När ni jämför priser på "egenproducerad" el och el köpt på marknaden, tittat ni då också på bakomliggande kostnader?
Dvs det är ju inte gratis att sätta upp solcellspaneler eller bygga vindkraftverk.
Och även investeringen skall ju betala sig, eller hur?

D Dayangel skrev:
Det här är ju vad Mp och dess likar i Europa vill. Energi och vår stil att leva måste kosta för att rädda planeten. Detta blir ett bra uppvaknande för vanligt folk som säkert inte blir lika trogna vid valurnorna nästa gång.
Ledsen att behöva vara den som berättar det för dig men vår stil att leva måste ändras för att rädda planeten… Hade du tänkt dig att vi kan fortsätta som vi gör och bara sprinkla lite kärnkraft on top så löser sig allt? Konsumtionen av jordens resurser måste nog minska är jag rädd. Eller har du en annan plan?

• Gilla
  • Älska
djac och 3 till
  • Laddar…
G gromit42x skrev:
Ledsen att behöva vara den som berättar det för dig men vår stil att leva måste ändras för att rädda planeten… Hade du tänkt dig att vi kan fortsätta som vi gör och bara sprinkla lite kärnkraft on top så löser sig allt? Konsumtionen av jordens resurser måste nog minska är jag rädd. Eller har du en annan plan?

Människor menar du nog. Planeten har inga problem att rädda sig själv. Naturen är självreglerande. Den rensar ut det som skapar problem vid behov :D

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ert resonemang verkar bygga på att jag ska sälja dyrt och köpa tillbaka billigt men hur ska det gå till om jag behöver elen i samma stund som jag producerar den?
Och samma princip gäller för Sverige som helhet.
Problemet (vet inte om problem är rätt ord) är att elproducenterna ofta är företag vars mål är att skapa avkastning till ägarna. Och får man bättre betalt för elen på någon annan marknad än där produktionen sker så ska man ju sälja produktionen där. (Visst företag kan ha lokalpatriotiska mål också men börshandlade företag har ofta inte det.)

Man kan dra en parallel (utan källor) från Sydamerika där produktion från lantbruk gick till biobränsleproduktion i utlandet istället för att säljas lokalt som mat. Och då med ökade priser lokalt på mat som resultat.

Det man kan göra mot detta är skyddstullar och exportförbud. Men det rimmar illa med frihandel och EU. Det är ju "marknadskrafterna" som skall reglera så att det är den mest lönsamma elproduktionen som byggs ut. Tyvärr så har man ju riggat marknaden (min åsikt) genom diverse politiska och ekonomiska beslut.

Någon bra lösning på problemet kommer vi inte heller att få om inte energipolitiken drastiskt ändrar riktning. Den enda praktiska åtgärden man kan ta som privatperson är att installera solceller. Om tillräckligt många gör det så kommer iaf elpriset vid soliga dagar på sommaren att bli lågt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Just när du matchar din produktion och konsumtion finns förstås ingen vinst med det, men det är sannolikt en väldigt liten del av tiden.

Och det blir heller inte dyrare med 1–1–0,10 än 0–0–0,10. Din kostnad för egenproducerad el som du konsumerar själv blir fortfarande 10 öre, vare sig det är direkt konsumtion eller via elnätet.
Eftersom det är ett stort vindkooperstiv så är det nog rätt sällan min billiga vindel är något annat egentligen. Om så vore fallet skulle kooperativet gå med kraftig förlust numera.
Oavsett vilket så är det definitivt inte på det sättet för kooperativet Sverige. Vi nettoexportersr nästan varje dag.

M merbanan skrev:
Problemet (vet inte om problem är rätt ord) är att elproducenterna ofta är företag vars mål är att skapa avkastning till ägarna. Och får man bättre betalt för elen på någon annan marknad än där produktionen sker så ska man ju sälja produktionen där. (Visst företag kan ha lokalpatriotiska mål också men börshandlade företag har ofta inte det.)

Man kan dra en parallel (utan källor) från Sydamerika där produktion från lantbruk gick till biobränsleproduktion i utlandet istället för att säljas lokalt som mat. Och då med ökade priser lokalt på mat som resultat.

Det man kan göra mot detta är skyddstullar och exportförbud. Men det rimmar illa med frihandel och EU. Det är ju "marknadskrafterna" som skall reglera så att det är den mest lönsamma elproduktionen som byggs ut. Tyvärr så har man ju riggat marknaden (min åsikt) genom diverse politiska och ekonomiska beslut.

Någon bra lösning på problemet kommer vi inte heller att få om inte energipolitiken drastiskt ändrar riktning. Den enda praktiska åtgärden man kan ta som privatperson är att installera solceller. Om tillräckligt många gör det så kommer iaf elpriset vid soliga dagar på sommaren att bli lågt.
Norden hade ju en fullt fungerande lösning tills i somras. En begränsad överföringskapaciter till kontinenten.

• Gilla
djac
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När ni jämför priser på "egenproducerad" el och el köpt på marknaden, tittat ni då också på bakomliggande kostnader?
Dvs det är ju inte gratis att sätta upp solcellspaneler eller bygga vindkraftverk.
Och även investeringen skall ju betala sig, eller hur?
Det är med i mitt vindelpris.
Det är dock inte 10 öre utan numera 35 öre har jag för mig. Något som har stört mig fram till i somras...

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vår poäng (i den mån jag talar för Daniel också) är bara att man bör låta sig påverkas av marknadsvärdet även om man inte alltid kan välja när man konsumerar något. Tittar man bara på sin egen produktionskostnad missar man lätt att man kan göra bra affärer genom att sälja istället för att konsumera vid högt pris.

Att byta till timtaxa är ett bra steg på vägen där. (y)

Huruvida man ska se på staten Sverige på samma sätt är en fråga jag tills vidare håller mig borta från.
Bör låta sig påverkas....?
Alla inser ju att den anläggning man har givetvis inte kan ge oändligt med el. Och om det slutar blåsa måste man köpa på Nordpool.
Varför skulle det inte påverka oss med egen produktion till att spara el?
Själv övervakar jag värmepumpen dagligen liksom har isolerat huset rejält.
Blir det ett överskott kan vi ju tom tjäna grova pengar på andra som inte varit lika förutseende.
Så skit du i oss.

M merbanan skrev:

Vindkooperstiv är också bra. Dock hittade ju L på att vi ska betala skatt även för den el vi förbrukar själva, till skillnad från de dom har egna solceller på villan.
Likhet inför lagen...?

P
D Daniel 109 skrev:
Längst ner står det ”klicka här gör att svara” det är där jag klickar. Det är bara dumt meden massa citat när de inte behövs.
Ja, men det lika dumt att utelämna citat när de behövs.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Visst. Och det har fungerat ändå tidigare, eller hur.
Har det? SVK blev tvungna att dela in Sverige i elområden för att det dåvarande arrangemanget inte fungerade.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Tyvärr tar:staten samma skatter som om jag sålt elen istället men det är en annan femma.
Hm, jag kanske inte borde installera solpaneler på taket, alltså?

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Norden hade ju en fullt fungerande lösning tills i somras. En begränsad överföringskapaciter till kontinenten.
Vad hände efter sommaren som ändrade på det?

Magnus E K
En ny kabel mellan Norge och Storbritannien har ju tillkommit.

Men överföringskapaciteten är fortfarande högst begränsad i jämförelse med förbrukningen inom varje land. De ökade priserna beror mer på (förhoppningsvis tillfälligt) högt gaspris och låga nivåer i framför allt de norska vattenmagasinen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.