Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dom har ju också från mindre än en tredjedel, till hälften, så hög BNP per capita som Sverige...
[länk]
En fri marknad skiter väl i såna petitesser som betalningsförmåga vid prissättning...
 
D
D Dilato skrev:
En fri marknad skiter väl i såna petitesser som betalningsförmåga vid prissättning...
Jag tror att detta kommer att leda till att marknadskonstruktionen görs om, om inte ett storkrig kommer före. Om detta får fortsätta har vi snart överfört alla europas tillgångar till energiföretagen och det finns inga kunder kvar för dem.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
En fri marknad skiter väl i såna petitesser som betalningsförmåga vid prissättning...
Ja, iallafall på en "konsumera först, priset och betalningen tar vi sen"-marknad som elmarknaden. :confused:
 
S Skyscraper skrev:
Jag gillar hopplösa metaforer!

Att jämföra tillgång till en BMW med tillgång till el är dock lite magstarkt, i alla fall här uppe i det kalla norden.


Till de svältande barnen i flyktinglägret

-"Nej! Det är inte brist på mat men det räcker inte till alla så bara de som har råd att betala det helt orimliga priset kan äta."
Tja, ska man vara krass så är mekanismen samma även för svältande flyktingbarn. Det kan man såklart tycka vad man vill om, men att personer i landet som har den tolfte högsta BNP/capita i världen gnäller över att de fått samma elpriser som Europa haft länge tycker jag är lite magstarkt ..;)
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi har ju den BNP/capita av vissa anledningar kanske..
 
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nej, det tror jag inte? Har en kandidatexamen i ekonomi från en halvslapp högskola, så jag tillhör väl inte begåvningsreserven i alla fall...

Men upplever du samma brist får du gärna utveckla hur det visat sig för dig...
Du jämför Rolex/BMW osv med elpris i Sverige och är då bevisligen dum!
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror att detta kommer att leda till att marknadskonstruktionen görs om, om inte ett storkrig kommer före. Om detta får fortsätta har vi snart överfört alla europas tillgångar till energiföretagen och det finns inga kunder kvar för dem.
Till vadå?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, ska man vara krass så är mekanismen samma även för svältande flyktingbarn. Det kan man såklart tycka vad man vill om, men att personer i landet som har den tolfte högsta BNP/capita i världen gnäller över att de fått samma elpriser som Europa haft länge tycker jag är lite magstarkt ..;)
För mig som (självutnämd) expertgnällare så vill jag då framföra att vi nog har en aningen bistrare vintrar här i Sverige än t.ex Tyskland och Frankrike.

Ytterligare en försvårande omständighet är att vi historiskt har haft låga elpriser och värmer därför i många fall våra hus med värmepumpar som kräver en hel del el.

edit +k
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Du jämför Rolex/BMW osv med elpris i Sverige och är då bevisligen dum!
Det är inte min definition av dum.

Vi kan ta det en vända till, fundera lite över skillnaden här;

Det är brist på en sak. Priset går upp. Alla har inte råd att köpa den. Någon blir utan.

Det är brist på billig gas. Elproduktion med gas får använda annan gas som är dyrare. Vårt elpris går upp. Vissa kan inte konsumera så mycket som de helst skulle vilja. Ingen blir utan.
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror att detta kommer att leda till att marknadskonstruktionen görs om, om inte ett storkrig kommer före. Om detta får fortsätta har vi snart överfört alla europas tillgångar till energiföretagen och det finns inga kunder kvar för dem.
Japp, och energiföretag eller andra kommer inte vilja ta del av den kakan, eller utöka sin andel! Nepp. Ingen mer kommer vilja hoppa in och tjäna pengar, för det brukar ingen vilja.

Det suger att det tar sådan tid att öka elproduktion men i grunden så fungerar marknaden.
 
C
G OMathson skrev:
Du jämför Rolex/BMW osv med elpris i Sverige och är då bevisligen dum!
Just nu känns det faktiskt som en ganska relevant jämförelse...
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Jag föreställer mig att ingen här (i just detta nuet i denna tråd ) verkligen tror att den andra är dum som i begåvningssvag.

Men att haka upp sig på teknikaliteter när var och en kan se att kejsaren är naken trampar alltid på tår, inget konstigt med det.

Att inga kläder enkelt går att uppbringa och att många av oss andra även vi står med ändan bar ändrar inte detta faktum.
 
S Skyscraper skrev:
För mig som (självutnämd) expertgnällare så vill jag då framföra att vi nog har en aningen bistrare vintrar här i Sverige än t.ex Tysland och Frankrike.

Ytterligare en försvårande omständighet är att vi historiskt har haft låga elpriser och värmer därför i många fall våra hus med värmepumpar som kräver en hel del el.
Tro mig, problembeskrivningen är jag helt och hållet med på. Det är fördjävligt för massor av individer. Det gör ont i hjärtat när man hör om ensamstående mammor vars barn önskar sig tvål och schampo i julklapp.

Men, ingen tjänar på att vi hittar på orsaker till problemet. Vi har ingen brist. Än så länge sköter marknaden optimeringen mellan tillgång och efterfrågan.
 
F fiskarn87 skrev:
Vi har ju den BNP/capita av vissa anledningar kanske..
I elpristrådarna är det populärt att skylla på Miljöpartiet, jag tycker de kan få ta ansvaret för vår höga BNP med .. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Zodde och 2 till
  • Laddar…
Jag ska inte påstå att jag förstår precis hur elmarknaden funkar eller ja förstår knappt alls. Det är populärt att snacka om att "Sveriges elsystem är förstört" snart blir det rullande avstängningar bla bla. Jag kan inte förstå att det verkar var npgra problem öht på det sättet. Alla har el hela tiden hittils vad det verkar. Sen om vi importerar eller exporter verkar inte påverkar priset direkt.

Däremot är elen för jävla dyr. Det är ganska obestridligt. Iaf med vad den har varit.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.