889 221 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
lägger upp en promemoria jag funnit med..L Leifur skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Kan inte de dra av elkostnaden? (fast det måste ju finnas vinst att dra kostnaden ifrån då förstås) sen har väl typ facebook och andra som tar mycket el rabatt vad jag läst, på vår bekostnad....G GVR4 skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Jag tänkte köpa ett dieselkraftverk för de vitvaror och belysning jag behöver och ta bort elen helt. Men då har de chockhöjt dieseln också! Mat kan jag laga på vedspisen och värmer redan huset med ved men blir förbannad att de bakbundit våra händer iom höjning av dieselpriset.L lodin92 skrev:Oklart vad räkningen landa på, blir så arg varje gång jag kollar genom elräkningen och inser hur stor del de fasta kostnaderna är.. Men hoppas på lite högre elpriser så kanske man slipper bli lika arg på de fasta kostnaderna. Nä ska nog lägga i någon extra vedpinne och shunta ut lite extra värme till grannens hönshus
Jag har tittat en del på diesel- och bensindrivna elverk. Min slutsats så här långt är att jag väljer ett bensindrivet inverterelverk t ex B&S Q6500. Den kan ge max 5 kW kontinuerligt. Inverterelverk är mycket tystare än "konventionella" elverk. De ger sinusformad spänning. Bränsleförbrukningen är proportionell mot lasten vilket sparar bränsle.
Nämnda modell har 19 liter tank och går 14 timmar på en tank vid full last. Med måttlig last borde den kunna gå ett dygn. Räknar vi med 20 kr/liter så landar elkostnaden på 5,43 kr/kWh. Detta lämpar sig således bara för nöddrift. Samtliga elverk som jag har tittat på landar mellan 5 och 10 kr/kWh. Att slabba med bränsle en eller flera gånger per dygn kan man göra vid nödsituationer men knappast annars.
https://duab.se/garage-verkstad/elv...ggs-stratton-powersmart-q6500-inverter-elverk
Nämnda modell har 19 liter tank och går 14 timmar på en tank vid full last. Med måttlig last borde den kunna gå ett dygn. Räknar vi med 20 kr/liter så landar elkostnaden på 5,43 kr/kWh. Detta lämpar sig således bara för nöddrift. Samtliga elverk som jag har tittat på landar mellan 5 och 10 kr/kWh. Att slabba med bränsle en eller flera gånger per dygn kan man göra vid nödsituationer men knappast annars.
https://duab.se/garage-verkstad/elv...ggs-stratton-powersmart-q6500-inverter-elverk
Världen har påbörjat en omställning för att fasa ut fossila bränslen, det kommer att bli dyrt. Vi har vetat om detta i decennier men inte låtsats om det, hade vi startat denna Golgata vandring för 20 år sedan hade det blivit något enklare, möjligen även billigare. Nu agerar vi under galgen och det kostar.P Pippi Viktualia skrev:
Varför tvingas vi fasa ut fossila bränslen - därför att alternativet är så mycket värre.
Försäljningen av en ny energikrävande produkt ökar drastiskt i världen där ett varmare klimat blir outhärdligt om man inte installerar en AC i bostaden.
Luftkonditioneringar ökar i Indien - förvärrar klimatkrisen - DN.SE
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Jag tycker inte din beskrivning är riktigt rättvisande. Den tycks mer beskriva vad många önskar ska hända. I verkligheten har världen inte påbörjat någon utfasning av fossila bränslen utan eldar på som aldrig förr. Skjut inte budbäraren, jag har väntat på peak oil sedan 90-talet.A Abies koreana skrev:Världen har påbörjat en omställning för att fasa ut fossila bränslen, det kommer att bli dyrt. Vi har vetat om detta i decennier men inte låtsats om det, hade vi startat denna Golgata vandring för 20 år sedan hade det blivit något enklare, möjligen även billigare. Nu agerar vi under galgen och det kostar.
Varför tvingas vi fasa ut fossila bränslen - därför att alternativet är så mycket värre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ourworldindata.org/fossil-fuels
Redigerat:
självklart när alternativen är för dyra för att enbart slå över till..Claes Sörmland skrev:
med lite mer styrning så hade det varit annorlunda men enbart för Sverige... resten av världen är inte lika hysterisk på att bara vända blad...
Korrekt, vi har inte minskat vår konsumtion av fossil energi, vårt behov av energi ökar ständigt och ny teknik har endast tillgodosett en del av ökningen. Parollen att den som smutsar ner även skall betala innebär att utsläppsrätterna ökar i pris - det blir dyrare.Claes Sörmland skrev:
Peak oil innebär inte att oljan tar slut, det inträffar när den maximala råoljeproduktionen inte längre ökar. Antingen minskar den eller hamnar på en platå, peak oil har inträffat på många platser.
Oljeproduktionstoppen – Wikipedia
Kan hålla med om att om vi börjat i rätt ände för minst 20 år sedan så hade detta blivit billigare..A Abies koreana skrev:Världen har påbörjat en omställning för att fasa ut fossila bränslen, det kommer att bli dyrt. Vi har vetat om detta i decennier men inte låtsats om det, hade vi startat denna Golgata vandring för 20 år sedan hade det blivit något enklare, möjligen även billigare. Nu agerar vi under galgen och det kostar.
Försäljningen av en ny energikrävande produkt ökar drastiskt i världen där ett varmare klimat blir outhärdligt om man inte installerar en AC i bostaden.
Luftkonditioneringar ökar i Indien - förvärrar klimatkrisen - DN.SE
Men omvärlden gör detta i sin takt och vi ska gasa på som om det bara hängde på oss..
Det funkar inte..
vi måste ha alla med på samma sätt eller så ska vi bromsa av för detta sättet leder till undergång.
Ja de är sorgligt att ointelligenta människor gråter ut på ett forum när de ej har bundit sitt avtal och att de lever på för små marginaler då de vill storma riksdagshuset för att de får en oväntat utgift.K karlmb skrev:
Väx upp och kom ut i det verkliga livet.
ointelligenta...T Titagurgi skrev:
Här visar du mycket tydligt hur du inte lyckas visa på din enorma mängd av insikt och kunskap i ämnet..
häckleri och fult tyckande passar inte in i varken tråden eller på forumet..
Vill du diskutera gör så..
Annars kan du snällt läsa utan att göra inlägg..