https://www.svk.se/om-oss/verksamhet/vara-regeringsuppdrag/

Regeringsbeslut
: 3 november 2022

Beteckning: S2022/04199

Regeringen har gett Försäkringskassan och Svenska kraftnät i uppdrag att vidta föberedande åtgärder i syfte att möjliggöra utbetalningar av högkostnadsskydd till elkunder i Sverige som är berättigade att få del av stödet.

Försäkringskassan och Svenska kraftnäft ska, i den utsträckning som uppdraget kräver, samverka med övriga relevanta myndigheter och aktörer.
 
Det kvittar ju rätt hårt om ”elstödet” är retroaktivt eller framåtblickande.

Lika så om pengarna som SVK samlat på sig ska kallas skatt eller inte.

Det är ju bara ordlekar, utan praktisk betydelse.

Om du (staten) ger mig 5 kr spelar det ingen roll om det kallas ersättning för tidigare kostnader, eller för framtida kostnader. I båda fallen får jag 5 kr.

Och om du (staten) tar 5 kr av mig spelar det ingen roll om det kallas skatt eller flaskhalsavgifter. I båda fallen blir jag av med 5 kr.

Men inga såna "åtgärder", eller tjafset om definitioner, löser grundproblemet, att Sveriges (och Europas) elförsörjning är en pågående trafikolycka av episka proportioner.

Vi måste ha tillgång till ”billig” energi för att över huvud taget ha en framtid. Och vi måste dessutom ha stabilt låga energipriser, eller åtminstone enkel tillgång till långa (tänk årtionden) kontrakt. Det funkar inte att ha energipriser som fluktuerar vilt. Då går det inte att investera och bygga nytt, och utan nyinvesteringar förfaller samhället.
 
  • Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Nej, elpriserna behöver inte ligga stabilt lågt. Det kommer de sannolikt inte att göra heller.
 
F fribygg skrev:
Att risken att vi står utan tillräcklig elförsörjning årets alla timmar och elnätet släcks ner, det finns som du kanske känner till inga garantier om att vi kan importera då vår inhemska produktion inte räcker till och detta år ökar självklart risken då Europas energiförsörjning är hårt prövad.
Det är en mkt liten risk, det är de flesta överens om. Dessutom har vi reservkapacitet själva.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är en mkt liten risk, det är de flesta överens om. Dessutom har vi reservkapacitet själva.
Anser du att vi har tillräcklig reservkapacitet och att Svenska Kraftnät inte behövt gå ut och varna för risken för manuell frånkoppling vid effektbrist?
Energisituationen är ansträngd i hela Europa och våra import möjligheter är mindre än tidigare, bör vi då inte bygga mer kraftproduktion för att undvika att vanligt folk får räkningar på 16000kr för en vanlig vintermånad?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Anser du att vi har tillräcklig reservkapacitet och att Svenska Kraftnät inte behövt gå ut och varna för risken för manuell frånkoppling vid effektbrist?
Energisituationen är ansträngd i hela Europa och våra import möjligheter är mindre än tidigare, bör vi då inte bygga mer kraftproduktion för att undvika att vanligt folk får räkningar på 16000kr för en vanlig vintermånad?
Vi bör och vi bygger mer. Och det gör vi nu, inte om 5 år när dina kärnkraftsreaktorer möjlgien skulle ha fått bygglov. Att det är mer oplanerbr kraft enligt ditt sätt att se det gör inte att den inte minskar risken för roterande avtängningar. Hela tänket med en ihopkopplad elmarknad minskar den väldigt mycket ytterligare. Det höga priset kommer sig av något annat än ihopkopplingen eftersom det uppstod under sommaren 2021. Och du vet vad jag tänker på. Behöver inte dra det igen.
 
K karlmb skrev:
Och det gör vi nu, inte om 5 år när dina kärnkraftsreaktorer möjlgien skulle ha fått bygglov. Att det är mer oplanerbr kraft enligt ditt sätt att se det gör inte att den inte minskar risken för roterande avtängningar.
Jag har tyvärr inga kärnkraftsreaktorer, men tror att vi kommer att behöva både storskalig vindkraft och kärnkraft för att kunna ha kvar välfärdssamhället, utan tillgång till stabil och vettigt prissatt energi rasar samhället som vi är vana att se det.

Om du som enskild vill bygga nån form av kraftproduktion är jag positivt inställd även till det, sätt gärna upp både vindsnurra och solceller eller varför inte en stirlingmotor? Numera räknas ju varje kWh och du kanske inte har lika långa ledtider som havsbaserad vindkraft eller kärnkraft plägar ha?
 
Har de gått ut och varnat? De har sett en ökad risk. Men det känns som att media blåst upp det till något det inte är.
 
K karlmb skrev:
Vi bör och vi bygger mer. Och det gör vi nu, inte om 5 år när dina kärnkraftsreaktorer möjlgien skulle ha fått bygglov. Att det är mer oplanerbr kraft enligt ditt sätt att se det gör inte att den inte minskar risken för roterande avtängningar. Hela tänket med en ihopkopplad elmarknad minskar den väldigt mycket ytterligare. Det höga priset kommer sig av något annat än ihopkopplingen eftersom det uppstod under sommaren 2021. Och du vet vad jag tänker på. Behöver inte dra det igen.
Precis, det hände något som blottar svagheten i slumpkraftssystemet. Kanske vore bra att dra lite lärdom av detta?
 
V videopac skrev:
Precis, det hände något som blottar svagheten i slumpkraftssystemet. Kanske vore bra att dra lite lärdom av detta?
Du menar nog inte samma händelse som jag, har jag en känsla av..
 
G
D Daniel 109 skrev:
Nej, elpriserna behöver inte ligga stabilt lågt. Det kommer de sannolikt inte att göra heller.
Jo
 
F fribygg skrev:
Jag har tyvärr inga kärnkraftsreaktorer, men tror att vi kommer att behöva både storskalig vindkraft och kärnkraft för att kunna ha kvar välfärdssamhället, utan tillgång till stabil och vettigt prissatt energi rasar samhället som vi är vana att se det.

Om du som enskild vill bygga nån form av kraftproduktion är jag positivt inställd även till det, sätt gärna upp både vindsnurra och solceller eller varför inte en stirlingmotor? Numera räknas ju varje kWh och du kanske inte har lika långa ledtider som havsbaserad vindkraft eller kärnkraft plägar ha?
OK, då är vi iaf överens om att kk inte är något som lindrar problemen de närmaste åren. För dem krävs annat än bara ny produktion. Som du vet att jag påpekat.
 
G
F fribygg skrev:
Jag har tyvärr inga kärnkraftsreaktorer, men tror att vi kommer att behöva både storskalig vindkraft och kärnkraft för att kunna ha kvar välfärdssamhället, utan tillgång till stabil och vettigt prissatt energi rasar samhället som vi är vana att se det.

Om du som enskild vill bygga nån form av kraftproduktion är jag positivt inställd även till det, sätt gärna upp både vindsnurra och solceller eller varför inte en stirlingmotor? Numera räknas ju varje kWh och du kanske inte har lika långa ledtider som havsbaserad vindkraft eller kärnkraft plägar ha?
Nej tack, inte fler solceller, skapar mer problem än de löser här uppe i norr.
 
G OMathson skrev:
Jo
Lösningen på varierande elpriser har funnits länge. Fasta avtal.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jo
Nej, det som är intressant för konsumenter är snittpriset.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.