D
D Daniel 109 skrev:
Till vadå?
Till något som inte lägger ner Europa, kan nog bli ganska drastiska förändringar eftersom alternativet är så drastiskt.

D
S sandos skrev:
Japp, och energiföretag eller andra kommer inte vilja ta del av den kakan, eller utöka sin andel! Nepp. Ingen mer kommer vilja hoppa in och tjäna pengar, för det brukar ingen vilja.

Det suger att det tar sådan tid att öka elproduktion men i grunden så fungerar marknaden.
Det är jättebra, då bygger vi upp denna strategiska förmåga som samhälle istället.

F fiskarn87 skrev:
Jag ska inte påstå att jag förstår precis hur elmarknaden funkar eller ja förstår knappt alls. Det är populärt att snacka om att "Sveriges elsystem är förstört" snart blir det rullande avstängningar bla bla. Jag kan inte förstå att det verkar var npgra problem öht på det sättet. Alla har el hela tiden hittils vad det verkar. Sen om vi importerar eller exporter verkar inte påverkar priset direkt.

Däremot är elen för jävla dyr. Det är ganska obestridligt. Iaf med vad den har varit.
Det hänger helt på vädret om det blir avstängningar eller inte. Det är en stor risk att det blir det i vinter. Precis som du skriver så finns det inte någon koppling mellan risk för avstängningar i Sverige och de höga priserna.

Det scenario där vi kommer ha avstängningar är det som vi har idag (med max överföring på 7300 MW mellan SE2 och SE3) men då det inte finns några importmöjligheter alls från Europa på grund av kyla där. Priset i SE4 kommer så klart även att bli väldigt högt den dagen.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
D
C cotillion skrev:
Det hänger helt på vädret om det blir avstängningar eller inte. Det är en stor risk att det blir det i vinter. Precis som du skriver så finns det inte någon koppling mellan risk för avstängningar i Sverige och de höga priserna.

Det scenario där vi kommer ha avstängningar är det som vi har idag (med max överföring på 7300 MW mellan SE2 och SE3) men då det inte finns några importmöjligheter alls från Europa på grund av kyla där. Priset i SE4 kommer så klart även att bli väldigt högt den dagen.
Det är mycket liten risk för bortkoppling, var har du fått det motsatta ifrån?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Då har vi också brist på oxfile, iphone 14 pro max, BMW 7-serie och Rolexklockor med, eller?
Hur är det relevant? De priserna är vad jag vet stabila

D
R Riverground skrev:
Där jag bor pendlar ofile mellan 200-1000kr/kg

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Iaf i mina trakter har det ju varit väldigt ovanligt kallt (Västsverige). O3an står, R4 står, väldigt lite blåst men jag har fortfarande ström hemma. Jävligt dyr ström dock.

D djac skrev:
Det är en gammal missuppfattning, vi har gott om el men genom att elmarknaden knyts till fossilmarknaden i centraleuropa så drivs priserna upp. Mer riktigt vore att säga att vi har penningbrist, med riklig tillgång till pengar kan du köpa rikligt med el.
Vad bra att du vet bättre än SVK https://www.svk.se/press-och-nyhete...elsystemet-och-minska-risken-for-effektbrist/
Och det mesta går att köpa för pengar, världen har sedan kriget i Ukraina haft brist på spannmål men vi i Väst som har pengar kan såklart betala mer och trycka bort de som inte har råd.

Den här artiklen från 2016 visar att de problem vi ser idag knappast är något som bara beror på kriget.
https://kvartal.se/artiklar/vad-hander-om-karnkraften-laggs-ned/
Men allt hänger som sagt på Finland. Utan möjligheten till import därifrån kommer vi sannolikt att se en dramatisk ökning av elpriset och effektbrister som vi aldrig tidigare upplevt. Den förnybara elen i Sverige, särskilt vindkraften, kan knappast lösa försörjningsproblemen eftersom det inte går att lita på att den producerar när den behövs som mest.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
D djac skrev:
Där jag bor pendlar ofile mellan 200-1000kr/kg
Vilket sannolikt beror på svängningar i tillgång/efterfågan. Billigare på måndagar, dyrare på fredagar.

R Riverground skrev:
Läs resten av inläggen. Vi har ingen brist på el. Priset på el beror inte på att det är brist på el.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är mycket liten risk för bortkoppling, var har du fått det motsatta ifrån?
Läs: "Kraftbalansen på den svenska elmarknaden, rapport 2022" från SVK t.ex.
Om snitt 2 ligger i det högre kapacitetsintervallet och om vi inte får en 10- eller 20-års vinter så klarar vi det nog.

Det är klart, det finns ju dom som ser en risk på 1/10 eller 1/20 som liten. Det är ju evig fred osv...

D
R Riverground skrev:
Vad bra att du vet bättre än SVK [länk]
Och det mesta går att köpa för pengar, världen har sedan kriget i Ukraina haft brist på spannmål men vi i Väst som har pengar kan såklart betala mer och trycka bort de som inte har råd.

Den här artiklen från 2016 visar att de problem vi ser idag knappast är något som bara beror på kriget.
[länk]
Men allt hänger som sagt på Finland. Utan möjligheten till import därifrån kommer vi sannolikt att se en dramatisk ökning av elpriset och effektbrister som vi aldrig tidigare upplevt. Den förnybara elen i Sverige, särskilt vindkraften, kan knappast lösa försörjningsproblemen eftersom det inte går att lita på att den producerar när den behövs som mest.
Ingenstans skriver SVK att det är stor risk för bortkoppling men du skrev det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D
R Riverground skrev:
Vilket sannolikt beror på svängningar i tillgång/efterfågan. Billigare på måndagar, dyrare på fredagar.
Tillgången är alltid god men man tar så mycket man kan, detsamma med elen, nu när de vant sig vid högre intäkter lär de inte så lätt vilja gå tillbaks till låga.

Det fungerar inte så. Hur svårt ska det vara att begripa?

265 öre i morgon. Nu gäller det att ladda batterierna, blir kanske billigare nästa vecka iofs.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.