633 041 läst · 13 159 svar
633k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
De behöver kanske en ny hjärtfråga inför valet? Vinster i välfärden är väl ingen kioskvältare direkt...D djac skrev:
Sen är det ju lite väl raljant att prata om att smita från notan för energiomställningen med vår tillgång till billig vattenkraft. Säg som det är istället att vattenkraften är en stor anledning till att vi är rikare i Sverige än många andra EU-länder och att vi därför vill ha den för oss själva. Men det rimmar väl inte så bra med vänsterns inställning till global solidaritet.
Det står väl sen ganska länge klart att det inte är inhemska faktorer som påverkar elpriset mest?EddieHansson skrev:
Ett av de störstas elbolagen (både nät och produktion) i Sverige är helägt av svenska staten, och vilken regering vill frivilligt avhända sig ökade inkomster som kommer "gratis", dvs utan impopulära skattehöjningar?D djac skrev:
Att lägga ner fungerande kärnkraftverk i parti och minut är att smita från notan för energiomställningen.C cpalm skrev:
Nej, förresten, det är värre än att smita från notan, det är som att råna restaurangen.
Nooshi's utspel låter som en återgång till klassisk vänsterpolitik tycker jag. Vänstern brukade ju vara anti-globalisering. Tills globaliseringskrafterna så fullkomligt pulveriserade all opposition i 90 talet att vänstern fick stockholmssyndrom.
Vilket parti behöver inte det, och flera andra har gjort mycket korkade och stolliga uttalanden i frågan, som sagt så är detta första relevanta inlägget jag har sett från politiken.C cpalm skrev:De behöver kanske en ny hjärtfråga inför valet? Vinster i välfärden är väl ingen kioskvältare direkt...
Sen är det ju lite väl raljant att prata om att smita från notan för energiomställningen med vår tillgång till billig vattenkraft. Säg som det är istället att vattenkraften är en stor anledning till att vi är rikare i Sverige än många andra EU-länder och att vi därför vill ha den för oss själva. Men det rimmar väl inte så bra med vänsterns inställning till global solidaritet.
Sen väljer man ju kanske inte parti utifrån en enda fråga, men önskvärt att de andra slutar tramsa och gör sig beredda på att diskutera det egentliga problemet.
Man behöver planera bra för de åren som kommer nu. Se om sitt husMikael_L skrev:Nej det är ju en "marknad" som bestämt sig för detta, inte politikerna ...
Reaktion gällande bägge citeringarna ...:
Nu startar snart alla valkampanjer, det är ju valår nu snart.
I valaffischerna som MP har på tryck nu, tror ni de skryter med vad de åstadkommit;
"Nu har vi stängt ner 4 reaktorer, rösta på oss så får ni 4 till, till nästa mandatperiod!!"
Man kan ju kanske hoppas...
Men ärligt talat så tror jag detta är en framgång och ett mål som de envetet kämpat för i över 40 år, som de kommer hålla väldigt väldigt tyst om ...
Det är så konstigt nu. Jag har inte hög utbildning men jag vet att 300ppm CO2 förut och 400ppm CO2
De e samma som 3 tiotusendelar förut och 4 tiotusendelar nu. Det är en skillnad på 1 tiotusendel och så litet har inte alls betydelse för något alls. Det är vad jag anser om detta.
Det med Greta och allt ståhej är för att få in mera skatter. Tanka bilen och det mesta är skatt på bränslet. Så ska de inte va tycker jag.
Om någon bevisar emot mej att 1 tiotusendel och uträkningar med matte och Fysik att det har betydelse så ändrar jag mej.
Det gapas bara tycker jag av folk som inte vet nåt.
Jag vet inte nåt heller, mer än att 1 tiousendel är samma i alla andra samanhang, alltså det är inte något alls. Det är som noll.
Kan någon bevisa?
Det kan man tycka, men där är vi ju lika goda kålsupare så det är ju svårt att beskylla andra för.P pmd skrev:
Tvivlar dock på att det var det Nooshi avsåg om inte "Atomkraft nej tack" vänsterpartiet bytt fot i kärnkraftsfrågan.
Men återigen, innan vi har tätat läckorna i systemet så är det inte lönt att fylla på med mer el, det rinner ju bara ut genom sladdarna till Tyskland och Danmark. Tvärtom så ger ju nuvaranda arrangemang inga anledningar för oss att investera i annat än de allra billigaste produktionsslagen, bättre att andra länder investerar och hoppas att detta driver ner priserna.C cpalm skrev: