890 526 läst · 10 396 svar
891k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
att det ditt fasta avtal kommer att kosta dig samma oavsett även när elpriserna är till skänks.. Och då tjänar elbolagen enormt på dig och alla andra..Onsalakorven skrev:Ok, nu blottar jag min okunskap här men vad är det som skiljer när jag verkar kunna teckna fast prisavtal på 5 år på ca 79 öre (via Elskling) eller 119 öre hos Vattenfall (mitt befintliga elbolag). Som lägst har jag betalat 44öre i somras. Känns som en orimlig skillnad om villkoren är relativt lika. Vad missar jag?
Medans när elen är dyr så tjänar de på de med rörligt..
Say what?Eriksgatan skrev:Gör dig gärna omaket att ägna 3 sekunder till att läsa TS första inlägg inklusive frågan "hur ser era elräkningar ut?" innan Du definierar vad som ska få lov att skrivas i tråden. Mitt inlägg besvarade TS fråga.
Dina inlägg hittills har lett till att jag är helt ointresserad av vad du anser om andra människor, inklusive mitt elavtalsval, så sluta upp med att kommentera mina inlägg, är du snäll.
Sluta citera mig då!
Men om elmarknaden är bra som den är nu så borde bär vi anamma det på allt. Allt ska säljas till högstbjudande och alla priser ska följa det. Tex om någon är villig att betala 100kr/kg för potatis så ska alla betala det. (Förutsatt att det finns transportvägar)
oj oj.. öppna inte Pandoras ask...S Screew skrev:
Det skulle leda till oanade konsekvenser..
samt att mass svält skulle bli en första akt..
bränsle skulle bli så dyrt att ingen med äldre bil eller transport skulle komma till arbete..
transporter skulle bli oerhört dyra så både verksamheter och människor skulle gå under..
äldre skulle dö hemma utan hemtjänst då tjänsten skulle bli för dyr..
Den som tror på såna marknader och anser det vara en väg framåt behöver få uppleva en sådan verklighet... Men de ska vara beredda på att förlora allt de äger..
Nej, priset blir inte 100kr/kg förrän det finns kunder till all potatis på marknaden som är beredd att betala det priset.
"Tex om någon är villig att betala 100kr/kg för potatis så ska alla betala det"D Daniel 109 skrev:
Jo när första kunden lägger sin beställning så har man satt priset.
Sedan kan andra handlare pröva med högre belopp men lägsta budet är 100.kr. per kg.. Så går ingen under detta om man kan få det.
Efter ett bra tag utan försäljning sänks priset..
Och Putin behöver inte ens ta till militär för att sänka Sverige. Räcker att lägga ner en HVDC kabel i Östersjön som kopplas på i SE4 och vara beredd på att bjuda och betala 10kr/kWh så att Syd-Sverige går i konkurs. Allt påhejat av Svenskar med fastpris som kan stoltsera som "duktiga" och klanka ner sina medmänniskor med rörligt som "får skylla sig själva".S Screew skrev:
På en välfungerande marknad anpassar sig priset snabbt. Det brukar bara vara det första kilot på våren som blir dyrt.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Skulle det hända så betalar han nog 100 kr per kWh.. Så det går snabbt..V vik_tor skrev:Och Putin behöver inte ens ta till militär för att sänka Sverige. Räcker att lägga ner en HVDC kabel i Östersjön som kopplas på i SE4 och vara beredd på att bjuda och betala 10kr/kWh så att Syd-Sverige går i konkurs. Allt påhejat av Svenskar med fastpris som kan stoltsera som "duktiga" och klanka ner sina medmänniskor med rörligt som "får skylla sig själva".
Men i ärlighetens namn han är inte intresserad av Sverige som land enbart Gotland... så det kan han få tycker jag för att se till att elen sedan blir riktigt billig..
(skämtar)
Dock svårt för dig att få en prischock då du har fastpris. I övrigt så ser det bra ut och du har varit duktig. Tack vare att du har varit bortrest och förbrukat mindre än vanligt så har denna el kunnat transporteras till någon annan stackare i Sverige för 190öre/kWh.Darling McFluff skrev: