889 486 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Närmare bestämt vilken del i det där enorma dokumentet säger att ett annat land har rätt att belasta ner vårt nät under godkänd frekvens? Jag har ingen lust att läsa hela och du vet ju redan var i det det står antar jag.M masseman33 skrev:
skall jag göra allt jobbet åt digR RoAd skrev:
det tog mååånga timmar att gå igenom det dokumentet +2000 inlägg här
Ja, det borde väl inte vara så mycket begärt. Du har ju redan gjort det jobbet säger du ju. Finns det någon bra anledning till att jag måste göra om det?M masseman33 skrev:
Allt du behöver göra är ju att tala om vilken del i dokumentet som säger att vi inte kan hindra andra länder från att belasta ner vårt elnät under godkänd frekvens.
Kanske inte exakt, men sidohänvisningar om man hänvisar till bok eller annan publikation är vedertagen standard, hade varit meningslöst annars.M masseman33 skrev:
Sen fann jag en killgissning till
Du trodde Karlshamn körde "
"" för att hålla 50hz på stamnätet!""
Unipers VD på frågan om veckorna Karlshamnsverket körde::
Ni säger att det var brist på el, men Svenska Kraftnät håller inte med. Hur förklarar du det?
– Vi har olika utgångspunkt när vi definierar vad som är elbrist. Svenska Kraftnät har balansansvar för det svenska elsystemet, och agerar därför med åtgärder på alla avvikelser som hotar driftsäkerheten i transmissionsnätet. Under de här veckorna var det balans i det svenska elsystemet, och inga åtgärder var nödvändiga.
– På Uniper har vi ett annat perspektiv...
Redigerat:
Det är klart man anger en sidhänvisning om man faktiskt vill att den man argumenterar med ska hitta informationen man stödjer sig på.M masseman33 skrev:
Att hålla på som du gör nu får mig att tro att du inte alls har några belägg för att andra länder har rätt att belasta ner vårt nät under godkänd frekvens.
Allvarligt? Är det inte bättre att kontakta elbolaget och ordna med en avbetalning än att hamna hos fogden och få elen avstängd?K Nils Andersson1 skrev:
under de första 10 månaderna utav 2021 (värdena för november/december är inte publicerade ännu) så har Sverige exporterat el tillZ Zodde skrev:
– Norge, Danmark och Finland: 20 TWh
– Tyskland: 1.7 TWh
från Tyskland har vi under samma tio månader importerat: 0.25 TWh
nettobalansen borde bli att vi bidragit med cirka 0.3% till Tysklands elproduktion
det känns inte som att man behöver förfasas över att exporten till just Tyskland skulle vara någon större del i frekvensstabiliteten i det svenska nätet
Bra jobbat att finna dom siffrorna. Hade inte koll själv mer än att det skulle vara en bråkdelharka skrev:under de första 10 månaderna utav 2021 (värdena för november/december är inte publicerade ännu) så har Sverige exporterat el till
– Norge, Danmark och Finland: 20 TWh
– Tyskland: 1.7 TWh
från Tyskland har vi under samma tio månader importerat: 0.25 TWh
nettobalansen borde bli att vi bidragit med cirka 0.3% till Tysklands elproduktion