Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kommer de gröna aldrig erkänna offentligt, vi får se till att aldrig släppa in dessa dårar så dom kan påverka så viktiga beslut som rör hela europa igen!
Jo det som hänt i tyska Lützerath kan mycket väl vara en vändpunkt för miljörörelsen. De är tvungen att ta itu med frågeställningen om kärnkraft och framtida välfärd, sen finns det ju många kloka människor bland de här som nog på allvar får tänka till, precis som gröna förbundet i Finland.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Problemet med elbörsen kontra många andra marknader är att elen hela tiden MÅSTE fram. Behovet imorgon styrs inte av priset utan vad folk kommer behöva. Behovet en tid fram kanske kan påverkas något av priset men inte på kort sikt. Om man då sitter på 5% kan man säkerligen manipulera priset enormt!

Se det som att de säljer andetag till 100 miljoner människor och tillgången är precis så stor som efterfrågan. Sitter du på produktionen av 5% kan du höja priset ganska bra, även om du bara sänker produktionen till 4,9% och 0,1% ser ut att bli utan luft (100 000 pers)...

Det är en helt annan sak med saker som mobiler, bilar, även mat. Men el är direkt påverkande, inte ens rent vatten är så känsligt då folk kan lagra det ganska lång tid.

Så att tro att det inte går att manipulera marknaden rejält om man bara vill tror jag är naivt. Om det sen sker eller ej låter jag vara osagt men jag tror helt klart det finns fler än Putin som ser möjligheter i energimarknaden.
Om du sitter på 5% och vet hur de andra 95% agerar har du en poäng. Nu vet man inte det så då blir osäkerheten på tok för hög för att någon skulle välja å ”spela smart”

J jawen skrev:
Att elproducenter/ägare för ex vis kan ha "någon form av dialog" med varandra eller följa en gemensam satt strategi.
Jo utan att vara konspiratorisk är jag övertygad om att så är fallet.
De som producera det mesta är ju ett oligopol, norska Statkraft, Vattenfall, finska Fortum och tyska Uniper.
De här fyra har nog mycket kommunikation på rätt nivå mellan bolagen. Sen behöver då Uniper få in så mycket det bara går pga enorma förluster, de andra bolagen hänger nog gärna på.

J jawen skrev:
Artikeln är från mars 2020 !
Och belyser just varför AI inte kommer att "vinna" över aktiemarknaden, det finns knep att också "slå ut" AI-datorer med

[länk]
Det var ju bara en debattartikel som pushar skribentens åsikter. Näppe noen facts.

Jag tänkte på den andra länken som gav denna sidan. Skärmbild, webbsida, rubrik om Nasdaq och AI, börsbild, humanoid robot, publiceringsdatum, skribentens namn och bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P paralun skrev:
Jo utan att vara konspiratorisk är jag övertygad om att så är fallet.
De som producera det mesta är ju ett oligopol, norska Statkraft, Vattenfall, finska Fortum och tyska Uniper.
De här fyra har nog mycket kommunikation på rätt nivå mellan bolagen. Sen behöver då Uniper få in så mycket det bara går pga enorma förluster, de andra bolagen hänger nog gärna på.
De har säkert kommunikation men inte då det gäller elhandel/ordergivning/priser då de vet att det är strängt förbjudet. Det lilla man ev skulle kunna tjäna (hur vet jag inte för de når inte upp i nån större marknadsandel) är inte i närheten av vad man skulle förlora i böter och anseende för kartellverksamhet.

Och ja, sådana tankar ÄR i högsta grad konspiratoriska och stämmer till 99.9% aldrig.

Z Zodde skrev:
De har säkert kommunikation men inte då det gäller elhandel:surprised:rdergivning/priser då de vet att det är strängt förbjudet. Det lilla man ev skulle kunna tjäna (hur vet jag inte för de når inte upp i nån större marknadsandel) är inte i närheten av vad man skulle förlora i böter och anseende för kartellverksamhet.
Jag kan inte tänka mig att det kan vara så svårt att man ger varandra en vink om vem som ska göra vad i olika situationer dvs budningen.

P paralun skrev:
Jag kan inte tänka mig att det kan vara så svårt att man ger varandra en vink om vem som ska göra vad i olika situationer dvs budningen.
Då har du heller inte suttit i ett handlarrum där 10-20 traders har sin egen portfölj som de ska tjäna pengar på (bonusrelaterat). Att bakbinda dessa funkar självklart inte. Lika lite som att sensitiv information får lämna rummet. All trafik ut av rummet, telefon som digitalt, loggas och övervakas av resp företags compliance avdelning.

Men att i nattens mörker göra inbrott hos konkurrenten och montera kamera/ mikrofon och på så sätt få få ut info tror jag stenhårt på att alla gör…

• Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Då har du heller inte suttit i ett handlarrum där 10-20 traders har sin egen portfölj som de ska tjäna pengar på (bonusrelaterat). Att bakbinda dessa funkar självklart inte. Lika lite som att sensitiv information får lämna rummet. All trafik ut av rummet, telefon som digitalt, loggas och övervakas av resp företags compliance avdelning.

Men att i nattens mörker göra inbrott hos konkurrenten och montera kamera/ mikrofon och på så sätt få få ut info tror jag stenhårt på att alla gör…
Nej men handlarna kan ju vara instruerade av ägarna hur de ska hantera olika bud vid olika situationer.
Sen ligger det ju i oligopolets intresse att maximera profiten för alla inkl bonus till handlarna.
Men nu kommer det ju även ett vinsttak framåt våren...

P paralun skrev:
Nej men handlarna kan ju vara instruerade av ägarna hur de ska hantera olika bud vid olika situationer.
Sen ligger det ju i oligopolets intresse att maximera profiten för alla inkl bonus till handlarna.
Men nu kommer det ju även ett vinsttak framåt vården...
Skulle ägarna gå in och detaljstyra? Nä, det görs nog bara i familjeföretaget…
Maximera vinst, javisst men följa lagar och regler är viktigare.

Z Zodde skrev:
Skulle ägarna gå in och detaljstyra? Nä, det görs nog bara i familjeföretaget…
Maximera vinst, javisst men följa lagar och regler är viktigare.
Vi har olika åsikt och jag tror det är ganska enkelt att ge direktiv till handlarna eftersom det är ett oligopol som producerar den mesta elen.

P paralun skrev:
Vi har olika åsikt och jag tror det är ganska enkelt att ge direktiv till handlarna eftersom det är ett oligopol som producerar den mesta elen.
Oligopol? Nä, du ska upp i rätt många producenter för att komma över 50% av produktionen.
Glöm sen inte att alla av viss storlek redan hedgat (sålt) delar av sin produktion. Vattenfall sa i september 2022 att 57% av 2023 års produktion var hedgad.

Och att du tror att ”ägarna” varje dag obemärkt skulle detaljstyra en handlares vardag och dessutom finta bort sin egen compliance avd är så långsökt så jag tillochmed håller min teori om inbrott/buggning som mer sannolik.

Redigerat:
K
J jawen skrev:
Jag har aldrig sagt att det HAR skett i elmarknaden, men att tro att "dom" inte försöker är naivt.
Tajming & tajming, det kan smyga sig in på marknader under flera år eller att man "passar på" i "nödtider" som nu med gasen.
P paralun skrev:
Din inställning verkar vara att ALLA luras. Måste vara jobbigt. Min inställning är att man måsta ha torrt på fötterna när man påstår att "dom" gör det, eller kan göra det. Har man inte det borde man inte påstå något sådant heller! Du hade antagligen inte framfört dylika anklagelser om du inte kunde vara anonym.

Z Zodde skrev:
Vattenfall sa i september 2022 att 57% av 2923 års produktion var hedgad.
Är det verkligen vettigt att sälja ut produktion 900 år i förväg? ;)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Din inställning verkar vara att ALLA luras. Måste vara jobbigt. Min inställning är att man måsta ha torrt på fötterna när man påstår att "dom" gör det, eller kan göra det. Har man inte det borde man inte påstå något sådant heller! Du hade antagligen inte framfört dylika anklagelser om du inte kunde vara anonym.
Ja, det blir lite fantasirikt. Jag har under mina 30+ år på flera bankers Markets avdelningar blivit varse att ju längre bort från marknaden (verkligheten) du befinner dig, desto vildare blir konspirationsteorierna om vad som föregår på kapitalmarknaderna.
Varför hör man inte en enda anställd på Markets (borde vara flera tusen bara i Sverige) sprida dessa konspiration och manipulationsteorier…?
Är det för att alla anställda (inklusive pensionärer som undertecknad) själva är med på den stora ”bluffen ” ;-)

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.