D Daniel 109 skrev:
Syftet med EU är ju en integrerad marknad utan prisskillnader. Att man lyckas med det kan väl inte ses som ett problem?
EU har blivit något helt annat än det vi röstade för. Vill bestämma och styra mer och mer över oss och våra skattepengar.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Mauritz H Mauritz H skrev:
-Varför lägga ner fungerande kärnkraftverk?? Sex av tolv har sossarna lagt ner. Är det av annat skäl en ren ondska?
-Skit i detta förbannade EU och se till att vi har fungerande elproduktion till vettiga priser. Sverige är nettobidragsgivare till EU och kan ställa krav om man inte vore så ynkliga syltryggar.
Det är inte sossarna som lagt ner kärnkraftverk, det har alla partier i riksdagen hjälpts åt med. Förutom SD då.
Varför? Jo, för att opinionen varit emot kärnkraft i stort sett oavbrutet sedan 70-talet. Förutom en kort stund innan Fukushima-olyckan har majoriteten av svenska befolkningen velat se en stegvis avtrappning av kärnkraften.

• Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
Mauritz H Mauritz H skrev:
EU har blivit något helt annat än det vi röstade för. Vill bestämma och styra mer och mer över oss och våra skattepengar.
Men frihandel har det varit sedan dag ett. Även om de vill klampa in och bestämma på fler och fler områden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
F fiskarn87 skrev:
Innan vi gick med i EU var väl elen billigare?
Den var billigt även efter vi gick med i EU.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
En del tycker det borde läggas ännu fler kablar...
Det ÄR kablarna som ger oss problemet med kontinentalt elpris.
När vi inte kan fylla dem på något sätt till 70% så stiger priset för oss.
Det finns bara 3 sätt att lösa problemet,
1. Öka produktionen ala Brute force, vilket är både orealistiskt, tar decennier och är dyrt (och mot ett rörligt mål eftersom fler o fler kablar tillkommer efter hand)
2. Skära ner på exporten med hänvisning till interna prisstegringar. (Emot EUs regler enligt de allra flesta)
3. Ändra endast prissättningsmekanismen så att det kontinentala priset inte slår igenom till exporterande land. (En klart enklare väg som dessutom inte minskar exporten eller intäkter från den).

Av någon anledning diskuteras bara alt 1 i Sverige iaf.
Bra inlägg, alternativ 1 är dock perfekt om man tycker att de 3% eller vad det nu var som nån studie visade är kvar av vad den fattigaste halvan av Sveriges befolkning äger ska överföras uppåt.

harry73
Aaake37 skrev:
Kan vi inte hålla högre nivå än att kalla demokratiska partier för nazister (bruna)? VIlket parti i regeringen exakt är det som är bruna?

Vad ska vi då kalla den förra regeringen som stödde sig på stöd från ett parti där många ledande personer öppet säger att de vill ha revolution och skapa ett kommunisktiskt samhälle? Står tom i ungdomsförbundets program utryckligen.

Om denna regering är "brun" så är den förra regeringen utan tvekan kommunistisk
Jag vet inte om jag vågar kalla SD för ett demokratiskt parti, även om de var med i ett demokratiskt val. Oavsett ser jag inte problemet med att kalla SD för ett brunt parti, på samma som moderaterna är blåa och S är röd.
Vilken färg hade du önskad för SD?

• Gilla
  • Älska
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Kan vi inte hålla högre nivå än att kalla demokratiska partier för nazister (bruna)? VIlket parti i regeringen exakt är det som är bruna?

Vad ska vi då kalla den förra regeringen som stödde sig på stöd från ett parti där många ledande personer öppet säger att de vill ha revolution och skapa ett kommunisktiskt samhälle? Står tom i ungdomsförbundets program utryckligen.

Om denna regering är "brun" så är den förra regeringen utan tvekan kommunistisk
Nuvarande regering är ju brunblå. Det blev ju tydligt när SDs krav för att stödja tidölaget presenterades. De övergav alla sina sosse-värderingar (förutom höjningen av a-kassan) för att få trycka till invandrare.

Tidigare regering får väl kallas "rödgrön röra" om man vill raljera lite...

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Nazisterna var väl också demokratiskt valda? Att ett parti är demokratiskt valt betyder inte per automatik att det inte är nazistiskt.
Ok, men om SD är nazister är VP utan tvivel kommunistiskt. Men det sistnämnde "glömmer" alla som skriker brunt.

G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är inte sossarna som lagt ner kärnkraftverk, det har alla partier i riksdagen hjälpts åt med. Förutom SD då.
Varför? Jo, för att opinionen varit emot kärnkraft i stort sett oavbrutet sedan 70-talet. Förutom en kort stund innan Fukushima-olyckan har majoriteten av svenska befolkningen velat se en stegvis avtrappning av kärnkraften.
De flesta verkade inte förstå konsekvenserna, tex extremt mycket dyrare el, mer fossilt, kontinenten ryssk gasberoende. Ja, stora vågor är farliga!
Ryssland anfallet var inte heller med i beräkningen.

A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nuvarande regering är ju brunblå. Det blev ju tydligt när SDs krav för att stödja tidölaget presenterades. De övergav alla sina sosse-värderingar (förutom höjningen av a-kassan) för att få trycka till invandrare.

Tidigare regering får väl kallas "rödgrön röra" om man vill raljera lite...
Vad exakt är tydligt nazistiskt? Specificera gärna.

Du får gärna berätta varför den förra regeringen isf inte var tydligt kommunistisk

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Livsfarligt med folkomröstningar, man borde inte få rösta om man inte har uppnått en viss ålder eller inte betalar skatt!

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
Jag vet inte om jag vågar kalla SD för ett demokratiskt parti, även om de var med i ett demokratiskt val. Oavsett ser jag inte problemet med att kalla SD för ett brunt parti, på samma som moderaterna är blåa och S är röd.
Vilken färg hade du önskad för SD?
Men VP är ju då också ett kommunistiskt parti utan tvivel och den förra regeringen också en kommunistisk regering med samma retorik.

Skillnaden är att SD åtminstone utesluter sina stollar med nazistiska sympatier. Stollarna i VP(K) däremot som vill skapa en kommuniststat med hjälp av revolution får däremot alltid hållas.

• Gilla
  • Haha
videopac och 3 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Livsfarligt med folkomröstningar, man borde inte få rösta om man inte har uppnått en viss ålder eller inte betalar skatt!
Haha, det låter bra men jag känner många gamla som betalar skatt, tro mig, det hade inte hjälpt!

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Aaake37 skrev:
Vad exakt är tydligt nazistiskt? Specificera gärna.

Du får gärna berätta varför den förra regeringen isf inte var tydligt kommunistisk
Google är din vän, jag tror inte BH har köpt lagring nog för ens de mest flagranta exemplen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Google är din vän, jag tror inte BH har köpt lagring nog för ens de mest flagranta exemplen.
Visa en enda åtgärd som föreslagits av denna regering som är uttalat nazistisk istället för att komma med undanflykter tack. SD:s invandringspolitik är rätt mild jämfört med de flesta västländer.

• Gilla
  • Haha
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.