Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jo, det stämmer. Strax över 80 på 48 månader. Är det något som verkligen avskräcker? Vattenfalls 119 var på 36 månader.
Ja du. År 2015 så låg priset på ca 25öre/kWh under hela året inkl December. 6 år senare så är det kanske en bra deal att binda upp sig i 60 månader för 79öre/kWh. :rolleyes:

Tur att vi har lagt ner så mycket kärnkraft och byggt så mycket vindkraft så att situationen kanske löser sig så att vi kommer tillbaka till 2015-års nivåer.

(Ja, jag vet, det är ingen mänsklig rättighet ha tillgång till lågt pris på el. Det är bara ett nödvändigt ont som behövdes fram tills för 10 år sen för att skapa Sveriges välstånd)
 
Om man inte bundit nu kan man enligt mig lika gärna vänta till sommaren och se hur det artar sig, nu är knappast rätt läge, mitt i stormen. Men alla gör ju sitt eget val.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
A
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Precis, dock verkar ingen av de större göra samma analys då deras priser är högre även på längre (~36mån) avtal.

Men det pratas ju mycket, här bl a, om att elpriserna kommer gå upp mer framöver och straffa elbilsägarma osv blahablaha. Är det då troligt att man någonsin kommer kunna binda på ~40 öre framöver? Om inte ser ju 79 öre ut som en ganska bra deal
Kolla vad det är för regler vid uppsägning i för tid om elen blir billigare..
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ok, nu blottar jag min okunskap här men vad är det som skiljer när jag verkar kunna teckna fast prisavtal på 5 år på ca 79 öre (via Elskling) eller 119 öre hos Vattenfall (mitt befintliga elbolag). Som lägst har jag betalat 44öre i somras. Känns som en orimlig skillnad om villkoren är relativt lika. Vad missar jag?
Jag tillåter mig att spekulera, risken att statliga Vattenfall med egna produktionsanläggningar inte skulle kunna leverera är försvinnande liten. Risken att elskling ska misslyckas måste vara tusenfallt större, redan nu har ju ett flertal engelska elhandelsbolag ställt in leveranserna så det lägre priset får du se som premie om du är beredd att gamla med elpriset. Välj vad du vill och tror på men begär sen inte att någon annan ska täcka upp för din bedömning om den visar sig felaktig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Om man inte bundit nu kan man enligt mig lika gärna vänta till sommaren och se hur det artar sig, nu är knappast rätt läge, mitt i stormen. Men alla gör ju sitt eget val.
Ja så resonerade jag också för någon vecka sedan, innan jag visste att man kunde binda för 79 och inte 119 öre... men rent spontant känns det rimligast att göra så.
 
F fribygg skrev:
Jag tillåter mig att spekulera, risken att statliga Vattenfall med egna produktionsanläggningar inte skulle kunna leverera är försvinnande liten. Risken att elskling ska misslyckas måste vara tusenfallt större, redan nu har ju ett flertal engelska elhandelsbolag ställt in leveranserna så det lägre priset får du se som premie om du är beredd att gamla med elpriset. Välj vad du vill och tror på men begär sen inte att någon annan ska täcka upp för din bedömning om den visar sig felaktig.
elskling är bara en prisjämförelsesajt. Inget händer med den, mer än att elskling kommer tjäna mer pengar.
 
Varför kan inte folk börja dra ner på sin användning vi har dragit ner 80% på vår energianvändning på vinterhalvåret. I.o.m bergvärme samt smartare val. Dessutom har vi nu en ren elbil. Man läser om stora villor utan isolering, jacuzzis och annan diverse lyxkonsumtion. Vi har varit bortskämda med ett osunt lågt pris, och många har totalt blundat för att skaffa sej bättre värmesystem och ordentlig isolering. Självklart är det synd om dem som får dessa höga räkningar men vi får inte glömma bort att alla har haft möjlighet till att binda sina priser. Det kanske är dags att ta ett eget ansvar, t.ex solceller, och inte bara ta för givet att någon skall ”ge dej” energin. Vi säger dessutom nej till vindkraft på våra ”bakgårdar”, samtidigt som vissa vill satsa mer på kärnkraft, 40 år rakt bakåt i tiden.
Vi har nu insett hur osunt det är att bryta uran så nu måste någon annan stackare lösa det problemet åt oss. Kolla hur det går för stackars Finland för deras kärnkraft, konstant höga priser och importerar massor hela tiden. Extrema förseningar samt otroliga prishöjningar. Jag kan dock självklart tycka att det är idiotiskt att vi ej byggt ut vårat elnät ordentligt så att vi kan distribuera den på ett bättre sätt över hela vårat land.
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
L Lämmel skrev:
Varför kan inte folk börja dra ner på sin användning vi har dragit ner 80% på vår energianvändning på vinterhalvåret. I.o.m bergvärme samt smartare val. Dessutom har vi nu en ren elbil. Man läser om stora villor utan isolering, jacuzzis och annan diverse lyxkonsumtion. Vi har varit bortskämda med ett osunt lågt pris, och många har totalt blundat för att skaffa sej bättre värmesystem och ordentlig isolering. Självklart är det synd om dem som får dessa höga räkningar men vi får inte glömma bort att alla har haft möjlighet till att binda sina priser. Det kanske är dags att ta ett eget ansvar, t.ex solceller, och inte bara ta för givet att någon skall ”ge dej” energin. Vi säger dessutom nej till vindkraft på våra ”bakgårdar”, samtidigt som vissa vill satsa mer på kärnkraft, 40 år rakt bakåt i tiden.
Vi har nu insett hur osunt det är att bryta uran så nu måste någon annan stackare lösa det problemet åt oss. Kolla hur det går för stackars Finland för deras kärnkraft, konstant höga priser och importerar massor hela tiden. Extrema förseningar samt otroliga prishöjningar. Jag kan dock självklart tycka att det är idiotiskt att vi ej byggt ut vårat elnät ordentligt så att vi kan distribuera den på ett bättre sätt över hela vårat land.
Vad duktig du är. Om regeringen varnat för kommande elbrist istället för att förminska problemet kraftigt för att slippa blotta Sveriges havererade energipolitik så kanske fler skulle hunnit förbereda sig?

Funderar också själv på varför grannparet på 70 ännu ej har skaffat elbil. Eller installerat solpaneler. Borde väl inte vara svårt att ta lån på 300.000 när man kan visa upp sin pension som inkomst till bankmannen och även bevisa att man har minst 300kr över varje månad när allt är betalt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
LURIGLANA och 12 till
  • Laddar…
L Lämmel skrev:
Varför kan inte folk börja dra ner på sin användning vi har dragit ner 80% på vår energianvändning på vinterhalvåret. I.o.m bergvärme samt smartare val. Dessutom har vi nu en ren elbil. Man läser om stora villor utan isolering, jacuzzis och annan diverse lyxkonsumtion. Vi har varit bortskämda med ett osunt lågt pris, och många har totalt blundat för att skaffa sej bättre värmesystem och ordentlig isolering. Självklart är det synd om dem som får dessa höga räkningar men vi får inte glömma bort att alla har haft möjlighet till att binda sina priser. Det kanske är dags att ta ett eget ansvar, t.ex solceller, och inte bara ta för givet att någon skall ”ge dej” energin. Vi säger dessutom nej till vindkraft på våra ”bakgårdar”, samtidigt som vissa vill satsa mer på kärnkraft, 40 år rakt bakåt i tiden.
Vi har nu insett hur osunt det är att bryta uran så nu måste någon annan stackare lösa det problemet åt oss. Kolla hur det går för stackars Finland för deras kärnkraft, konstant höga priser och importerar massor hela tiden. Extrema förseningar samt otroliga prishöjningar. Jag kan dock självklart tycka att det är idiotiskt att vi ej byggt ut vårat elnät ordentligt så att vi kan distribuera den på ett bättre sätt över hela vårat land.
Människan tänker oftast efter något har inträffat. Vi påstår oss vara smarta men är vanligtvis reaktiva istället för proaktiva.

Grattis till effektiviseringen!
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Vad duktig du är. Om regeringen varnat för kommande elbrist istället för att förminska problemet kraftigt för att slippa blotta Sveriges havererade energipolitik så kanske fler skulle hunnit förbereda sig?
Håller delvis med, men som vanligt är det lämpligast att se över sitt eget hus först och inte lita på att någon annan löser saker.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
S Screew skrev:
:crysmile::crysmile: Det ända som är bra med Gotland är ju kalken och det får vi snart inte röra. Vi kanske kan byta Gotland mot billig gas:thinking: (skämtar också)
Varför inte ge han Rosenbad?
 
  • Gilla
  • Haha
Screew och 1 till
  • Laddar…
Lyckyman77 Lyckyman77 skrev:
Haft bundet i flera år. Så skönt.
Snart dags att binda om igen, grattis!
 
A
U Uppner skrev:
Snart dags att binda om igen, grattis!
alla avtal är en förhandling..
Så det kommer blir den som är bäst på förhandling som vinner... dock kommer inte avtalen bli billigare förens till tidigast våren..
Så den som avtalet upphör nu snart och inte bundit kommer få en chock... Och vi andra här kommer få se fler som börjar skriva inlägg...
 
J Jeppson skrev:
Med den energipolitik som bedrivs, inte minst av Bolund och MP så lär vi få vänja oss vid höga energikostnader. Och när ytterligare reaktorer ska stängas lär de öka ännu mer.

Frågan är hur solceller och vindkraft ska kunna ersätta energibehovet idag och prognosen om 10 år är att vi fördubblar elanvändningen..
Nä, enbart solceller och vindkraft kommer inte räcka.
Hur ser verkligheten ut idag? Idag är produktionskostnaden för vattenkraft 20 öre per kWh, Vindkraft 32 öre per kWh och kärnkraft 41 öre per kWh. Vattenkraften kommer att behöva investera i nya dammar och turbiner m.m. så vattenkraften kommer att bli dyrare, fråga är bara hur mycket. När dt gäller vindkraften beräknas kostnaderna att minska så produktionspriset sjunker till 25 öre år 2035. För kärnkraften gäller också att att kostnaderna kommer att sjunka framtill år 2035 till 38 öre per kWh. Detta gäller produktionskostnader vad priset till konsument blir är ett oskrivet blad. Prisutvecklingen till konsument hänger samman med sammanlänkningen med övriga EU. Solkraft från bl.a. Marocko kan ge billigare el inom EU, då man just nu håller på att bygga ut överföringskapaciteten.
Det finns en logik att man har billigare el i norra delen av Sverige då det är många fler kalldagar jämfört med södra delarna. Idag är det 20 minus grader mitt på dagen i Ångermanland jämfört med Småland ca 0 grader.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Hembyggt enplans hus 1989-1990 Norrland kustland 75 m2 + 14 m2 uppvärmt med frånluft från huset +10 m2 uppvärmd yta i relaxrum fristående, superenergiglas 0,5-0,6 u-värde 15 cm gullfiber i väggar, 20 cm gullfiber i tak 20 cm gullfiber i golv plintgrund (torpargrund). " 2 stycken DAIKIN luft luft pumpar sköter värmen, jag bor ensam. sep 351 kr, okt 449 kr, nov 318 kr dec 1021 kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.