Alla ni som tycker att de som inte bundit sitt elpris eller som inte har en buffert får skylla sig själva kanske skulle ta och läsa detta!
Skärmbild av en social media-post om höjda elräkningar och ekonomisk oro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Färdigrätter låter som ett riktigt oekonomiskt val i det scenariot
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Färdigrätter låter som ett riktigt oekonomiskt val i det scenariot
Väljer du ”rätt” sorts färdigrätter så är det den absolut billigaste(å sämsta) mat du kan få tag i
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M mnils skrev:
att sänka skatterna så att man inte tar in mer än vad som är absolut nödvändigt, har aldrig föresvävat dig?
Tkr de resonemanget låter rasistisk.

Om har råd med en bil på 200k så har du råd med dyrare el räkning eller hjälpa fattigare människor.
 
  • Haha
mnils och 2 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Tkr de resonemanget låter rasistisk.

Om har råd med en bil på 200k så har du råd med dyrare el räkning eller hjälpa fattigare människor.
Du är ironisk nu va? :rofl:
 
Maskintok skrev:
Ja jag skulle kunna tro att runt 12 kr år 2030.med en produktion och ett nät som kan förse södra Sverige också... annars betydligt mycket högre..
Och?
Då äger nästan varje hushåll solceller .

Du är ej en fattig människa har ja läst.
Du har allt råd .lägg mindre pengar på dina intressen istället.
 
  • Haha
noone70
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä det kan hända.
lägger ingen värdering i det alls.
utan just vad jag skrev.
Så jag tog ditt inlägg för det var lämpligast inte för att det skulle tysta dig..

Tycker bara att vi kan hålla god ton..
med högt i tak utan mer än så..
Det håller jag med om!
 
N noone70 skrev:
Du är ironisk nu va? :rofl:
Nej.
 
N noone70 skrev:
Alla ni som tycker att de som inte bundit sitt elpris eller som inte har en buffert får skylla sig själva kanske skulle ta och läsa detta!
[bild]
Jag ser det här på nära håll ett par dagar i veckan då en nära vän lever i mörker och kyla inomhus.
Vännen har råkat ut för sjukdom och med minskade inkomster och mångdubbelt dyr el så räcker slantarna inte långt :cry:
 
  • Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Färdigrätter låter som ett riktigt oekonomiskt val i det scenariot
Hade nog ersatt ett av målen med havregrynsgröt om jag levde på marginalen..

N noone70 skrev:
Alla ni som tycker att de som inte bundit sitt elpris eller som inte har en buffert får skylla sig själva kanske skulle ta och läsa detta!
[bild]
Som sagt (typ 300 gånger), det finns ett skyddsnät i Sverige som heter ekonomiskt bistånd. Det är dit man vänder sig om man har problem att betala för sina grundläggande behov.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens
N noone70 skrev:
Alla ni som tycker att de som inte bundit sitt elpris eller som inte har en buffert får skylla sig själva kanske skulle ta och läsa detta!
[bild]
Att köpa ”färdigrätter” är väldigt dyrt, det kostar betydligt mer än elen varje månad, om man lagar maten själv kan man nog spara 75% av matkostnaden…
 
T Titagurgi skrev:
Jasså?
Men att skriva att man lever på bidrag passar bra i detta forum?

Vrf gråter ni då?
Har ni ej råd med några tusen extra?

Tror användaren som citerade mig var lite rasistiskt i sitt inlägg.
Du är nog sosse.
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Tkr de resonemanget låter rasistisk.

Om har råd med en bil på 200k så har du råd med dyrare el räkning eller hjälpa fattigare människor.
Är du släkt med Tovatt?
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade nog ersatt ett av målen med havregrynsgröt om jag levde på marginalen..



Som sagt (typ 300 gånger), det finns ett skyddsnät i Sverige som heter ekonomiskt bistånd. Det är dit man vänder sig om man har problem att betala för sina grundläggande behov.
I Norge hjälper staten till med elräkningen så nätet verkar vara finmaskigare än här.
#vafanfårjag ?
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
A
T Titagurgi skrev:
Och?
Då äger nästan varje hushåll solceller .

Du är ej en fattig människa har ja läst.
Du har allt råd .lägg mindre pengar på dina intressen istället.
Vart har jag skrivit att jag är orolig för min el faktura?
Det är jag inte.
Däremot så ser jag ingen glädje i att folk ska behöva betala höga summor för något som skall ha egen marknad dvs inhemsk sådan.
Och att exportpriset är en annan sak..

Nu får vi betala export pris för vår egen energi.. Och sedan läggs en massa avgifter och skatt på som höjds undan för undan utan att det sker något med varken produktion eller nätet som säkerställer god el tillgång..

så för mig blir det en hobby att diskutera och analysera... samt att jag inte tycker att de med sämst inkomst skall betala för kalaset konstant..
 
  • Gilla
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.