641 956 läst · 13 159 svar
642k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Och vilka större vingdrönare känner du till som inte är militära?P paralun skrev:
Samt att SÄPO äger frågan betyder bara att du aldrig kommer att få veta vad som hände, så tillvida vi inte börjar utvisa diplomater, men även då lär du aldrig få en förklaring av varför.
Så pass svårt att bevisa något, och finns inget intresse av att provocera Ryssland.
Men klart, visar det sig att det är ett halvdussin koordinerade grupper av tonåringar som byggt sina egna drönare och kört dom i en koordinerad aktion över landet, då kommer det nog ut i nyheterna. Jag kommer inte hålla andan.
Vars tänkte du att man skulle bygga det?P pmd skrev:Jag syftade på den förtida nedläggningen av hälften av Sveriges kommersiella kärnreaktorer. Jag skrev också att jag inte tror att det kommer att byggas några nya kärnkraftverk
I Sverige tillverkas
i princip ingen fossilel så hur skulle "vi" kunna "normalisera" så att det blir enklare att bygga kärnkraft? Tyskland fortsätter med sin vansinniga och klimatfientliga energipolitik.P pmd skrev:Jag syftade på den förtida nedläggningen av hälften av Sveriges kommersiella kärnreaktorer. Jag skrev också att jag inte tror att det kommer att byggas några nya kärnkraftverk i Sverige inom överskådlig tid.
I Sverige tillverkas i princip ingen fossilel så hur skulle "vi" kunna "normalisera" så att det blir enklare att bygga kärnkraft? Tyskland fortsätter med sin vansinniga och klimatfientliga energipolitik.
Nej, glöm kärnkraft för lång tid. Vi behöver något annat för att ha tillräckligt med reglerkraft, och då finns bara utbyggnad av vattenkraft kvar som ett realistiskt alternativ. Lättare att lotsa en sådan utbyggnad igenom tillståndsprocessen än för kärnkraft lär det dock inte bli.
Nej, glöm kärnkraft för lång tid. Vi behöver något annat för att ha tillräckligt med reglerkraft, och då finns bara utbyggnad av vattenkraft kvar som ett realistiskt alternativ. Lättare att lotsa en sådan utbyggnad igenom tillståndsprocessen än för kärnkraft lär det dock inte bli.
Jag personligen är för övrigt även övertygad med tanke på nuvarande lägesbild att försvaret har full koll på var drönarna i fråga kom ifrån och återvände, all radar och signalspaning lär köra på högvarv, men man skulle aldrig avslöja sin kapacitet i ett sådant här skede genom att berätta det.
Jo jag frågade Google och det är bara att hyra i USA...A ajn82 skrev:Och vilka större vingdrönare känner du till som inte är militära?
Samt att SÄPO äger frågan betyder bara att du aldrig kommer att få veta vad som hände, så tillvida vi inte börjar utvisa diplomater, men även då lär du aldrig få en förklaring av varför.
Så pass svårt att bevisa något, och finns inget intresse av att provocera Ryssland.
Men klart, visar det sig att det är ett halvdussin koordinerade grupper av tonåringar som byggt sina egna drönare och kört dom i en koordinerad aktion över landet, då kommer det nog ut i nyheterna. Jag kommer inte hålla andan.
EN av länkarna som Google serverar:
https://www.blueskiesdronerental.com/vtol-fixed-wing/
Köpa
https://www.quantum-systems.com/project/trinityf90plus-mapping-drone/
Så det är nog enkelt att komma över vingdrönare!
Du och jag har nog olika bild av vad enkelt är, men även det är bara en liten del av hela incidenten.. det var inte en drönare, på ett ställe, vid ett tillfälle. Man får titta till helheten av vad som pågår i vårt närområde.P paralun skrev:
Dina länkar är för övrigt inte vad jag skulle kalla "större", de har heller inte kapacitet att flyga ifrån polishelikoptrar, och knappast heller räckviden ifråga.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 036 inlägg
För 5-10 år sedan negligerade man i stor sätt helt kommersiellt hackande organisationer samt påverkansoperationer i sociala medier där majoriteten utförts från öst, primärt Ryssland. Svenska företag och organisationer samt offentlig sektor har varit väldigt naiva men börjat så sakteliga vakna till liv och börjat förbättra hantering av skyddsvärd information på ett något bättre sätt än tidigare.
Tyvärr verkar man ännu inte ha åtgärdat redan kända säkerhetsbrister runt vitala skyddobjekt tex våra kärnkraftverk så att man kan identifiera samt avvärja hot i form av drönare.
Tyvärr verkar man ännu inte ha åtgärdat redan kända säkerhetsbrister runt vitala skyddobjekt tex våra kärnkraftverk så att man kan identifiera samt avvärja hot i form av drönare.
Ja och jag tänker inte spekulera eller försöka koppla ihop olika händelser. Jag förutsätter att Säpo utreder det här förutsättningslöst.A ajn82 skrev:
Njau, jag tror det är farligare att låsa tankebanorna i förutfattade meningar.A ajn82 skrev:
Sen jovisst är det ett allvarligt läge just nu därute.
EOD för min del!
Medlem
· 2 036 inlägg
Jag tror tyvärr att våra vänner på apberget inte har speciellt stora förutsättningar att lyckas. Förhoppningsvis är det must som utför det operativa jobbet.P paralun skrev:
Hörde just på Rapport att man observerat vingdrönare på ett flertal strategiska platser runt Sverige och i Stockholm de senaste dygnen.
Om vi ponerar att det är främmande makt (jag är öppen för alternativ, men då vill jag höra ett underbyggt resonemang om vad och varför), så lär syftet vara:Boilerplate4U skrev:
- Bygga osäkerhet i nuvarande lägesbild
- Undersöka vad man kan göra utan att bli upptäckt, kanske skicka olika typer av drönare, göra inflygningar på lika höjd osv. För att på så viss få en uppdaterad bild av svenska förmågor.
Pga av andra punkten ovan kommer du aldrig höra något mera om ovan, för att avslöja vad de visste och inte visste är ett spela rakt i motståndarens händer. Är inte alls omöjligt att man följt vissa drönare hela väggen och bara låtit dem flyga vidare av just den anledningen.
Jag har några norska Fb-kompanjoner och en postade den här länken. (han vet att även vi är upprörda)
Norrmännen är klart på krigsstigen över elpriserna...
Jørn Eggum er kampklar: – Når folk er livredde for å bruke strøm, går det på verdigheten løs | FriFagbevegelse
Jörn Eggum är vad jag kan förstå LO-ordförande i Norge.
Norrmännen är klart på krigsstigen över elpriserna...
Jørn Eggum er kampklar: – Når folk er livredde for å bruke strøm, går det på verdigheten løs | FriFagbevegelse
Jörn Eggum är vad jag kan förstå LO-ordförande i Norge.
Medlem
· 2 036 inlägg
Svenska kraftnät har ansökt hos regeringen om godkännande av ett investeringspaket på 8,4 miljarder. Pengarna ska gå till att tillgodose de stora effektbehov som beräknas uppstå utmed övre Norrlandskusten.