Fairlane Fairlane skrev:
Tråkiga pengar såklart, men 500 kr på 1½ månad känns inte så farligt. Skicka norrmännen till Stockholm så kan de få 500 kr på en vecka. 😉
Nåt som är konstigt där, jag var där 2 nätter.
 
A Armstrong skrev:
Enkeltur till Hemsedal? I din iver att få rätt så skapar du ditt eget narrativ. Ingen har pratat om en enkeltur till något ställe.
THATS A FACT

Att min faktura kommer upp i 500 kr har allt att göra med diskussionen. Du vägrar bara att inse det.
Tja du skrev ”Man får en faktura på ca 500 kr när man kör till Hemsedal”

Du skrev inte ”Hemsedal och tillbaka” 🤣

Men även fram å tillbaka på värsta bomvägar ger 320 å det är absolut inte 500.

Min ENDA invändning är att varför måste det överdrivas så jävligt för att få fram en poäng (poäng som jag iofs är enig i)

Alltför många på BS slirar ordentligt på sannheten/fakta för när man ihärdigt argumenterar för sin sak.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
T
A Argastesnickaren skrev:
Så vi som haft dessa pris i Skåne länge delar gärna med oss till er lite uppåt.
Är väl bra att det blir mer rättvist i landet eller??:)
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/o...r&cvid=fe238863ae814c34e0a98bb004ba5d45&ei=18

Systemet har testkörts parallellt med det befintliga under en tid, och resultaten visar att elpriserna kan stiga rejält i norra Sverige samt i elområde 3, som inkluderar Svealand och norra Götaland.

Under den kalla vintern förra året nådde elpriset i södra Sverige tidvis tre kronor per kilowattimme, men i testkörningen med det nya systemet rusade priset till åtta kronor.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tanken med EU-reformen är just det motsatta - nämligen att minska konsumenternas exponering mot stora variationer i fossilbränslepriser.
Att sedan någon räknar fram en höjning för svenska konsumenter kan beror på flera faktorer:1. denna någon har inte förstått innebörden i de nya reglerna.
2. kommande höjning skulle vara ännu mer utan de nya reglerna
3. Analytikerna antar något som vi inte känner, och som kanske inte är sant.
Klart kan man vara trött på EU men om man inte känner alla detaljer så verkar det lite befogat.
Vilka reformer är det du tänker på här? För inget av det du skriver verkar ha något med övergången till flödesbaserad beräkning att göra.

Det är ju inte en konstig mekanism som gör att det blir dyrare i Sverige.
Högre kapacitet för överföring mellan elområden -> mer utjämning av priser -> priset går upp i områden som idag har låga priser (Sverige, norra Norge) och ner något i områden med högre priser (södra Norge, Danmark, Finland).
Plus då att data från parallelldriften säger att det blir så.
pacman42 pacman42 skrev:
Min tolkning av detta är också att sommarpriserna på el kommer att sjunka ännu mer. Detta då låga priser i norr och även de i söder lättare kan flöda in i SE3 där jag bor.
Ja, det borde bli lite billigare när elen är nästan gratis.

Eftersom kapaciteten SE3->NO1 borde gå upp, så kan man misstänka att en del av låga priser äts upp av att norska vattenkraftverk kan spara mer vatten i dammarna genom ökad import från SE3. Men det är ju i så fall fortfarande vatten som kan användas någon annan gång, så det är svårt att gissa på vad den totala effekten blir.
pacman42 pacman42 skrev:
Har någon en uppfattning om hur mycket priserna påverkas på olika delar av dygnet? BLir prisvariationerna större så lönar det sig ju mer att ha smart styrning av elförbrukningen hemma.
Jag skulle gissa på att vi kommer se mest effekt i att toppar morgon och kväll blir lite bredare. Dvs det blir på marginalen någon timme extra med högpris. Så om det med nuvarande system en exempeldag är högpris 7-10 och 17-20, så kanske det framöver blir 6-11 och 16-21 eller något i den stilen.

Det är ju inte jättestor ökning av överföringskapaciteten, så det borde ha mest effekt när marginalerna för att fylla utgående ledningar är små.

Den som är nyfiken borde kunna gräva mer här: https://nordic-rcc.net/flow-based/simulation-results/
 
N
U Uppner skrev:
Fast det här är vad det verkar en kostnad som läggs på utanför ett bundet (eller för den delen även rörligt) elpris. 😔
I så fall måste det hamna på fakturan för nätet typ på överföringsavgiften och då är vi ju alla i samma båt.

Att lägga det på ett bundet elavtal tror jag inte är "juridiskt" möjligt men man vet ju aldrig vad de hittar på.
 
Z Zodde skrev:
Tja du skrev ”Man får en faktura på ca 500 kr när man kör till Hemsedal”

Du skrev inte ”Hemsedal och tillbaka” 🤣

Men även fram å tillbaka på värsta bomvägar ger 320 å det är absolut inte 500.

Min ENDA invändning är att varför måste det överdrivas så jävligt för att få fram en poäng (poäng som jag iofs är enig i)

Alltför många på BS slirar ordentligt på sannheten/fakta för när man ihärdigt argumenterar för sin sak.
Du kan ju tolka det som överdrift eftersom du uppenbarligen skapar ditt eget narrativ (istället för att fråga om detaljer innan du drar slutsatser) och kalkylerar att en enkeltur (även om det inte var uttryckt) från Svinesund till Hemsedal kommungräns (vilket inte var uttryckt) inte kostar 500 kr i vägavgift.

Jag har fått faktura på i snitt ca 500 kr för en tur och RETUR (3-7 dagar, så som de flesta svenskar åker) och lite extra körning i och omkring Hemsedal eller Trysil de senaste 10(?) åren så för mig är det vad jag får räkna med. Om det kan kallas för överdrift så beror det nog på OCD eller någon annan störning…

Edit:
Kan poängtera att jag hittills inte fått någon faktura på enbart ditresan utan det har alltid varit ihopklumpat…
 
A Armstrong skrev:
Du kan ju tolka det som överdrift eftersom du uppenbarligen skapar ditt eget narrativ (istället för att fråga om detaljer innan du drar slutsatser) och kalkylerar att en enkeltur (även om det inte var uttryckt) från Svinesund till Hemsedal kommungräns (vilket inte var uttryckt) inte kostar 500 kr i vägavgift.

Jag har fått faktura på i snitt ca 500 kr för en tur och RETUR (3-7 dagar, så som de flesta svenskar åker) och lite extra körning i och omkring Hemsedal eller Trysil de senaste 10(?) åren så för mig är det vad jag får räkna med. Om det kan kallas för överdrift så beror det nog på OCD eller någon annan störning…
Fakturan visar 320kr tur och retur Hemsedal
Resten av fakturan gäller bompasseringar en helt annan månad.
Att du tror du okritisk kan räkna in ovidkommande passeringar från Oslo i januari å addera till kostnad för Hemsedalsresan i mars (för att det ska låta bättre) är ofattbart. Høl i hodet som man sier i Norge
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Fast det här är vad det verkar en kostnad som läggs på utanför ett bundet (eller för den delen även rörligt) elpris. 😔
Nja, fastpriset på elen bör ju elhandelsföretaget säkra med långa kontrakt, annars blir det fort stora förluster om de spekulerat fel och i värsta fall konkurs.

Men det finns elkostnader (ledningsförluster) hos nätägarna som ökar lite, men inte några 10% på totalen. Det är en mycket liten del, utom möjligen vid höglastperioder/vinter då ledningarna belastas hårt.

Jag är osäker på var kostnaderna för stamnätet (SvK) och balanskostnader hamnar.

Man förutspådde väl att balanskostnaderna skulle öka (vilka jag tror elhandelsföretaget får stå för) men knappast kan ha rätt att debitera på fastprisavtal.
 
Det handlar som vanligt om att rädda Tyskland genom att plundra kolonier som Sverige. Räkna med att vi ser tvåsiffrigt pris i vinter när det är som kallast. Men det skiter EU I, och miljöpartiet jublar för det gör det svårare att få råd med villa.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
@Armstrong och @Zodde föreslår att ni skapar en egen tråd där ni kan dividera om hur mycket det kostar att köra på vägarna i den sista sovjetstaten. Annars får ni gärna leda i bevis hur det ämnet hör hemma i denna tråden.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
@Armstrong och @Zodde föreslår att ni skapar en egen tråd där ni kan dividera om hur mycket det kostar att köra på vägarna i den sista sovjetstaten. Annars får ni gärna leda i bevis hur det ämnet hör hemma i denna tråden.
Har inget intresse att diskutera det öht men uppenbara (å nu även bevisade) felaktigheter bör inte få stå oemotsagda (även om de är OT).
Då kan de bli trådsanningar vilket redan finns alltför många här på BH
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
All heder för det men som sagt, gör då gärna det i en annan tråd som ni länkar härifrån.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.