D Daniel 109 skrev:
Nej, uppenbarligen gör du inte det.
Ett svar värdigt en Messerschmit med 2-taktare.

K karlmb skrev:
Ett svar värdigt en Messerschmit med 2-taktare.
Vill du ha en lektion i hur elmaskiner fungerar? Eller vad förväntar du dig?

Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Så det fick bli Allvetare, en som vet allt. :love:
OT: till Allvetare och Besservissrar: Vad kom först, hönan eller ägget? Motivering och källa eller länk till era svar önskas, har ni inte trovärdiga svar innom 2dygn bör ni överväga att ändra titel.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Ägget kom först. Ägg dök upp första gången ca 340 miljoner år sedan höns kom inte fören för 58000 år sedan. Behövs det verkligen källor på det?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ägget kom först. Ägg dök upp första gången ca 340 miljoner år sedan höns kom inte fören för 58000 år sedan. Behövs det verkligen källor på det?
Japp, annars kan du byta titel

Magnus E K
K karlmb skrev:
Och varför är den bottnad samtidigt som Norge inte kan leverera?
Den låga nivån i vattenmagasinen gör att vattenkraftverken hellre sparar på vattnet för att kunna sälja mer till högre priser senare i vinter. Om du levererar en helt säker prognos på att det kommer vräka ner regn över södra Norge hela november så skulle de direkt sänka sina bud (och därmed utnyttja kablarna fullt ut).

Eriksgatan
D Daniel 109 skrev:
OT: Sannerligen imponerande OT, i min ära. Som Allvetare dubbar jag härmed @Daniel 109 till forumets Äggledare. Hämta din titel där du loggade in. :cool:

• Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
OT: Sannerligen imponerande OT, i min ära. Som Allvetare dubbar jag härmed @Daniel 109 till forumets Äggledare. Hämta din titel där du loggade in. :cool:
Du 'Allvetare' förväntas också svara...

• Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Eriksgatan
F fribygg skrev:
Du 'Allvetare' förväntas också svara...
Det vet jag förstås. Du behöver inte tala om det för mig, käre "medlem".:rofl:

K karlmb skrev:
Kk-romantikerna har fortfarande inte fattat hur mkt större vindkraftsproduktuonen när det blåser är, jfrt med vad de nedlagda reaktorerna presterade.
Jo, men att vindkraftens produktion varierar kraftigt är inte en fördel utan ett riktigt stort problem. Speciellt för kärnkraften och elanvändarna.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Dags för en favorit i repris:

Radarplot som visar månadsvisa värden för producerad effekt i Sverige 2021 för vindkraft och kärnkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det får vi. Om länkens maximala kapacitet inte nyttjas så kommer vi att få samma pris som på exportmarknaden. Vilket är samma som den dyraste produktionen där, om inte allt är maxat, då kan det vara ännu högre än den högsta produktionskostnaden.
Nej det är ganska osannolikt att priset blir samma som exportmarknadens dyraste produktion. Priset där blir något dyrare än priset här, dvs priset på vårt dyraste (använda) produktionsslag plus överföringskostnader. Anledningen till att de köper av oss är för att det är billigare än att producera den strömmen själva. Kanske sammanfaller det med deras dyraste produktionsslag, men i så fall är det bara en slump. Men framförallt, vårt pris beror inte direkt på deras produktion. Den beror enbart på vår produktion och vår konsumtion, och med vår konsumtion räknar jag även med exportkablarna som är anslutna till vårt elnät. Så, ja, indirekt påverkar deras höga produktionskostnader vårt pris i och med att de till viss del hellre köper av oss än att producera själva och därmed ökar efterfrågan på vår electricitet.

Därför kan vi sänka vårt elpris genom att använda billigare elproduktion. MP trodde man kunde ersätta kärnkraft med vindkraft men de tänkte tydligen inte på att det inte alltid blåser och dessutom glömde de bort flaskhalsarna i elnätet.

Så istället för sol, vind och vatten blev det dessutom olja och miljögas förlåt naturgas. Tänkte inte på det.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
F fribygg skrev:
OT: till Allvetare och Besservissrar: Vad kom först, hönan eller ägget? Motivering och källa eller länk till era svar önskas, har ni inte trovärdiga svar innom 2dygn bör ni överväga att ändra titel.
OT: Oj, @fribygg , litar du inte på @Daniel 109:s utmärkta svar, han är ju ändå Allvetare och inte vilken vanlig "medlem" som helst.
Som varandes Besserwisser vet jag förstås bäst och visste att frågan så småningom skulle uppstå här i ett byggforum. Så jag skrev en wiki-artikel för två år sedan som kanske hjälper en vanlig "medlem" att förstå.
Hönan och ägget – Wikipedia

• Haha
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Dags för en favorit i repris:

[bild]
Var tog december vägen?

Redigerat:
  • Gilla
BNEA02
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Nej det är ganska osannolikt att priset blir samma som exportmarknadens dyraste produktion. Priset där blir något dyrare än priset här, dvs priset på vårt dyraste (använda) produktionsslag plus överföringskostnader. Anledningen till att de köper av oss är för att det är billigare än att producera den strömmen själva. Kanske sammanfaller det med deras dyraste produktionsslag, men i så fall är det bara en slump. Men framförallt, vårt pris beror inte direkt på deras produktion. Den beror enbart på vår produktion och vår konsumtion, och med vår konsumtion räknar jag även med exportkablarna som är anslutna till vårt elnät. Så, ja, indirekt påverkar deras höga produktionskostnader vårt pris i och med att de till viss del hellre köper av oss än att producera själva och därmed ökar efterfrågan på vår electricitet.

Därför kan vi sänka vårt elpris genom att använda billigare elproduktion. MP trodde man kunde ersätta kärnkraft med vindkraft men de tänkte tydligen inte på att det inte alltid blåser och dessutom glömde de bort flaskhalsarna i elnätet.

Så istället för sol, vind och vatten blev det dessutom olja och miljögas förlåt naturgas. Tänkte inte på det.
Jo, om vi inte kan mätta exportledningen får vi samma pris som på exportmarknaden.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.