633 082 läst · 13 159 svar
633k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
nej, finns nog inga offentliga siffror då det handlar om intresseanmälningar från diverse företag till Svenska Kraftnät om att de planerar att anlägga en park med x MW med anslutning till land/stamnätetBoilerplate4U skrev:
det krävs ju lite framförhållning för att få till stamnätsanslutningar, så en hel del av projekten är nog i en tidig fas
uppe i inlägg #4654 i denna tråden skriver jag lite om Sunnanvind, norr om Åland (uppskattningsvis 4.2 miljarder euro för 30 TWh (ca 3 kärnreaktorer))
Nimby är ungefär lika (o)kul oavsett vilket slags samhällsnyttigt bygge som drabbas.harka skrev:
Man kan dock inte jämföra vindkraft rakt av med vattenkraft. Det förra har dålig reglerkapacitet.
Byggs det stora mängder vindkraft så är det lämpligt att bygga en del vattenkraft samtidigt.
Om vindkraften kunde delta i frekvensregleringen så skulle jag inte vara så orolig för en massiv utbyggnad av vindkraft (folk får väl stå ut med lite försämrad utsikt för landets skull). Åtminstone om vi samtidigt kunde matcha den utbyggnaden med reglerkraft i tillräcklig utsträckning.D djac skrev:
Generellt blåser det mer på vinterhalvåret än sommarhalvåret.Nötegårdsgubben skrev:
Vad det nu hjälper ifall det är en nästan vindstilla dag med vargakyla...
Men de flesta dagarna under vintern är det måttligt god vind dock.
Kristdemokraterna var inte ett riksdagsparti vid den tiden. I riksdagsvalet 1979 fick KdS 1.4 % av rösterna. Det var visserligen rätt mycket mer än nästa parti som inte kom in i riksdagen men var ska man dra gränsen för att räkna upp vilka partier som stödde vilken linje?A Abies koreana skrev:
När tyskland och danmark också byggt ut sin vindkraft lika mycket så kommer alla länder samtidigt producera ett enormt överskott, så man får betala för att bli av med strömmen var den än skickas, och när det blir riktigt dåligt med vind så kan alla länderna samtidigt ha liknande dåliga vindförhållanden.D djac skrev:
Vindkraften kommer ställa till med problem åt sig själv.
Ja, det måste jobbas en hel del med energilagring om det ska gå att förlita sig mycket på vindkraft.Boilerplate4U skrev:
Men det största problemet med vindkraft är nog att det tar en sjuhelsikes massa plats.
Och inte bara det, det måste i samhället skapas en helt ny energiförsörjningskedja, det räcker inte med att bara ordna produktion och konsumtion.P pmd skrev:Att använda väte som bränsle är faktiskt raketvetenskap. Raketer drivs ibland med väte.
Väte är extremt lättantändligt och läcker från behållare om dessa inte är mycket välgjorda. "Försprödning" är också ett problem som gör att man måste vara ytterst noggrann när man tillverkar vätgastankar.
Vätgasens låga energiinnehåll gör att lagring kan behöva göras under tryck för att lagringsutrymmen inte ska behöva göras mycket stora.
Det finns alltså gott om utmaningar för att få till storskalig användning av vätgas. Ingenjörer brukar dock vara påhittiga så det mesta går nog att lösa. Den största utmaningen torde vara att få god ekonomi.
Jag skrev lite tidigare om möjligheten att spjälka vatten till vätgas direkt i högtemperaturreaktorer.
Det var ju mest en teknisk aspekt.
Om det alls skulle bli både möjligt och implementerat är ju högst osäkert då det finns så många svårigheter på vägen, där skapandet av en helt ny vätgasinfrastruktur inte på något sätt är något smärre problem.
När vi andra ändå håller på och begär uträkningar av dig, kan du estimera hur stor areal som behövs för motsvarande 49 kärnkraftverk?harka skrev:
(40 % "capacity factor" tror jag är rimligt. Jag har sett ungefär den siffran annorstädes, med motiveringar).
Vätgas är dock knepigare. Vätgas har den minsta molekylen, därav betydligt besvärligare.harka skrev:
Vätgas läcker tvärs genom solida metaller.
Vätemolekyler är mycket mindre än propan- och butanmolekyler (dvs gasol), så de smiter lättare ut genom tätningar och svetsskarvar.harka skrev:
Vätgas är lättare än luft så den stiger uppåt om den läcker ut, medan gasol är tyngre än luft.
Det låter nästan lite för bra för att vara sant, tycker jag, men reserverar mig pga okunskap. Det vore rätt så intressant att se en sådan analys.jag såg någon uppgift på nätet tidigare som swischade förbi där det uppgavs att en stor del av dagens gasdistributionsnät (kanske 95% ???) kunde användas för vätgastransport lika gärna – jag vet inte om det var faktabaserat eller om det bara var någon frilansande byggahusare som gjorde ett gästspel på någon nyhetssite