp ev. Missförstånd
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fairlane
A Armstrong skrev:
Norrmännen behöver inte betala när de använder svenska vägnätet.
Kör de igenom en tull för trängselskatt så ska de betala. Sen krävs inte trängselskatt in på samtliga utländska bilar (även om de ska betala), vet inte om just Norge är undantaget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kör de igenom en tull för trängselskatt så ska de betala. Sen krävs inte trängselskatt in på samtliga utländska bilar (även om de ska betala), vet inte om just Norge är undantaget.
Norska bilar betalar definitivt i Sverige. Jag har Norskregistrerad så jag vet
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Norrmännen behöver inte betala när de använder svenska vägnätet. Det var själva poängen.
Så kan man inte tänka. Medan Stockholm och Göteborg kräver utländska trafikanter på trängselskatt är de flesta europeiska storstäder gratis för svenskar att köra bil i.
 
Z Zodde skrev:
Och som jag sa behöver man inte presentera fake facts (500kr) för att få fram en poäng.

Ja, Norge har vägtullar på många ställen men din siffra är fel helt enkelt.

Du visar att du betalt 500kr men vägrar visa VAD du betalt för…?
Jag hävdar Svinesund till Hemsedal ären bra bit under halva beloppet vilket kan ses på länken jag bifogade förra inlägget.
Men hur står det till egentligen? Är du en Besserwisser som måste känna att du har rätt?
"Vägrar visa"... - Varsågod.

En normal relativt kort tur till Hemsedal och i Hemsedal. Eftersom du verkar vara en Besserwisser så vill jag bara påpeka att jag aldrig påstått att det kostar ca 500 sek från specifikt punkt A till specifikt punkt B via en specifik rutt.
Givetvis är det ganska vanligt att man kör runt lite och fram o tillbaka. En normaltur för mig brukar gå loss på ca 500 sek.

Kan vi nöja oss så här?

Utskrift av vägkostnader från flera platser och tider i Hemsedal, total kostnad 505 NOK (529,48 SEK).
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Norska bilar betalar definitivt i Sverige. Jag har Norskregistrerad så jag vet
Det visste jag inte men det var ju alltid något.
 
A Armstrong skrev:
Men hur står det till egentligen? Är du en Besserwisser som måste känna att du har rätt?
"Vägrar visa"... - Varsågod.

En normal relativt kort tur till Hemsedal och i Hemsedal. Eftersom du verkar vara en Besserwisser så vill jag bara påpeka att jag aldrig påstått att det kostar ca 500 sek från specifikt punkt A till specifikt punkt B via en specifik rutt.
Givetvis är det ganska vanligt att man kör runt lite och fram o tillbaka. En normaltur för mig brukar gå loss på ca 500 sek.

Kan vi nöja oss så här?

[bild]
En enkeltur till Hemsedal är 160 NOK 37+37+86. självklart inte kul men THATS A FACT

Kör du Oslofjordtunnelen och via Norefjell så blir summan noll

Att du haft körningar i Oslo som gör at din faktura kommer upp i över 500 har noll med diskussionen å göra, därav mitt påpekande att över 500 är fel.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fairlane
Tråkiga pengar såklart, men 500 kr på 1½ månad känns inte så farligt. Skicka norrmännen till Stockholm så kan de få 500 kr på en vecka. 😉
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
En enkeltur till Hemsedal är 160 NOK 37+37+86. självklart inte kul men THATS A FACT

Kör du Oslofjordtunnelen och via Norefjell så blir summan noll

Att du haft körningar i Oslo som gör at din faktura kommer upp i över 500 har noll med diskussionen å göra, därav mitt påpekande att över 500 är fel.
Enkeltur till Hemsedal? I din iver att få rätt så skapar du ditt eget narrativ. Ingen har pratat om en enkeltur till något ställe.
THATS A FACT

Att min faktura kommer upp i 500 kr har allt att göra med diskussionen. Du vägrar bara att inse det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.