891 139 läst · 10 396 svar
891k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Vi har såna på gång men tyvärr ger de ju näst intill inget på vintern då man har sin höga förbrukning... funderar på att tilläggsisolera vinden, även om vi rev ut just sådan när vi flyttade in pga att den orsakade mögelproblem... hur man än vänder sig.norrbottenssnickaren skrev:
Det var ventilationen ni skulle åtgärdat, inte försämra isolering.BiFuel skrev:
Bra länk. Där kan man läsa att SVK beviljats undantag från 70% regeln hela 2020.D Daniel 109 skrev:Att Europa har en öppenmarknad är jag full medveten om. Det jag inte begriper är varför du tror att den infördes hösten 2021. Det gjorde den inte.
Här har du en länk som anger att under mars 2020 - jan 2021 var vi under dina 70% en timme.
[länk]
Det alltså under en tämligen billig period innan du tror att din 70% började påverka marknaden. Men vi har haft en öppen marknad på likande sätt sedan 2011, även om just din 70% inte varit tydligt reglerat.
Så du har fel i att det infördes en radikalt ny 70% regel som förändrade marknaden totalt hösten 2021 ( vilket är tidigare än vad du sagt tidigare) Den var i praktiken full infört även 2020, se länken.
Så det började bli kritiskt 1 jan 2021.70-procentregeln är ett nytt krav från 2020
Den så kallade ”70%-regeln” lanserades i den nya Elmarknadsförordningen som kom med Clean Energy Package (CEP). Den började tillämpas 1 januari 2020. I korthet säger 70%-regeln att alla systemansvariga för överföringssystem ska tillgängliggöra minst 70 procent av överföringskapaciteten. Ei beviljade Svenska kraftnät undantag från detta under 2020.
Ungefär vad jag skrivit tidigare.
Och även om det inte varit precis 70% utnyttjande hela tiden, utan betydligt mindre, varför skulle inte det påverka menar du, jfrt med hur det var innan 2021?
Har du som vet allt en specifik siffra på vid vilket kapacitetsutnyttjande som vi börjar importera de kontinentala elpriserna?
Sedan undrar jag hur du kvantifierar effekten av de 2 nya kablarna från sydnorge?
Du har tidigare erkänt att de säkert bidrar till situationen idag, är det inte då troligt att den sammanlagda effekten av dem och den nya 70%regeln är precis vad som krävs för att bägaren ska tippa över?
Men vi exporterade ju enligt kraven i 70% regeln även 2020. Alltså är det inte den som orsakade att priset var lågt 2020 och höre senare.K karlmb skrev:Bra länk. Där kan man läsa att SVK beviljats undantag från 70% regeln hela 2020.
Så det började bli kritiskt 1 jan 2021.
Ungefär vad jag skrivit tidigare.
Och även om det inte varit precis 70% utnyttjande hela tiden, utan betydligt mindre, varför skulle inte det påverka menar du, jfrt med hur det var innan 2021?
Har du som vet allt en specifik siffra på vid vilket kapacitetsutnyttjande som vi börjar importera de kontinentala elpriserna?
Sedan undrar jag hur du kvantifierar effekten av de 2 nya kablarna från sydnorge?
Du har tidigare erkänt att de säkert bidrar till situationen idag, är det inte då troligt att den sammanlagda effekten av dem och den nya 70%regeln är precis vad som krävs för att bägaren ska tippa över?
Jag håller helt med om att ökad exportkapacitet från tex sydnorge är en orsak till de stigande priserna. Det har jag också sagt.
Om Sverige hade ett undantag för reglerna till 1 jan 21 så var det väl inte lika hög export 20?D Daniel 109 skrev:
Jo det var det. Jag länkade tidigare till ett dokument från SVK som tydligt deklarerade att 70% regeln bara underskreds vid ett tillfälle från februari 2020 och framåt.
Så det var i praktiken ingen skillnad för marknaden 2020 mot 2022. Elprisökningen sedan 2020 beror på andra saker som har hänt.
Så det var i praktiken ingen skillnad för marknaden 2020 mot 2022. Elprisökningen sedan 2020 beror på andra saker som har hänt.
Medlem
· Stockholm
· 958 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 958 inlägg
Fast om pengarna går dit de är tänkta att gå så är det väl ok (eller i.a.f. inget för UG)? Ett stort problem idag är ju att få ner energin från de norra delarna just p.g.a. nätets flaskhalsar.V mutalisken skrev: