L LabanW skrev:
Det brittiska elnätet var bara en hårsmån ifrån en blackout under värmeböljan förra veckan. För att undvika det tvingades Storbritannien be Belgien om hjälp, till ett pris som var 119 kr/kWh
Nej, det är då man kopplar bort vissa abbonenter. Man får inte en nätkollaps av det.
 
D djac skrev:
Har du källor på detta och att man verkligen måste destruera alla vindkraftverks samtliga beståndsdelar efter 20 år, inklusive fundamentet, ska man sen gjuta ett likadant på samma ställe?
Det ät allmänt känt att återvinning av just vingarna på vindkraftverk är mycket svårt/omständigt/dyrt. Det finns metoder men det är också vanligt att man helt enkelt gräver ner dem;
https://www.bloomberg.com/news/feat...be-recycled-so-they-re-piling-up-in-landfills

Naturligtvis sker det utveckling här men än så länge verkar även avfallet från vindkraft behöva ett slutförvar…

Ang. betongfundamenten så visst kan de gå att återanvända. Men utvecklingen av vindkraft går fort och det är absolut inte säkert att ett 20 år gammalt fundament passar ett nytt kraftverk. Risken blir ju att man får anpassa en ny produkt för att passa ett fundament för ett gammalt och att det kommet innebära någon form av suboptimering.
 
  • Gilla
Pallewea
  • Laddar…
hsd
Nu ligger det på 10 öre och i kväll två och ett halvt öre per kWh , lite mera normalt (y)
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det ät allmänt känt att återvinning av just vingarna på vindkraftverk är mycket svårt/omständigt/dyrt. Det finns metoder men det är också vanligt att man helt enkelt gräver ner dem;
[länk]

Naturligtvis sker det utveckling här men än så länge verkar även avfallet från vindkraft behöva ett slutförvar…

Ang. betongfundamenten så visst kan de gå att återanvända. Men utvecklingen av vindkraft går fort och det är absolut inte säkert att ett 20 år gammalt fundament passar ett nytt kraftverk. Risken blir ju att man får anpassa en ny produkt för att passa ett fundament för ett gammalt och att det kommet innebära någon form av suboptimering.
Med tanke på vår plastpåseskatt för att förhindra microplaster i havet, är det också intressant att beräkna hur mycket av ytan på vingen som ”blästras” bort under drifttiden och hamnar i vattnet vid en havsbaserad placering eller?
 
harka harka skrev:
Barsebäck 1 stängdes för 23 år sedan, tvåan några år senare

Sydvästlänken tog verkligen en evighet att bygga – som jag förstår det ligger de största tidstjuvarna i upphandling, brister i kunnande och implementering

är det några andra kraftvärmeverk utöver Öresundsverket i Malmö och Stenungsundsverket i Bohuslän som du tänker på – som eldades med naturgas respektive olja?
”Heleneholmsverket avsågs tidigare att tas ur drift och ersättas av Öresundsverket och eventuellt användas till reservkraft. Öresundsverket har uppgraderades och återinsattes 2009 efter flera år i malpåse, men togs ur kommersiell drift 2017 och avvecklades definitivt under perioden 2020-2021. Elkraftproduktionen i Heleneholmsverket upphörde 2020 och verket producerar för närvarande endast fjärrvärme.#

#Heleneholmsverket levererade 130 megawatt el. Det motsvarar närmare 15 procent av södra Skånes effektbehov, eller lika mycket som en stad av Lunds storlek behöver en kall vinterdag" (källa EON.se 2019.05).#

#Energiföretaget Eon hotades av drygt 100 miljoner kronor i ökade skatter för det gaseldade Heleneholmsverket i Malmö. Men det är en kostnad som Eon inte vill ta. Verket som producerar både el och fjärrvärme kommer nu att ställas om för att enbart producera värme.

100 miljoner kronor på en elproduktion som förra året uppgick till 150 gigawattimmar hade motsvarat en kostnadsökning med 50 procent, enligt bolaget.

– Det är helt enkelt ekonomiskt omöjligt för oss att bedriva elproduktion med de nya kostnaderna, säger Eons svenska vd Marc Hoffmann.# SvD 2019-04-17.
Kom inte och påstå att våra politiker inte har del i den sitts vi befinner oss i i SE4. Notera att Pågens bageri ligger tämligen nära Heleneholmsverket, bageriet får inte bygga ut på grund av, just det, elbrist.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Med tanke på vår plastpåseskatt för att förhindra microplaster i havet, är det också intressant att beräkna hur mycket av ytan på vingen som ”blästras” bort under drifttiden och hamnar i vattnet vid en havsbaserad placering eller?
De snurrande bladen eroderar när de utsätts för vind, regn, snö och is, och små bitar av plast lossnar från ytan och sprids i naturen.

Exakt hur mycket plast som lossnar är inte allmänt känt, men uppskattningar har gjorts där man utgått från att bladen på ett verk kan tappa omkring 10 procent av totalvikten under sin livslängd, vilket skulle kunna innebära sex ton lossnad plast, beräknat på bladens totalvikt på 60 ton (3 x 20 ton) och en livslängd på 15 år.
 
L LabanW skrev:
De snurrande bladen eroderar när de utsätts för vind, regn, snö och is, och små bitar av plast lossnar från ytan och sprids i naturen.

Exakt hur mycket plast som lossnar är inte allmänt känt, men uppskattningar har gjorts där man utgått från att bladen på ett verk kan tappa omkring 10 procent av totalvikten under sin livslängd, vilket skulle kunna innebära sex ton lossnad plast, beräknat på bladens totalvikt på 60 ton (3 x 20 ton) och en livslängd på 15 år.
Består inte rotorbladen också av glasfiber?

Hursomhelst så kanske inte optimalt miljömässigt.
 
L LabanW skrev:
De snurrande bladen eroderar när de utsätts för vind, regn, snö och is, och små bitar av plast lossnar från ytan och sprids i naturen.

Exakt hur mycket plast som lossnar är inte allmänt känt, men uppskattningar har gjorts där man utgått från att bladen på ett verk kan tappa omkring 10 procent av totalvikten under sin livslängd, vilket skulle kunna innebära sex ton lossnad plast, beräknat på bladens totalvikt på 60 ton (3 x 20 ton) och en livslängd på 15 år.
Var det den studien som fick massiv kritik för att den var fullständigt orealistisk?
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
En typisk panel producerar cirka 10.000kWh på 25år (garantitiden), med resonemanget skulle det ha kostat ca 5.500kWh att tillverka den, och en så köper man för ca 2000kr inklusive moms, utan moms blir det 30öre per kW om allt annat är gratis. Jag tror inte att jag riktigt får ihop kalkylen på något håll faktiskt.
Jag tror jag delvis missade ditt inlägg när jag kikade igenom.

EROI-värden verkar variera kraftigt. För solceller hittar jag allt ifrån 1,6 till 9. Kanske beror hur man räknar. Ditt exempel ovan kikar ju t.ex. bara på en enskild panel. Till det behövs växelriktare, kablage, montagematerial m.m. På det kommer transporter. Det sistnämnde kan jag tänka mig påverkar just solpaneler negativt är att många produceras i Kina vilket innebär lång transport.

Värdet 1,6 verkar komma från en tysk studie som man kan läsa här;
https://festkoerper-kernphysik.de/Weissbach_EROI_preprint.pdf

Bifogar ett diagram från studien som visar på EROI-värden för olika kraftslag;
Diagram över EROI-värden för olika energislag, både obuffrat och buffrat, med indikation av ekonomisk tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Daniel 109 skrev:
Var det den studien som fick massiv kritik för att den var fullständigt orealistisk?

Jag vet inte var Moderaterna har fått siffrorna ifrån:

Interpellation 2020/21:718 av Alexandra Anstrell (M)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Var det den studien som fick massiv kritik för att den var fullständigt orealistisk?
Jag väntar bara på länkar till vetenskapmannen Henrik Jönsson som lägger ut texten om den förändrade vattenstrålen ur kökskranen..
 
  • Haha
Abies koreana
  • Laddar…
L LabanW skrev:
De snurrande bladen eroderar när de utsätts för vind, regn, snö och is, och små bitar av plast lossnar från ytan och sprids i naturen.

Exakt hur mycket plast som lossnar är inte allmänt känt, men uppskattningar har gjorts där man utgått från att bladen på ett verk kan tappa omkring 10 procent av totalvikten under sin livslängd, vilket skulle kunna innebära sex ton lossnad plast, beräknat på bladens totalvikt på 60 ton (3 x 20 ton) och en livslängd på 15 år.
Är bladen verkligen gjorda för att tappa 10% vikt? Låter ju sjuuukt mycket måste jag säga, även om de är ihåliga. Många blad borde dö i förtid kan man tycka då.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Attitudeswe
S Styrman_jansson skrev:
Jag tror jag delvis missade ditt inlägg när jag kikade igenom.

EROI-värden verkar variera kraftigt. För solceller hittar jag allt ifrån 1,6 till 9. Kanske beror hur man räknar. Ditt exempel ovan kikar ju t.ex. bara på en enskild panel. Till det behövs växelriktare, kablage, montagematerial m.m. På det kommer transporter. Det sistnämnde kan jag tänka mig påverkar just solpaneler negativt är att många produceras i Kina vilket innebär lång transport.

Värdet 1,6 verkar komma från en tysk studie som man kan läsa här;
[länk]

Bifogar ett diagram från studien som visar på EROI-värden för olika kraftslag;
[bild]
Då allt inte var med:

Ccgt är gas trubin

EROI of buffered (storage included) and unbuffered (storage not included) energy sources. 30
 
D djac skrev:
Jag väntar bara på länkar till vetenskapmannen Henrik Jönsson som lägger ut texten om den förändrade vattenstrålen ur kökskranen..
Låt säga att siffrorna är en tiopotens fel och det ”bara” är några hundra kilo som eroderas bort per verk. Är detta ”grön” microplast tillskillnad från risken att min ICA-kasse hamnar i havet och bryts ned till miljöfarlig microplast. Men men, förnekelse är ju också ett försvar.
PS Som jag skrivit tidigare är jag positiv till vindkraft som en del i vår energimix MEN tekniken har begränsningar och miljöpåverkan. Jag förstår inte att en del politiker inte vill inse detta utan talar om vindkraft som en slags Triquetra.DS
 
Pås-skatten är rent symboliskt. Det är inte bärkassar som är det stora problemet i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.