890 526 läst · 10 396 svar
891k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jo vi har 9.850 mil väg i Sverige, men också 6 miljoner betalande fordon i form av fordonskatt.D djac skrev:
Vidare tillkommer vägtullar/trängselskatt som enbart under 2020 drog in ca 3 miljarder, & hade fram till 2019 dragit in ca 20,5 miljarder.
OM den större delen av dessa skatter hade återinvesterats i det syftet är/var så hade vi haft ett väl skött vägnät & även en rejäl väg-kassa.
MEN tar man bara en bråkdel av intäkterna i sin återinvestering, så är det dömt att bli PRECIS som det nu blivit.
Ställ krav & gör ett regelverk som kräver en stor %-andel av ALLT överskott, som MÅSTE gå tillbaka till utvecklingen av förnybara fossilfria metoder.G OMathson skrev:
På alla plan borde detta ske, så företagens stora vinster gagnar oss småfolk & jordklotet i längden.
vad är det du blir så upprörd över och kallar det jag skriver för trams?P paralun skrev:
att jag skulle tappat bort din fina lista med 21 kinesiska kärnkraftsreaktorer?
men jodå, de fanns med i min graf – låt mig ringa in dom för att du ska se dom bättre:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vi kan också förstora upp den högra delen (anläggningar under konstruktion eller framtida) så att vi ser mer vad som händer år för år:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som jag skrev tidigare så är byggcykeln mycket kortare för vind och sol och driftsätts i år eller nästa, medan kärnkraften under konstruktion tillkommer utspritt med driftsättningsår under sex år, fram till 2028
...den ska levereras...???P paralun skrev:
har Estlands riksdag stiftat ny lagstiftning som gör kärnkraft tillåten i Estland – nej
har Fermi skrivit kontrakt med någon kärnkraftsleverantör om leverans av ett kärnkraftverk – nej
har Fermi fått något bindande anbud på ett kärnkraftsverk – nej
har Fermi fattat något investeringsbeslut om att köpa en kärnkraftverk – nej
har Fermi valt ut BMRX-300 som referensreaktor (och gallrat bort NuScale och Rolls-Royce) – ja
du får väl lära dig skilja på samarbetsavtal och sonderande förfrågningsunderlag innan du påstår att det "ska levereras" – att man smalnat av från tre till ett alternativ är väl inte så mycket att yvas över?
eller för att använda ditt skrivsätt – vad är det för rent trams du försöker komma med?
Redigerat:
Jag vet, tunnelbana i Stockholm.J jawen skrev:
Katastrofen Västlänken i Göteborg (Västsvenska paketet)
utbyggnad av tunnelbanegrenar mot Barkarby, Nacka och Gullmarsplan samt Arenastaden.
utbyggnad av kollektivtrafiken med ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, en tunnelbanestation i Hagalund, Spårväg Syd samt Roslagsbana till city.
Lite bilväg blir det kanske trots allt: 80% av E4 Förbifart Stockholm ska finansieras av trängselskatten i Stockholm
Nu handlade det för min del om besparingar inom området för den europeiska elmarknaden, så där är tillväxt ekonomier utanför EU mindre intressant. Även om det finns en internationell marknad för t ex fossila bränslen.Kilrain skrev:Tyvärr helt hopplöst tänk.
<10 % av jordens befolkning är över huvud taget villiga att minska sin konsumtion.
Resterande >90 % gör allt för att öka sin konsumtion. Och det med all rätt.
Ta en titt på en världskarta så förstår du varför.
Och samtidigt så tillkommer X miljarder människor de närmaste årtiondena, nästan alla i länder där alla försöker öka sin konsumtion.
Det går aldrig att få matten att gå ihop på makronivå med sänkt konsumtion. Tyvärr.
Sedan är vår överkonsumtion en direkt följd av en marknadsföringsteknik där konsumenter hela tiden övertygas eller tvingas köpa saker de egentligen inte vill köpa.
Ja, det vore kanske bra om vi lutade oss tillbaka o tänkte på hur förbannat bra vi har det.harry73 skrev:Nu handlade det för min del om besparingar inom området för den europeiska elmarknaden, så där är tillväxt ekonomier utanför EU mindre intressant. Även om det finns en internationell marknad för t ex fossila bränslen.
Sedan är vår överkonsumtion en direkt följd av en marknadsföringsteknik där konsumenter hela tiden övertygas eller tvingas köpa saker de egentligen inte vill köpa.