Magnus E K Magnus E K skrev:
Som det är nu är det ju typ 6 timmar lågt pris och 18 timmar högt pris per dygn, så om pumpen normalt är dimensionerad att gå på max när det är kallt skulle man behöva en fyra gånger större för att kunna köra den bara mellan 00 och 06.
Det kan jag förstå. Kör man redan så pumpen går på max då det är kallt finns det naturligtvis inget utrymme för att ackumulera. Nu tänkte jag lite mera teoretiskt bara. Hur mycket effektivitet tappar man av att tvinga pumpen att göra 65° vatten? Hittar inga siffror på det bara skillnad mellan 30° och 55° och där skiljer det inte jättemycket.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag har bundit priset på 70 öre. :D
M2 :love:... 65öre

M Myckling skrev:
Om du syftar på Norge så är deras oljefond värd runt 12 000 miljarder norska kronor så de kan nog avstå lite för att mildra invånarnas elkostnader.:)
Prata inte olja för jag blir nästintill deprimerad, Norge ville byta halva oljan mot halva Volvo.. vi sa ..:sweat: gissa ..NEJ

• Ledsen
MrDizzy
  • Laddar…
dof dof skrev:
Det kan jag förstå. Kör man redan så pumpen går på max då det är kallt finns det naturligtvis inget utrymme för att ackumulera. Nu tänkte jag lite mera teoretiskt bara. Hur mycket effektivitet tappar man av att tvinga pumpen att göra 65° vatten? Hittar inga siffror på det bara skillnad mellan 30° och 55° och där skiljer det inte jättemycket.
Har för mig man kan räkna 1 steg i COP för varje 10 grader ökat tempsteg.

Magnus E K
Om det är +5 grader in på brinet så är teoretiskt max COP (alltså för en helt ideal värmepump) med 40 grader ut 8,9 och vid 65 grader bara 5,6. Så det blir tyvärr ganska stor skillnad.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Intressant att läsa. Men för vanliga konsumenter?
Kikar själv på nytt värmesystem och elsystem och ser över elen och framtiden.

De som bundit priset på el är väl säkra? Eller kan det ändra sig där också?
För spotpris är väl något annat egentligen, inget för vanliga villaägare?

F Fredrik-1980 skrev:
De som bundit priset på el är väl säkra?
ja under bindningstiden

• Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
T tergo skrev:
ja under bindningstiden
...efteråt är det väl inte de priser som det pratas om här? På mitt elbolag har de 0,73 kr för bundet idagens läge. Inte flera kronor som några skriver. Ingen behöver väl betala så mycket?
Har 0,495 kr nu och i 2 år till och det är inte en jätteskillnad i pengar och skulle vara 242kr mer i månaden. Eller skall man tänka på annat sätt?

F Fredrik-1980 skrev:
Intressant att läsa. Men för vanliga konsumenter?
Kikar själv på nytt värmesystem och elsystem och ser över elen och framtiden.

De som bundit priset på el är väl säkra? Eller kan det ändra sig där också?
För spotpris är väl något annat egentligen, inget för vanliga villaägare?
Alla kan få timmätning om de ber om det. Vi är några stycken här som redan har framtidens debiteringsmodell :p

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
A
vad skall det vara bra för?

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik-1980 och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
...efteråt är det väl inte de priser som det pratas om här? På mitt elbolag har de 0,73 kr för bundet idagens läge. Inte flera kronor som några skriver. Ingen behöver väl betala så mycket?
Har 0,495 kr nu och i 2 år till och det är inte en jätteskillnad i pengar och skulle vara 242kr mer i månaden. Eller skall man tänka på annat sätt?
Då gissar de ju att de med rörligt pris kommer att betala mindre än i snitt 73 öre under den tiden du tittar på. De kan ha helt fel, men de spenderar troligen mer tid på att göra prognoser än den genomsnittliga villaägaren. Om de inte tror det hade de ju inte kunnat sälja elen för det priset.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Då gissar de ju att de med rörligt pris kommer att betala mindre än i snitt 73 öre under den tiden du tittar på. De kan ha helt fel, men de spenderar troligen mer tid på att göra prognoser än den genomsnittliga villaägaren. Om de inte tror det hade de ju inte kunnat sälja elen för det priset.
...verkar vara ett speciellt intresse i så fall. För att lägga ner massa tid på det när man kan göra klart och bundet i flera år sedan är enklast. fattar

dof dof skrev:
Du tänker mer rätt än de flesta i den här typen trådar. Tyvärr är de allt för smalbandiga i sina strävanden trots att de är i stort vettiga och någorlunda insatta individer. Påminner lite om klassikern "Hur kan det bli fel när vi gör allting rätt".

A
F Fredrik-1980 skrev:
Beror helt på i vilket elområde du bor!

B
dof dof skrev:
Varför skulle man behöva en jättestor ackumulatortank? Jag kör pellets mot 1500l och den går ungefär 1 gång per dag då det är kallt. Nyare pumpar kan väl göra upp till 65° också utan tillskott?
Lite räkneexempel. Om du har 5kW värmebehov kontinuerligt, tanken ska laddas under 6h och räcka under 18h (med avstängd värmepump), så måste tanken rymma 90kWh. Och värmepumpen måste vara på 20kW effekt för att klara att ladda tanken och samtidigt hålla huset varmt.

En 3kbm tank som laddas med 26C delta T rymmer den energimängden.

Cop för t.ex. nibe f2120 12 vid 0C ute med 55C är ca 2.8 och 4 för 35C. Om man ska ladda dessa 90kW med högre temp/lägre cop, så går det åt 32kWh, ca 10kWh mer än att bara köra med konstant framtemp på 35 (förutsätter att det är ett lågtemsystem där 35C räcker i exemplet).

Normalt sett så är det inte så stor prisskillnad mellan dag och natt, ofta har det varit mindre än 20öre per kWh. Och elskatt och moms ska ju betalas för alla extra kWh som förbrukas.

Tror inte det med normala elpriser är speciellt många kronor per dag man kan spara på att ladda husets värmebehov allt under natten. Lär inte räcka för större vp, acktank, ev högre effektavgift elnät.

Tror mer på att köra värmepumpen kanske 5C högre framtemp under natten, och lagra in värmen i husets platta/radiatorsystem, och sedan undvika att köra några kWh på morgontoppen varje dag, samt acceptera lägre inomhustemp under högpristimmar. Dvs en smart styrning bara, samt att man inte dimensionerar värmepumpen för snålt utan siktar på nära 100% av energibehovet.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.