633 183 läst · 13 159 svar
633k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det är ändå bra korkat att sätta sig i en situation där man måste bygga fossilkraftverk för att elnätet (jag höll på att skriva eländet) ska fungera.K karlmb skrev:
I ett land där LKAB knappt får driva befintlig gruvverksamhet och den gotländska cement produktionen går på nåder lär knappast tanken på utbyggnad av national älvarna bli mer än en tanke.Maskintok skrev:
Greenpeace NRG kan nog sälja oss vegansk gas så vi kan starta en politiskt korrekt energiproduktion i Stenungsund i stället. Det är väl 6-7år sen turbinerna snurrade men det är nog den snabbast renovervärda/byggbara kraften som skulle få de Svenska och Europeiska miljörörelsernas godkännande.
Lag har för mig att US Navy redan testat småskalig produktion av syntetisk jp-5. Hittar ingen artikel just nu. Skulle kunna varit NyT. Tillverka jetbränsle av CO2 och vatten på ett atomdrivet hangarfartyg blir både lite miljövänligt och ger även taktiska fördelar.Mikael_L skrev:
Tillverka syntetbränsle från högtemperaturs gen IV reaktorer blir effektivare.
Seawater fuel: powering the next-generation of ships
A team of US Navy scientists recently announced they had converted seawater into fuel. The technology is described as a ‘game changer’ which could drastically reduce the US military’s dependency on fossil fuels. Could the technology solve the current fuel dilemma in commercial shipping as well?
https://www.ship-technology.com/fea...owering-the-next-generation-of-ships-4307451/
Verkningsgraden blir dock bara ca 20-30% så det är bättre att använda den ursprungliga energikällan.
En atomdriven oljetanker som levererar CO2 neutralt bränsle till andra båtar kunde vara nått.
Någon form av MSC Thesis på drygt 300 sidor…
NUCLEAR TANKER PRODUCING LIQUID FUELS FROM AIR AND WATER
https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/76359/823932001-MIT.pdf?sequence=2#page24
Regeringen är väl inte ansvarig för att någon fryser ihjäl pga att denne har stäng av sin egen strömförsörjning?V vik_tor skrev:På i princip alla handelsplatser så kan man sätta ett maxpris. Att handla aktier på Avanza och själv behöva programmera ett plugin eller köpa tillbehör på Kjell för att ställa in ett maxpris man är villig att betala för aktien är ingen lösning för den stora massan. Bara för en enskilda nörden.
Leverantören får lösa automatiken att bryta huvudsäkringen.
Sedan får bårhusen hantera dödsfallen från de som dör av kyla.
Sjukhusen får hantera alla köldskador.
Och regeringen får hantera väljarnas vrede. Kanske genom att avveckla ytterligare en reaktor.
Brist uppstår, som sagt, när producenterna inte kan möta efterfrågan. Det finns ingen elbrist i Sverige.D djac skrev:
Det är osannolikt att ni blev smittade pga kyla. Det brukar ta nån dag efter att man har blivit smittad tills man uppvisar symtom.V vik_tor skrev:
Med "våra" menar du "EUs", gissar jag. Brunkol tror jag blir svårt att öka användningen av. Det har lite för dåligt rykte (välförtjänt!).Nötegårdsgubben skrev:
Gas satsar man för fullt på, och jag tror att vi även i Sverige kommer att få se nya gaskraftverk inom de närmaste tio åren.
Naturgas är ju förnybart vet du väl?
MOX-bränsle kan användas i lättvattenreaktorer. Det är inte tekniska skäl som gör att det inte används i så stor utsträckning utan snarare försiktighet när det gäller spridning av plutonium som kan användas i kärnvapen.Boilerplate4U skrev:
När jag jobbade ett par veckor i Tanzania (Dar es Salaam) hade vi strömavbrott nästan varje dag.D Dilato skrev:
Det var förvisso ganska länge sen men jag skulle bli lite förvånad om det har blivit radikalt bättre. Lite bättre kan det nog ha blivit.
Man kan lyckligtvis transportera vatten åt båda hållen i en vattenledning (men inte samtidigt förstås; på så vis liknar de elledningar). Det kan vara bra när det är vattenbrist på t.ex Öland.V vik_tor skrev: