Z Zodde skrev:
Du snackade om koncernbidrag, du använder termer du själv inte förstår…
Jag arbetade på ett företag ägt av Asea sedermera ABB vi betalade varje år ett stort koncernbidrag samt en kraftig ränta på ett fiktivt lån. När företaget såldes 2000 och vi satt i en grupp på absoluta slutet så tog revisorn fram reversen som låg i kassaskåpet för övrigt Frans Jäger ;) och sa att det är den här vi betalat ränta på i femtio år, det var bara de sissta fem åren so företaget gick riktigt bra som av en händelse. Ja investor och Wallenberg samt Barnevik fick in en hacka där
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Som jag skrev tidigare. Energipriser är huvudorsaken till skenande inflation så vad visar din länk…??? Höjda energipriser skulle vara unikt problem för Sverige.?
Om du läser artikeln i min länk så påverkar dieselpriser bönderna i väldigt hög grad vilket driver inflationen på livsmedel. I deras exempel visar det hur 4kr påverkar, reduktionsplikten gör 3-5kr beroende på olika faktorer vilket såklart gör stor påverkan på bönderna och därmed livsmedelsinflationen.

Elpriserna påverkar tillverkningsindustri etc, transportkostnader och kontaineravgifter påverkar importpriser. Och Sveriges unikt höga reduktionsplikt på diesel påverkar vår livsmedelsindustri. Är det klarare nu?
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Om du läser artikeln i min länk så påverkar dieselpriser bönderna i väldigt hög grad vilket driver inflationen på livsmedel. I deras exempel visar det hur 4kr påverkar, reduktionsplikten gör 3-5kr beroende på olika faktorer vilket såklart gör stor påverkan på bönderna och därmed livsmedelsinflationen.

Elpriserna påverkar tillverkningsindustri etc, transportkostnader och kontaineravgifter påverkar importpriser. Och Sveriges unikt höga reduktionsplikt på diesel påverkar vår livsmedelsindustri. Är det klarare nu?
Flerdubblat elpris slår nog hårdare mot bönderna än några kronor på dieselpriset.
Det var ditt påstående att ”reduktionsplikt ” eldar på inflationen som var obalanserat.
Blir som att säga att alla skatter som inte sänks/kompenseras för bidrar till högre inflation.
 
K karlmb skrev:
Du får ju titta på föredraget från Chalmers.
Ja hon pratar om att vi ska importera solel från kontintenten på sommaren, batterilagring av solel, minska lasten på vintern när det inte blåser (!) etc. Fint i teorin men som jag ser det väldigt långt fram i tiden om det överhuvudtaget ska ses som realistiskt när vi är på väg att dubbla vår energiförbrukning.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Batterilager har de visserligen. Men har de något med det övriga du räknar upp?
Vattenfall, Shell, LanzaTech och SAS driver projektet HySkies med målet att 2027 starta världens första storskaliga produktion av syntetiskt hållbart flygbränsle (SAF) i Sverige.
 
D djac skrev:
Reduktionsplikten är helt avgörande för att vi ska klara de bindande målen, att göra andra åtgärder som ger samma effekt kommer att vara mycket svårare.
Reduktionsplikten är enligt artikeln nedan i Nature förmodligen negativ för klimatet. Som det mesta i naturen är den här typen av frågor komplexa och politiker har ofta svårt att hålla flera tankar i luften samtidigt utan väljer en lösning som låter bra men som istället får andra negativa konsekvenser.

https://www.nature.com/articles/d41586-022-03649-w
A 2022 assessment1 of the US Renewable Fuel Standard found that the programme — which requires that transportation fuel contain a minimum volume of renewable fuel, and which drives nearly half of global biofuel production — has probably increased greenhouse-gas emissions. That counter-intuitive outcome is a result of farm operations involving diesel-fuelled tractors and fertilizers made from natural gas. The fertilizers release nitrogen oxide, a greenhouse gas that is nearly 300 times more potent than carbon dioxide. Even farm soils can release stored carbon that is essential to their resilience and fertility.

Worse still, the increase in demand for biofuel crops has extended farming onto marginal lands, damaged biodiversity and increased water use and contamination, as well as pushed up the price of agricultural commodities and thereby exacerbated food insecurity. The authors of the 2022 assessment conclude that only “profound advances” in practice and policy will make the US programme sustainable.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Är det någon som vet hur mycket mer elproduktion vi behöver inom Sverige, för att fylla kablarna över "sjön" till dom 70% dom enligt lag måste fylla, och ändå att vi får ett så pass stort "överskott" så att elpriserna sjunker betydligt & aldrig behöver passera 1 kr/kWh ?

Inkl att vindkraft räknas med för vad det i genomsnitt faktiskt ger på riktigt.

Tänkte på 30 minuter igår kväll med Markus Wråke VD på Energiforsk, som verkar rätt upprörd över hela eldiskussionen, & även säger att elpriserna hade varit 30-50% lägre om Ringhals 1 & 2 hade kört vidare.
Han tror maxpriset inte hade passerat 150 öre/kWh i så fall enligt deras forskning.

Och eftersom Ringhals 1 & 2 tillsammans stod för en Nettoeffekt av 1.800 MW ( Termisk effekt 5.200 MW ), så verkar ju "rätt lite" mer elproduktion göra stor skillnad på priset.

https://www.svtplay.se/video/KZArqBx/30-minuter/avsnitt-4?id=KZArqBx
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Batterilager har de visserligen. Men har de något med det övriga du räknar upp?
Hybrit!
 
J jawen skrev:
Är det någon som vet hur mycket mer elproduktion vi behöver inom Sverige, för att fylla kablarna över "sjön" till dom 70% dom enligt lag måste fylla, och ändå att vi får ett så pass stort "överskott" så att elpriserna sjunker betydligt & aldrig behöver passera 1 kr/kWh ?

Inkl att vindkraft räknas med för vad det i genomsnitt faktiskt ger på riktigt.

Tänkte på 30 minuter igår kväll med Markus Wråke VD på Energiforsk, som verkar rätt upprörd över hela eldiskussionen, & även säger att elpriserna hade varit 30-50% lägre om Ringhals 1 & 2 hade kört vidare.
Han tror maxpriset inte hade passerat 150 öre/kWh i så fall enligt deras forskning.

Och eftersom Ringhals 1 & 2 tillsammans stod för en Nettoeffekt av 1.800 MW ( Termisk effekt 5.200 MW ), så verkar ju "rätt lite" mer elproduktion göra stor skillnad på priset.

[länk]
Jag skulle gissa att våra exportkablar byggts ut kraftigt senaste åren, i takt med vindkraftutbyggnaden. Annars hade vindkraften blivit lönsam/vi hade fått svårt att förbruka all el som producerades. Jag har ingen källa då jag har haft svårt att hitta information om det men bilden nedan tyder på det.

Istället för exportkablar hade det nog varit bättre om någon typ av lagringskapacitet kommit på plats paralellt med vindkraften. För ingen pratar om det men exportledningarna är ju den främsta orsaken till att vi kopplats hårdare till de kontinentala elpriserna.

Stapeldiagram och linjediagram visar Sveriges el-export och nettoexport mellan 1986 och 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
G
Mja, väldigt många pratar väl om exporten? Frågan är om vi svenska konsumenter och företag verkligen behöver alla befintliga och fler ledningar, tex Hansa Powerbridge?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Tja, du kan ju söka själv ur alla perspektiv som intresserar dig men vi ligger på ungefär 4.5ton per capita, vilket väl är normalt för rika länder i europa, så inte bättre eller sämre, Tyskland ligger precis som du är inne på högre, 9,5.

De riktiga busarna är oljeländer i mellanöstern och därefter nordamerika Australien bla, fattiga länder med stor population har i allmänhet minst utsläpp, ingen överraskning.

Utmaning som Sverige måste förhålla sig till är våra utsläpp och våra mål, vår ekvation för göras utifrån detta.

Jag hittar ingen bra graf men jag misstänker att detta följer de ekonomiska kurvorna ganska bra, dvs att en ganska liten del står för väldigt mycket och förmodligen människor som tillhör den tredjedel som släpper ut mest står för en gigantisk andel. Tyvärr hittade jag ingen visualisering av detta men någon annan kanske stött på det :)
Jo nu väljer då Tyskland att "dunka huvet i kaklet" angående kärnkraft, sedan nämns inte då de tre reaktorerna som stoppades nyår 2021. Sorgligt!
https://www.energinyheter.se/20230210/28493/definitivt-stopp-tyska-karnkraftverk-under-varen
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Mja, väldigt många pratar väl om exporten? Frågan är om vi svenska konsumenter och företag verkligen behöver alla befintliga och fler ledningar, tex Hansa Powerbridge?
Hansa ligger på is.... jag betvivlar att någon skulle bevilja ett till "stollebygge".
https://www.svk.se/hansapowerbridge
 
D
J jawen skrev:
Är det någon som vet hur mycket mer elproduktion vi behöver inom Sverige, för att fylla kablarna över "sjön" till dom 70% dom enligt lag måste fylla, och ändå att vi får ett så pass stort "överskott" så att elpriserna sjunker betydligt & aldrig behöver passera 1 kr/kWh ?

Inkl att vindkraft räknas med för vad det i genomsnitt faktiskt ger på riktigt.

Tänkte på 30 minuter igår kväll med Markus Wråke VD på Energiforsk, som verkar rätt upprörd över hela eldiskussionen, & även säger att elpriserna hade varit 30-50% lägre om Ringhals 1 & 2 hade kört vidare.
Han tror maxpriset inte hade passerat 150 öre/kWh i så fall enligt deras forskning.

Och eftersom Ringhals 1 & 2 tillsammans stod för en Nettoeffekt av 1.800 MW ( Termisk effekt 5.200 MW ), så verkar ju "rätt lite" mer elproduktion göra stor skillnad på priset.

[länk]
Det är ju målstolpar som rör sig hela tiden, exportkapaciteten kommer gå upp i takt med att produktionskapaciteten ökar.
 
D
P paralun skrev:
Jo nu väljer då Tyskland att "dunka huvet i kaklet" angående kärnkraft, sedan nämns inte då de tre reaktorerna som stoppades nyår 2021. Sorgligt!
[länk]
Jag håller med, mest upprörd att EU klassade fossilgas som hållbart, stort misstag som aldrig kunde vara bra.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Hansa ligger på is.... jag betvivlar att någon skulle bevilja ett till "stollebygge".
[länk]
Det kommer säkerligen igång igen. Varför skulle det inte göra det?
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.