R RoAd skrev:
Fast om pengarna går dit de är tänkta att gå så är det väl ok (eller i.a.f. inget för UG)? Ett stort problem idag är ju att få ner energin från de norra delarna just p.g.a. nätets flaskhalsar.
Du ser inte ett problem med stora klyftor inom elpriser som regeringen har makten att åtgärda både genom subventioner, bidrag, prissänkningar, eller utbyggnad men väljer att inte göra det? Att de väljer att skylla ifrån sig, samtidigt som vi är påväg mot stagflation? Att elpriser är en jätteoro för hushåll och urlakar hushållens köpkraft? Att det eventuellt är ett delta på 70 miljarder jämfört med förra året men att svenskt kraftnät inte byggts ut för ens en 10del av den intäkten? Jag ser ett otroligt stort problem när staten gör vinst på sin befolkning, eller döljer sin ineffektivitet genom att urlaka hushållens ekonomi. Det är inte korruption, men inkompetensen är ett allvarligt tjänstefel.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varsågod.
[länk]
Tack. Har du även dem för 2021 och prognosen för 2022 som nämdes högre upp? Det är just trenden som är otroligt alarmerande.
 
Det blir nog snarare tvärtom. Större område får skånska priser.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
R
V mutalisken skrev:
Du ser inte ett problem med stora klyftor inom elpriser som regeringen har makten att åtgärda både genom subventioner, bidrag, prissänkningar, eller utbyggnad men väljer att inte göra det? Att de väljer att skylla ifrån sig, samtidigt som vi är påväg mot stagflation? Att elpriser är en jätteoro för hushåll och urlakar hushållens köpkraft? Att det eventuellt är ett delta på 70 miljarder jämfört med förra året men att svenskt kraftnät inte byggts ut för ens en 10del av den intäkten? Jag ser ett otroligt stort problem när staten gör vinst på sin befolkning, eller döljer sin ineffektivitet genom att urlaka hushållens ekonomi. Det är inte korruption, men inkompetensen är ett allvarligt tjänstefel.
Som min mormor hade sagt, lugna ner dig ett par hekto.

Jag ställde en enkel fråga, om du inte tycker det är bra (eller i.a.f. inte så dåligt att UG ska blandas in) om pengarna går till att bygga ut EL-nätet. Du skriver ju själv att det är en av sakerna som borde göras.

Så sluta försöka smeta på mig åsikter jag inte uttryckt och håll dig till vad jag faktiskt skrev.
 
Det är jätte logiskt att pengarna går till SVK, mer eller mindre så köper de ju energi i det billiga området och säljer i det dyra.
Är det en bra affär ger det ju i teorin incitement för andra aktörer att göra det samma, och därmed bygga bort skillnader. Sen ställer ju monopol till det i praktiken såklart, men modellen är vettig.
 
V mutalisken skrev:
Du ser inte ett problem med stora klyftor inom elpriser som regeringen har makten att åtgärda både genom subventioner, bidrag, prissänkningar, eller utbyggnad men väljer att inte göra det? Att de väljer att skylla ifrån sig, samtidigt som vi är påväg mot stagflation? Att elpriser är en jätteoro för hushåll och urlakar hushållens köpkraft? Att det eventuellt är ett delta på 70 miljarder jämfört med förra året men att svenskt kraftnät inte byggts ut för ens en 10del av den intäkten? Jag ser ett otroligt stort problem när staten gör vinst på sin befolkning, eller döljer sin ineffektivitet genom att urlaka hushållens ekonomi. Det är inte korruption, men inkompetensen är ett allvarligt tjänstefel.
Ja visst kan staten ge subventioner eller bidrag. Med resultatet att priset stiger än mer. Det är enligt mig dålig användning av skattepengar. De kan däremot inte sänka priset, efter som det sätts på en marknad och inte av staten.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Som min mormor hade sagt, lugna ner dig ett par hekto.

Jag ställde en enkel fråga, om du inte tycker det är bra (eller i.a.f. inte så dåligt att UG ska blandas in) om pengarna går till att bygga ut EL-nätet. Du skriver ju själv att det är en av sakerna som borde göras.

Så sluta försöka smeta på mig åsikter jag inte uttryckt och håll dig till vad jag faktiskt skrev.
Verkar som om att du läser mitt svar med ett tonläge som inte stämmer överens med mitt lugn. Jag anser att det är allvarligt. Du verkar inte göra det. Vi ser på det olika. Det är fine. Hälsa din mormor.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja visst kan staten ge subventioner eller bidrag. Med resultatet att priset stiger än mer. Det är enligt mig dålig användning av skattepengar. De kan däremot inte sänka priset, efter som det sätts på en marknad och inte av staten.
Håller med. Jag räknade upp mer möjliga alternativ. Alla är inte bra. Ser det inte rimligt att elmarknadensprissättning kommer att förändras. Dock tycker jag att norska och franska tillvägagångssättet är rimligt. Det sätter press på staten istället för individen. Det finns inga incitament att förändra något för regeringen som det är nu. Det är stora intäkter.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
R
V mutalisken skrev:
Verkar som om att du läser mitt svar med ett tonläge som inte stämmer överens med mitt lugn. Jag anser att det är allvarligt. Du verkar inte göra det. Vi ser på det olika. Det är fine. Hälsa din mormor.
Jag läste inte med något tonläge alls. Jag läste vad du skrev helt enkelt, och där var det en hel del (illa) förtäckta påståenden om att jag inte skulle se något problem i situationen. Du fortsätter med det även i detta inlägg.

Återigen, jag har inte skrivit något sådant alls, så sluta att hitta på saker att svara på ur tomma luften. Det är oärligt.

Jag har märkligt nog fortfarande inte fått något svar på det jag faktiskt frågade. Är det verkligen så fel att SKV har gått med stor vinst de senaste två åren om de pengarna går till att bygga ut nätet? Det är ju något som faktiskt är med på din egen åtgärdslista.
 
R RoAd skrev:
Jag läste inte med något tonläge alls. Jag läste vad du skrev helt enkelt, och där var det en hel del (illa) förtäckta påståenden om att jag inte skulle se något problem i situationen. Du fortsätter med det även i detta inlägg.

Återigen, jag har inte skrivit något sådant alls, så sluta att hitta på saker att svara på ur tomma luften. Det är oärligt.

Jag har märkligt nog fortfarande inte fått något svar på det jag faktiskt frågade. Är det verkligen så fel att SKV har gått med stor vinst de senaste två åren om de pengarna går till att bygga ut nätet? Det är ju något som faktiskt är med på din egen åtgärdslista.
De har inte byggt ut nätet eller investerat i det motsvarande inkomstdeltat. Det är problemet. jag vill ha siffror på båda. Det är klart alarmerande när statliga verk går i vinst på medborgarnas bekostnad. Jämför med om polisen höjde sina handläggningskostnader 400% ett år utan att förbättra sin service eller investera pengarna i sin personal.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Det här handlar inte om kostnader. Det är kapacitetsavgifter för att balansera marknaden mot tillgänglig kapacitet. Det finns ingen möjlighet att börja investera pengarna i den takten de kommer in. Att bygga ut elnät är tyvärr en rätt trög process. Så de läggs på hög tills de kan användas. Men det är inte vinst.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
R
V mutalisken skrev:
De har inte byggt ut nätet eller investerat i det motsvarande inkomstdeltat. Det är problemet. jag vill ha siffror på båda. Det är klart alarmerande när statliga verk går i vinst på medborgarnas bekostnad. Jämför med om polisen höjde sina handläggningskostnader 400% ett år utan att förbättra sin service eller investera pengarna i sin personal.
Vet inte varför du slänger dig med "inkomstdelta" hela tiden. Det ordet verkar inte ens google känna till. Menar du inkomstökning? Skriv det i.s.f. vetja.

Du har alltså en misstanke om att pengarna "förskingras"? Ja om något tyder på det så är det ju kanske läge att kalla in UG.

Om vinsten faktiskt går till att bygga el-nät så är det ok? Det är ju faktiskt frågan jag fortfarande inte fått svar på.
 
D Daniel 109 skrev:
Det här handlar inte om kostnader. Det är kapacitetsavgifter för att balansera marknaden mot tillgänglig kapacitet. Det finns ingen möjlighet att börja investera pengarna i den takten de kommer in. Att bygga ut elnät är tyvärr en rätt trög process. Så de läggs på hög tills de kan användas. Men det är inte vinst.
Om det visar sig att hastigheten på pengar in kraftigt (5x-10x) överstiger hastigheten på pengar ut så är det ineffektivt bruk av pengar. Då är det bättre att sänka taxorna. Det finns ingen anledning till att svk ska sitta på 70 miljarder extra. Eller vad det ny faktiskt blir in deras intäkter i år landar på 100 miljarder.

Deras investeringsplan från i pr hintar på extra investeringar för 400mn kr. https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2022/verksamhetsplan_investerings_finansieringsplan_2023_2025.pdf
l
äste också att deras investeringsplan (från 2021) innebar ökade investeringar motsvarande 6 miljarder (om jag inte misminner mig. Hittar inte dokumentet).

Det har negativa effekter för ekonomin långsiktigt att urlaka hushållens ekonomi med pengar som läggs på hög och inte investeras i infrastrukturen eller medborgarstöd som sjukvård utbildning m.m när/om de behoven finns.

Om de finns lämnar jag upp till var och en att själva bedöma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.