Mikael_L Mikael_L skrev:
Det styrs väl av storleken på produktionsanläggningen?
Att företag som verkar inom energiproduktion ska skatta för sin affärsmässiga verksamhet, medan privatpersoner slipper ( ett tag till i alla fall).
Nope. Är delägare i en väldigt stor anläggning.
Vi betalar skatt på egen användning vilket företag och villaägare med annan egen användning slipper.

Mikael_L
Ja en stor anläggning (såsom ett kärnkraftverk, harsprångets kraftverk och vindkraftsparker) får skatta för sin produktion, den sker på affärsmässiga villkor.
Medan den som har några paneler på sitt villtak eller en liten snurra inte behöver skatta, då de inte bedriver detta företagsmässigt.
Jag tycker inte det är det minsta konstigt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G gromit42x skrev:
Ledsen att behöva vara den som berättar det för dig men vår stil att leva måste ändras för att rädda planeten… Hade du tänkt dig att vi kan fortsätta som vi gör och bara sprinkla lite kärnkraft on top så löser sig allt? Konsumtionen av jordens resurser måste nog minska är jag rädd. Eller har du en annan plan?
Ledsen att säga det, men ingen vågar säga till Kina, Ryssland eller övriga storförbrukare.
Hur långt skall vi gå här? Lägga ner alla fabriker och ge allt till Kina så att de kan ta över allt.?

Hade makterna ens vågat yppa något åt Xi och compani så hade det varit starten.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja en stor anläggning (såsom ett kärnkraftverk, harsprångets kraftverk och vindkraftsparker) får skatta för sin produktion, den sker på affärsmässiga villkor.
Medan den som har några paneler på sitt villtak eller en liten snurra inte behöver skatta, då de inte bedriver detta företagsmässigt.
Jag tycker inte det är det minsta konstigt.
Ett stort företag som tex skaffar några vindkraftverk för eget bruk behöver inte skatta för elen de använder själva.

Mikael_L
Så är det kanske. Det beror i så fall på att de inte säljer på marknaden.
Men jag ska säga att jag inte alls vet om de är skattebefriade, det är din utsaga.

Mikael_L
K karlmb skrev:
Ett stort företag som tex skaffar några vindkraftverk för eget bruk behöver inte skatta för elen de använder själva.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det kanske. Det beror i så fall på att de inte säljer på marknaden.
Men jag ska säga att jag inte alls vet om de är skattebefriade, det är din utsaga.
Här får jag det till att precis alla är skatteskyldiga för kraftproduktion.
Men är man mikroproducent med mindre än 30.000kWh om året så får man lite fördelar.
https://www.nossebroenergi.se/sv/skattereglersolceller

Men jag orkar inte fördjupa mig i detta stickspår, du får gärna gräva mer och berätta kortfattat här vad som gäller.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja vad det gäller kärnkraften så hamnar jag hela tiden i "show me the money", mycket snack men ingen med pengar har klivit fram och sagt att de gärna bygger om de får. Jag har inte pengarna och även om jag haft så hade jag inte köpt ett kärnkraftverk för de.

Det är ju en ickediskussion tills dess, vi kan ha en annan huruvida vi ska tillåta bygge av världens högsta hus i Kristianstad men även den kommer ju mynna ut i att ingen vill.
Problemet är ju bara det att tillförlitliga energikällor just nu missgynnas i elproduktionssystemet. Lågt pris gynnas, trots att det ofta är otillförlitligt. Om energiproducenterna skulle tvingas leverera över dygnets alla timmar och årets alla dagar, då skulle de tvingas köpa annan produktion för att kompensera och då skulle helt plötsligt kärnkraft vara betydligt lönsammare.

Om de som bygger vindkraftverk är beredda att köpa vattenkraft, bygga batteribackup eller vad de gör, det bryr jag mig inte om, men man kan aldrig få stabilitet i ett system där de som levererar inte tar ansvar för helheten.

Konsekvensen av detta är istället att man ökar beroendet till lättreglerad energi som är lätt att förvara, exempelvis olja och kol. Detta är ju just precis det man vill undvika....

• Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är ju bara det att tillförlitliga energikällor just nu missgynnas i elproduktionssystemet. Lågt pris gynnas, trots att det ofta är otillförlitligt. Om energiproducenterna skulle tvingas leverera över dygnets alla timmar och årets alla dagar, då skulle de tvingas köpa annan produktion för att kompensera och då skulle helt plötsligt kärnkraft vara betydligt lönsammare.

Om de som bygger vindkraftverk är beredda att köpa vattenkraft, bygga batteribackup eller vad de gör, det bryr jag mig inte om, men man kan aldrig få stabilitet i ett system där de som levererar inte tar ansvar för helheten.

Konsekvensen av detta är istället att man ökar beroendet till lättreglerad energi som är lätt att förvara, exempelvis olja och kol. Detta är ju just precis det man vill undvika....
Japp, precis, det funkar inte med den "marknad" vi har idag såklart men då får vi först ändra på den, sen kan vi prata om det andra.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Så elbristen i resterande delen av Europa och världen är MPs fel det också? God dag yxskaft.
Ja faktiskt, Tyskland har ju stängt sina verk

D
E Etho1 skrev:
Ja faktiskt, Tyskland har ju stängt sina verk
Just det, det var ju MP som beordrade Angela att stänga de, som sagts tidigare i tråden, så då fick hon bara lyda!

D djac skrev:
Just det, det var ju MP som beordrade Angela att stänga de, som sagts tidigare i tråden, så då fick hon bara lyda!
Ja visst e mp brutalt mäktiga, versta konspirationen här

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja vad det gäller kärnkraften så hamnar jag hela tiden i "show me the money", mycket snack men ingen med pengar har klivit fram och sagt att de gärna bygger om de får.
Inte? Vattenfall har väl sitt projekt Svea redo om den svenska politiska konjunkturen vänder samt har (för småpengar i sammanhanget förvisso) köpt in sig i ett estniskt SMR-bolag.

Det är den politiska motviljan som främst hindrar svensk kärnkraftsutbyggnad.

• Gilla
Screew och 5 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
inte alla Senast i slutet av 2022 skulle samtliga reaktorer vara nedstängda.
Tysklands energiomställning blev ett klimathaveri (timbro.se)
Aa tack för info

Band 1åring på 73kwh så de känns ju rätt bra, har även solceller som vi fick med när vi byggde nytt hus, men eftersom vi bor i Norrland så ja.. på en 6kwh anläggning så producerar vi 4500kwh ca per år. Tror ju att vattenkraften är lösningen men på ett grönare sätt en som de bedrivs idag, med obligatoriska fisktrappor och inte samma reglering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.