C
D djac skrev:
Inte ofta man håller med Nooshi men vem kan säga emot
De behöver kanske en ny hjärtfråga inför valet? Vinster i välfärden är väl ingen kioskvältare direkt... :rofl:

Sen är det ju lite väl raljant att prata om att smita från notan för energiomställningen med vår tillgång till billig vattenkraft. Säg som det är istället att vattenkraften är en stor anledning till att vi är rikare i Sverige än många andra EU-länder och att vi därför vill ha den för oss själva. Men det rimmar väl inte så bra med vänsterns inställning till global solidaritet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Orkar inte göra ett långt utlägg om det .. läs finns lite här å där och allmänt känt :heart:
Jag vet inte vad du menar. Någon slags hänvisning kan du väl åstadkomma?
Eller berätta med egna ord?

P
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det var ju bara tillfälligt pga isbildning vid dammarna kombinerat med extra kallt... Men nu är det ju inte kallt och dammarna är frusna som de ska och ändå ett pris på 3 gånger högre än normalt..
Det står väl sen ganska länge klart att det inte är inhemska faktorer som påverkar elpriset mest?

P
D djac skrev:
Inte ofta man håller med Nooshi men vem kan säga emot:
"Regeringen måste omedelbart stoppa utbyggnadsplanerna av elkablar till Europa och skrota planerna på ett enhetligt pris i EU. Det är inte svenska skattebetalares sak att betala energiomställningen för länder som smiter från notan."
Ett av de störstas elbolagen (både nät och produktion) i Sverige är helägt av svenska staten, och vilken regering vill frivilligt avhända sig ökade inkomster som kommer "gratis", dvs utan impopulära skattehöjningar?

• Ledsen
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Tydligen är det frivilligt för alla länder att vara med i EUs nya elhandelsområde.
Var hittar jag reglerna för det?

P
C cpalm skrev:
Sen är det ju lite väl raljant att prata om att smita från notan för energiomställningen med vår tillgång till billig vattenkraft.
Att lägga ner fungerande kärnkraftverk i parti och minut är att smita från notan för energiomställningen.
Nej, förresten, det är värre än att smita från notan, det är som att råna restaurangen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Nooshi's utspel låter som en återgång till klassisk vänsterpolitik tycker jag. Vänstern brukade ju vara anti-globalisering. Tills globaliseringskrafterna så fullkomligt pulveriserade all opposition i 90 talet att vänstern fick stockholmssyndrom.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om staten var inblandad så är väl "vi" en relevant beskrivning. Skulle staten byta halva Volvo mot hälften av Norges olja? Vad tyckte Volvos aktieägare om den saken?

• Två herrar står framför porträtt i kostym, en med glasögon, i en historisk artikel om ekonomi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att lägga ner fungerande kärnkraftverk i parti och minut är att smita från notan för energiomställningen.
Nej, förresten, det är värre än att smita från notan, det är som att råna restaurangen.
...och gästerna.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
De behöver kanske en ny hjärtfråga inför valet? Vinster i välfärden är väl ingen kioskvältare direkt... :rofl:

Sen är det ju lite väl raljant att prata om att smita från notan för energiomställningen med vår tillgång till billig vattenkraft. Säg som det är istället att vattenkraften är en stor anledning till att vi är rikare i Sverige än många andra EU-länder och att vi därför vill ha den för oss själva. Men det rimmar väl inte så bra med vänsterns inställning till global solidaritet.
Vilket parti behöver inte det, och flera andra har gjort mycket korkade och stolliga uttalanden i frågan, som sagt så är detta första relevanta inlägget jag har sett från politiken.

Sen väljer man ju kanske inte parti utifrån en enda fråga, men önskvärt att de andra slutar tramsa och gör sig beredda på att diskutera det egentliga problemet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej det är ju en "marknad" som bestämt sig för detta, inte politikerna ... :whistle:

Reaktion gällande bägge citeringarna ...:
Nu startar snart alla valkampanjer, det är ju valår nu snart.
I valaffischerna som MP har på tryck nu, tror ni de skryter med vad de åstadkommit;
"Nu har vi stängt ner 4 reaktorer, rösta på oss så får ni 4 till, till nästa mandatperiod!!"

Man kan ju kanske hoppas...
Men ärligt talat så tror jag detta är en framgång och ett mål som de envetet kämpat för i över 40 år, som de kommer hålla väldigt väldigt tyst om ... :thinking: :rolleyes:
Man behöver planera bra för de åren som kommer nu. Se om sitt hus

Det är så konstigt nu. Jag har inte hög utbildning men jag vet att 300ppm CO2 förut och 400ppm CO2
De e samma som 3 tiotusendelar förut och 4 tiotusendelar nu. Det är en skillnad på 1 tiotusendel och så litet har inte alls betydelse för något alls. Det är vad jag anser om detta.

Det med Greta och allt ståhej är för att få in mera skatter. Tanka bilen och det mesta är skatt på bränslet. Så ska de inte va tycker jag.

Om någon bevisar emot mej att 1 tiotusendel och uträkningar med matte och Fysik att det har betydelse så ändrar jag mej.

Det gapas bara tycker jag av folk som inte vet nåt.

Jag vet inte nåt heller, mer än att 1 tiousendel är samma i alla andra samanhang, alltså det är inte något alls. Det är som noll.

Kan någon bevisa?

• Haha
useless
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett av de störstas elbolagen (både nät och produktion) i Sverige är helägt av svenska staten, och vilken regering vill frivilligt avhända sig ökade inkomster som kommer "gratis", dvs utan impopulära skattehöjningar?
Det är en ökning med 30%. Det är ganska mycket.

C
P pmd skrev:
Det kan man tycka, men där är vi ju lika goda kålsupare så det är ju svårt att beskylla andra för.
Tvivlar dock på att det var det Nooshi avsåg om inte "Atomkraft nej tack" vänsterpartiet bytt fot i kärnkraftsfrågan.

D
C cpalm skrev:
Det kan man tycka, men där är vi ju lika goda kålsupare så det är ju svårt att beskylla andra för.
Tvivlar dock på att det var det Nooshi avsåg om inte "Atomkraft nej tack" vänsterpartiet bytt fot i kärnkraftsfrågan.
Men återigen, innan vi har tätat läckorna i systemet så är det inte lönt att fylla på med mer el, det rinner ju bara ut genom sladdarna till Tyskland och Danmark. Tvärtom så ger ju nuvaranda arrangemang inga anledningar för oss att investera i annat än de allra billigaste produktionsslagen, bättre att andra länder investerar och hoppas att detta driver ner priserna.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en ökning med 30%. Det är ganska mycket.
Stämmer. Men var finns det räknat ut? Gaslagar, fysik, matematik,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.