P Pligg85 skrev:
Drar ni värmerör tillbaka upp hit då?

När ni har +10 i söder och vi har -10 i norr så är det klart att det ska vara billigare per kWh här uppe på lokalproducerad el.

Ni tackar ju nej till kärnkraften och vindkraften men klagar på elpriset?
Det var inte skåningar som la ner kärnkraften utan det styrdes från Stockholm men vi har fått betala notan.
Samma med kabel till Tyskland.
Bestämdes det i Skåne eller i Stockholm??
Samma sak där vi får betala notan för beslut som vi inte tagit.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 5 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Subventionera? Att exportera är inte att subventionera.
Att du skulle vara tvungen att anmäla en avvikande åsikt förvånar föga.
Du tror inte priset skulle vara ännu högre i Mellaneuropa om vi inte bidrog med el dit?
 
  • Arg
perror
  • Laddar…
Tanken är att om det blir stabilare nät i Spanien så blir tomaterna billigare i Sverige. Vad jag har läst mig till så skiljde det ibland så mycket som 5 kr per kWh förra vintern när man körde systemen parallellt. Jag förbrukar ca 3500 kWh en kall vinterdag här i Stockholm och det innebär att det skulle bli ca 17500 kronor mer. Om jag förbrukar 30 % i höglast, så kanske det skulle bli en mer rättvisande bild, ca 5250 kronor mer för en månad. Jag kommer behöva äta många tomater för att kompensera för det nya priset. Blir nog tomatsoppa och bruschetta framöver.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är fritt fram att köpa upp ost i Frankrike.
Fransmännen är välkomna hit och ladda sina batterier också.
 
  • Gilla
  • Haha
Mooki och 8 till
  • Laddar…
Helt uppåt väggarna. Så trött på EU 😕
 
  • Gilla
  • Arg
DejanGajic och 4 till
  • Laddar…
Tanken med EU-reformen är just det motsatta - nämligen att minska konsumenternas exponering mot stora variationer i fossilbränslepriser.
Att sedan någon räknar fram en höjning för svenska konsumenter kan beror på flera faktorer:1. denna någon har inte förstått innebörden i de nya reglerna.
2. kommande höjning skulle vara ännu mer utan de nya reglerna
3. Analytikerna antar något som vi inte känner, och som kanske inte är sant.
Klart kan man vara trött på EU men om man inte känner alla detaljer så verkar det lite befogat.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Det var ju inte länge sedan folk var upprörda över trånga flaskhalsar och höga kapacitetsavgifter. När man gör något åt det så är det också hemskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Jotsat och 5 till
  • Laddar…
Min tolkning av detta är också att sommarpriserna på el kommer att sjunka ännu mer. Detta då låga priser i norr och även de i söder lättare kan flöda in i SE3 där jag bor.

Har någon en uppfattning om hur mycket priserna påverkas på olika delar av dygnet? BLir prisvariationerna större så lönar det sig ju mer att ha smart styrning av elförbrukningen hemma.

Det är i alla fall bra att jag beslutat mig för att lägga på ett par decimeter extra med lösull på vinden innan vintern börjar på riktigt. Det kommer definitivt att minska elförbrukningen.
 
Fairlane
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag förbrukar ca 3500 kWh en kall vinterdag här i Stockholm och det innebär att det skulle bli ca 17500 kronor mer.
Jag hoppas att du menar en kall vintermånad, annars får du nog jobba på energiförbättring.

Jag har också sett skillnader på uppåt 5 kr / kWh, men det var inte under en hel månad, utan under en enstaka timmar?
 
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
JA hehe. Kan inte redigera inlägget nu.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Synd att man inte emigrerade till Norge för länge sen. Nu är man väl som ”fattig svensk” inte välkommen…

Svenska politiker behöver steppa upp och värna mer om Sverige och Svenskar så som de flesta andra EU-länder värnar om sina.

Vi är i toppen som elproducent men får lik förbannat svinhöga elpriser så fort det blir lite kyligt och vindstilla.

Sen kan jag tycka att den rörliga nätavgiften och skatt håller ett konstant ockerpris. Man får ju hoppas att exportländerna får betala extramycket för att de får använda vårat elnät men det är väl som E6:an där alla Norrmän använder vårat vägnät som en gratis transitsträcka. När vi kör i Norge så dimper det ner höga vägavgifter i brevlådan…
 
  • Gilla
  • Arg
SuperMarius83 och 7 till
  • Laddar…
N
T Thomas_Blekinge skrev:
Tanken med EU-reformen är just det motsatta - nämligen att minska konsumenternas exponering mot stora variationer i fossilbränslepriser.
Att sedan någon räknar fram en höjning för svenska konsumenter kan beror på flera faktorer:1. denna någon har inte förstått innebörden i de nya reglerna.
2. kommande höjning skulle vara ännu mer utan de nya reglerna
3. Analytikerna antar något som vi inte känner, och som kanske inte är sant.
Klart kan man vara trött på EU men om man inte känner alla detaljer så verkar det lite befogat.
Var det inte SvK som gjort testkörningar och fått fram de siffror som diskuteras nu?
 
A Armstrong skrev:
När vi kör i Norge så dimper det ner höga vägavgifter i brevlådan…
...menar du de som du får när du kör 81 på en 80-sträcka? 😀
 
N Nalleman64 skrev:
Var det inte SvK som gjort testkörningar och fått fram de siffror som diskuteras nu?
Ja, men priserna kommer att variera mindre...
...på EU-nivå.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
...menar du de som du får när du kör 81 på en 80-sträcka? 😀
Troligen är det bompengarna som avses. De brukar dyka upp på en faktura flera månader efter besök i vårt vackra västra grannland. Där bensinen kostar över 23 kronor litern nu...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.