• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Definiera "vårt marknadsområde"
På vilket sätt skiljer sig "vårat marknadsområde" från det du alltid benämnt tidigare som "Nordpool området"
Trodde det var självklart även för dig. Marknadsområdet i detta fall omfattar de nordiska länderna, med tyngdpunkt på Sverige o Norge beroende på vilken regering man sitter i.

P paralun skrev:
Jo angående Norge och kablar och historia
[länk]

Sen om världens dummaste energipolitik..
[länk]

Och där är vi, våra goda grannar är då mest förbannade över att man i södra Norge får Tysklandspriser trots att Norge har ett enormt överskott av el.
"Tysklandspriser" har man haft länge och njutit gott av...

K karlmb skrev:
Trodde det var självklart även för dig. Marknadsområdet i detta fall omfattar de nordiska länderna, med tyngdpnkt på Sverige o Norge beroende på vilken regering man sitter i.
Varför skulle ditt egendefinierade "marknadsområde" vara självklart för någon som helst.
Du har i tidigare diskussioner ALLTID sagt "Nordpool området"...

Vad utmärker detta Marknadsområde? Vad gör det specifikt? (Ingår baltstaterna förresten?)
Och varför skulle Island plötsligt ingå?

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
"Tysklandspriser" har man haft länge och njutit gott av...
Inte vad jag känner till om man bor i elområdena NO1, 2 samt 5.....:lying:

Men det blir klart spännande om Norge lyckas skapa ett internt Norgepris och ett separat exportpris!

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej, efter unionsupplösningen är det helt orimligt, klart att norrmännen får sälja till vem de vill.
Vilket ingen har förnekat.

Z Zodde skrev:
Varför skulle ditt egendefinierade "marknadsområde" vara självklart för någon som helst.
Du har i tidigare diskussioner ALLTID sagt "Nordpool området"...

Vad utmärker detta Marknadsområde? Vad gör det specifikt? (Ingår baltstaterna förresten?)
Och varför skulle Island plötsligt ingå?
Området utmärks av att det är där som stora priseffekter eller annan påverkan kan förutses.
Island kanske inte ska ingå, de har väl rätt lätt att fylla sina kablar med export.

K karlmb skrev:
Området utmärks av att det är där som stora priseffekter eller annan påverkan kan förutses.
Island kanske inte ska ingå, de har väl rätt lätt att fylla sina kablar med export.
Nu har väl Island inga exportkablar att fylla...??

Sen förstod jag ärligt talat inte detta din definition av marknadsområdet...
Kan du försöka förklara med andra ord...?

"Området utmärks av att det är där som stora priseffekter eller annan påverkan kan förutses."

• Gilla
uplj
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Island har funderat länge på en kabel till Skottland men jag tror de drar sig ur eftersom man inte vill gå i EU-Bryssels bojor. Islands befolkning vill nog inte heller ha några Tysklandpriser.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Iceland

• Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu har väl Island inga exportkablar att fylla...??
Men nu var det kul att anmärka på oväsentligheter igen?
Om du inte förstår enkla resonemang om vilka som påverkas och vilka som inte påverkas så vet jag inte om jag kan hjälpa dig faktiskt.
Vill du ha en lag att läsa?

Z Zodde skrev:
Nej, lagar och regler gäller även för politiker och diplomater.
Visa med en enda rad något som styrker din tes att Sverige kunde ha stoppat Norge-UK kabeln så vi blir färdiga med denna saken. Du måste ju ha fått DEN UPPGIFTEN ifrån nånstans.
Klart lagar gäller. Nu handlade det ju inte om att bryta mot några lagar, vad yrar du om egentligen?
Tror du på allvar att de enda beslut som fattas av regeringar och departement är sånt som man kan läsa om i lagboken? Gör man aldrig några andra överväganden och gissningar? Stod det tex i någon lagbok att Nordpool ska fungera så som det gör?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Inte vad jag känner till om man bor i elområdena NO1, 2 samt 5.....:lying:

Men det blir klart spännande om Norge lyckas skapa ett internt Norgepris och ett separat exportpris!
Nu var det södra Norge du själv hänvisade till...
Norra Norge har haft samma prisutveckling som Norra Sverige

K karlmb skrev:
Men nu var det kul att anmärka på oväsentligheter igen?
Om du inte förstår enkla resonemang om vilka som påverkas och vilka som inte påverkas så vet jag inte om jag kan hjälpa dig faktiskt.
Vill du ha en lag att läsa?
Om det är oväsentligheter är det väl bara att låta bli att skriva+

Men tror inte det är särskilt många som förstår din definition av marknadsområde...?
Kan du inte försöka omformulera dig?

"Området utmärks av att det är där som stora priseffekter eller annan påverkan kan förutses.""

Z Zodde skrev:
Nu var det södra Norge du själv hänvisade till...
Norra Norge har haft samma prisutveckling som Norra Sverige
Jo NO1, NO2 samt NO5. (Södra Norge)
Sen har ju norrmännen blivit än mer förbannade när det spridit sig norrut. NO3, NO4. (men bara kortvarigt)
Norrmännen inser ju att de har planerbar kraft i tillräcklig mängd vilket vi inte har.
Sen ok till att vara "Europas batteri" men på sina villkor, inte Tysklands!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo NO1, NO2 samt NO5. (Södra Norge)
Sen har ju norrmännen blivit än mer förbannade när det spridit sig norrut. NO3, NO4. (men bara kortvarigt)
Norrmännen inser ju att de har planerbar kraft i tillräcklig mängd vilket vi inte har.
Sen ok till att vara "Europas batteri" men på sina villkor, inte Tysklands!
Men priserna HAR ju varit likt de Tyska i dessa områden över tid?
Det är när Europapriserna stiger och de skandinaviska följer med som folk börjar bry sig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.