P
K karlmb skrev:
Vi är trots allt nettoexportörer av fossilfri el.
Om en del av vår produktion ibland ändå är fossil spelar ingen roll för det förhållandet.
Lika gärna som att importera kolkraft kan vi elda olja själva.
Det är ändå bra korkat att sätta sig i en situation där man måste bygga fossilkraftverk för att elnätet (jag höll på att skriva eländet) ska fungera.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Då kör vi, så får vi se hur långt vi kommer innan Greenpeace eller annan organisation kommer.... ;):crysmile:
I ett land där LKAB knappt får driva befintlig gruvverksamhet och den gotländska cement produktionen går på nåder lär knappast tanken på utbyggnad av national älvarna bli mer än en tanke.
Greenpeace NRG kan nog sälja oss vegansk gas så vi kan starta en politiskt korrekt energiproduktion i Stenungsund i stället. Det är väl 6-7år sen turbinerna snurrade men det är nog den snabbast renovervärda/byggbara kraften som skulle få de Svenska och Europeiska miljörörelsernas godkännande.

• Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ah, ja det kanske inte var något hållbart sätt att producera vätgas, ja inte hållbart på flera sätt ... ;)

Men det finns tekniker man tror på för att låta värmen från en högtemperaturreaktorhärd skapa vätgas direkt, jag tror det finns mer än en möjlig teknik, här beskrivs en i alla fall:
[länk]
Lag har för mig att US Navy redan testat småskalig produktion av syntetisk jp-5. Hittar ingen artikel just nu. Skulle kunna varit NyT. Tillverka jetbränsle av CO2 och vatten på ett atomdrivet hangarfartyg blir både lite miljövänligt och ger även taktiska fördelar.

Tillverka syntetbränsle från högtemperaturs gen IV reaktorer blir effektivare.

Seawater fuel: powering the next-generation of ships :thinking:
A team of US Navy scientists recently announced they had converted seawater into fuel. The technology is described as a ‘game changer’ which could drastically reduce the US military’s dependency on fossil fuels. Could the technology solve the current fuel dilemma in commercial shipping as well?
https://www.ship-technology.com/fea...owering-the-next-generation-of-ships-4307451/

Verkningsgraden blir dock bara ca 20-30% så det är bättre att använda den ursprungliga energikällan. :oops:
En atomdriven oljetanker som levererar CO2 neutralt bränsle till andra båtar kunde vara nått. :p

Någon form av MSC Thesis på drygt 300 sidor…
NUCLEAR TANKER PRODUCING LIQUID FUELS FROM AIR AND WATER
https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/76359/823932001-MIT.pdf?sequence=2#page24

P
Z Zodde skrev:
Lite märkligt, på min tid räknades energipriser aldrig in i core inflation pga dess volatilitet och var alltså inte något som skulle påverka räntesättning...
Stigande energipriser kan knappast lämna resten av ekonomin opåverkad. Hur gick resonemanget?

P
V vik_tor skrev:
Att elpriset är högt i Sverige beror på att vi exporterar så mycket el till Europa att kablarna går varma och skapar en brist på el inom landet.
Ständigt denna brist …
Vi har ingen brist på el i Sverige. El finns att köpa.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
EddieHansson EddieHansson skrev:
Antagligen marginaleffekter. Om jag får gissa är detta precis vad Putin vill eftersom det kanske påskyndar godkännandet av nya pipelinenen.
Och EU kommer förstås att göra Putin tillviljes. Han blir säkert snällare när Nord Stream 2 är klar och godkänd.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
V vik_tor skrev:
På i princip alla handelsplatser så kan man sätta ett maxpris. Att handla aktier på Avanza och själv behöva programmera ett plugin eller köpa tillbehör på Kjell för att ställa in ett maxpris man är villig att betala för aktien är ingen lösning för den stora massan. Bara för en enskilda nörden.

Leverantören får lösa automatiken att bryta huvudsäkringen.

Sedan får bårhusen hantera dödsfallen från de som dör av kyla.

Sjukhusen får hantera alla köldskador.

Och regeringen får hantera väljarnas vrede. Kanske genom att avveckla ytterligare en reaktor.
Regeringen är väl inte ansvarig för att någon fryser ihjäl pga att denne har stäng av sin egen strömförsörjning?

P pmd skrev:
Stigande energipriser kan knappast lämna resten av ekonomin opåverkad. Hur gick resonemanget?
Indirekt påverkan självklart men aldrig rena energipriser. Normaliseras elpriserna igen till våren lär påverkan på kpi vara begränsad

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Både Norge och Sverige har gott om el, för sin inhemska konsumtion, men såklart att den inte räcker till resten av Europa också, då kan både brist och höga priser uppstå men det skulle å andra sidan ha hänt på alla marknadsområden.
Brist uppstår, som sagt, när producenterna inte kan möta efterfrågan. Det finns ingen elbrist i Sverige.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
V vik_tor skrev:
Stängde av värmen igår-kväll för att spara el. Körde dubbla täcken under natten och visst var luften kall men vi frös inte. Båda vaknar upp med snuva och ont i halsen.
Det är osannolikt att ni blev smittade pga kyla. Det brukar ta nån dag efter att man har blivit smittad tills man uppvisar symtom.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man får väl hoppas att färre och färre av våra politiker vill satsa på gas eller tysk brunkol. .
Med "våra" menar du "EUs", gissar jag. Brunkol tror jag blir svårt att öka användningen av. Det har lite för dåligt rykte (välförtjänt!).
Gas satsar man för fullt på, och jag tror att vi även i Sverige kommer att få se nya gaskraftverk inom de närmaste tio åren.
Naturgas är ju förnybart vet du väl? :D

• Haha
djac
  • Laddar…
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Lite whataboutism med den kommentaren. ;) Men visst kunde det bli så med traditionellt kärnbränsle av Uran. Förhoppningsvis ser vi en snar användning av bridreaktorer som använder upparbetat kärnavfall som bränsle (tex MOX) vilket kommer räcka 1000-tals år.
MOX-bränsle kan användas i lättvattenreaktorer. Det är inte tekniska skäl som gör att det inte används i så stor utsträckning utan snarare försiktighet när det gäller spridning av plutonium som kan användas i kärnvapen.

P
K karlmb skrev:
Jo. Vi har något som kallas samarbete i Norden.
Med samarbete behövs inga veton.
Om man måste lägga in ett veto så har man inte längre ett samarbete.

P
D Dilato skrev:
Ibland är det bra med monopol i statlig regi :geek:
I Tanzania levererar det statliga bolaget Tanesco all el och installerar all infrastruktur i hela landet.
När jag jobbade ett par veckor i Tanzania (Dar es Salaam) hade vi strömavbrott nästan varje dag.
Det var förvisso ganska länge sen men jag skulle bli lite förvånad om det har blivit radikalt bättre. Lite bättre kan det nog ha blivit.

P
V vik_tor skrev:
Alla vattenverk bör privatiseras, stamnätet för vatten bör säljas ut till minst 10 olika bolag, och exportledningar för vatten bör börja byggas ganska omgående.

Inte minst så är detta viktigt med tanke på klimatkrisen och det varmare klimatet med uttorkning i Europa som följd.
Man kan lyckligtvis transportera vatten åt båda hållen i en vattenledning (men inte samtidigt förstås; på så vis liknar de elledningar). Det kan vara bra när det är vattenbrist på t.ex Öland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.