896 034 läst · 10 396 svar
896k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Ägget kom först. Ägg dök upp första gången ca 340 miljoner år sedan höns kom inte fören för 58000 år sedan. Behövs det verkligen källor på det?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Den låga nivån i vattenmagasinen gör att vattenkraftverken hellre sparar på vattnet för att kunna sälja mer till högre priser senare i vinter. Om du levererar en helt säker prognos på att det kommer vräka ner regn över södra Norge hela november så skulle de direkt sänka sina bud (och därmed utnyttja kablarna fullt ut).K karlmb skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 870 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 870 inlägg
OT: Sannerligen imponerande OT, i min ära. Som Allvetare dubbar jag härmed @Daniel 109 till forumets Äggledare. Hämta din titel där du loggade in.D Daniel 109 skrev:
Jo, men att vindkraftens produktion varierar kraftigt är inte en fördel utan ett riktigt stort problem. Speciellt för kärnkraften och elanvändarna.K karlmb skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 982 inlägg
Nej det är ganska osannolikt att priset blir samma som exportmarknadens dyraste produktion. Priset där blir något dyrare än priset här, dvs priset på vårt dyraste (använda) produktionsslag plus överföringskostnader. Anledningen till att de köper av oss är för att det är billigare än att producera den strömmen själva. Kanske sammanfaller det med deras dyraste produktionsslag, men i så fall är det bara en slump. Men framförallt, vårt pris beror inte direkt på deras produktion. Den beror enbart på vår produktion och vår konsumtion, och med vår konsumtion räknar jag även med exportkablarna som är anslutna till vårt elnät. Så, ja, indirekt påverkar deras höga produktionskostnader vårt pris i och med att de till viss del hellre köper av oss än att producera själva och därmed ökar efterfrågan på vår electricitet.D Daniel 109 skrev:
Därför kan vi sänka vårt elpris genom att använda billigare elproduktion. MP trodde man kunde ersätta kärnkraft med vindkraft men de tänkte tydligen inte på att det inte alltid blåser och dessutom glömde de bort flaskhalsarna i elnätet.
Så istället för sol, vind och vatten blev det dessutom olja och miljögas förlåt naturgas. Tänkte inte på det.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 870 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 870 inlägg
OT: Oj, @fribygg , litar du inte på @Daniel 109:s utmärkta svar, han är ju ändå Allvetare och inte vilken vanlig "medlem" som helst.F fribygg skrev:
Som varandes Besserwisser vet jag förstås bäst och visste att frågan så småningom skulle uppstå här i ett byggforum. Så jag skrev en wiki-artikel för två år sedan som kanske hjälper en vanlig "medlem" att förstå.
Hönan och ägget – Wikipedia
Jo, om vi inte kan mätta exportledningen får vi samma pris som på exportmarknaden.C cbrolin skrev:Nej det är ganska osannolikt att priset blir samma som exportmarknadens dyraste produktion. Priset där blir något dyrare än priset här, dvs priset på vårt dyraste (använda) produktionsslag plus överföringskostnader. Anledningen till att de köper av oss är för att det är billigare än att producera den strömmen själva. Kanske sammanfaller det med deras dyraste produktionsslag, men i så fall är det bara en slump. Men framförallt, vårt pris beror inte direkt på deras produktion. Den beror enbart på vår produktion och vår konsumtion, och med vår konsumtion räknar jag även med exportkablarna som är anslutna till vårt elnät. Så, ja, indirekt påverkar deras höga produktionskostnader vårt pris i och med att de till viss del hellre köper av oss än att producera själva och därmed ökar efterfrågan på vår electricitet.
Därför kan vi sänka vårt elpris genom att använda billigare elproduktion. MP trodde man kunde ersätta kärnkraft med vindkraft men de tänkte tydligen inte på att det inte alltid blåser och dessutom glömde de bort flaskhalsarna i elnätet.
Så istället för sol, vind och vatten blev det dessutom olja och miljögas förlåt naturgas. Tänkte inte på det.