Morgondagens pris publiceras kl 13. Innan dess är det gissningar. Men efter 13 är priset känt.
 
D Daniel 109 skrev:
Morgondagens pris publiceras kl 13. Innan dess är det gissningar. Men efter 13 är priset känt.
Jag kollade ju nu?
 
A Anomotic skrev:
Vi hade kraftgenerering i Syd: Ringhals. Sedan lade näbbstövlarna på en effektskatt som ledd till att kraftgenereringen lades ned. Det du skriver om, vindkraft, är inte kraftgenerering. Det är ett lotteri där man vinner om man har tur med vädret.
Ja det är ju NI som inte ville ha nån kraftgenerering. Därför barsebäck och Ringhals lagts ner.
Har inte hört talats om några demonstrationer av skåningar eller halläningar för att behålla dem.

Skyll nu inte på nån annan. Alla vet att Nimby är stark hos er i söder. Ni vill att kraftverken ska vara i norrland och att ni själva ska ha det mysigt med rapsfält och betande kossor.,
 
  • Haha
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
G
MultiMan MultiMan skrev:
Jag bevakade elmarknaden under någon månad eller så, 5 månader innan mitt avtal gick ut och tänkte att krigsrisken som var mot Ukraina kan påverka rätt mycket, så försökte hitta något bra avtal. Dagen innan Ryssland invaderade så hade Vattenfall avtal på 35 öre (utan moms och skatter, men ingen årsavgift), så jag tecknade till 2025. Med tanke på min begränsade ekonomi så är jag väldigt glad för det.

Likaså lyckades jag pricka in villalånet på 1,68% på 5 år i vintras.
Och jag som nu är rätt nöjd med 80 öre plus moms, ink cert plus skatt tre år framåt.
Ska fan slå på elpatron i vp nästkommande vinter fast jag oftas låter bli, förra vintern hade jag rörligt så då fick det bli kallt inne fast vi egentligen har råd.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som vanligt huggs det på Miljöpartiet. Som om det var bara de (t o m just MP-riksdagsledamöter från Stockholms innerstad!) inte en riksdagsmajoritet som beslutade om t ex effektskatten på kärnkraft. Den som inte har koll på vårt politiska system kanske ska sluta uttrycka sig så tvärsäkert. Vilka andra partier röstade för effektskatten?
Jag är fullt medveten om att näbbstövlarna hade V och C med sig och att S gjorde en 180 graders vändning och gick med näbbstövlarna i den frågan.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Dessutom har vi inte elbrist i Sverige som nation. Inte just nu och inte på helårsbasis heller. Denna timme exporteras 2919 MW från Sverige.
Däremot är det underproduktion i stora delar av södra Sverige, och problem med överföringskapacitet mellan norra och södra Sverige.
Vi har alltså inte elbrist utan underproduktion. Tack, nu känns det mycket bättre att de bundna avtalen ligger på 200 i st för 50 öre/kWh.
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Ja det är ju NI som inte ville ha nån kraftgenerering. Därför barsebäck och Ringhals lagts ner.
Har inte hört talats om några demonstrationer av skåningar eller halläningar för att behålla dem.

Skyll nu inte på nån annan. Alla vet att Nimby är stark hos er i söder. Ni vill att kraftverken ska vara i norrland och att ni själva ska ha det mysigt med rapsfält och betande kossor.,
Det finns fler former av missnöje än att demonstrera och limma fast sig på vägen, t ex att skriva på Henrik Jönssons elupprop.

Kärnkraftverk tar inte upp någon större plats från betesmark eller åkermark, så jag ser inte den konflikt du anger. Marken där Barsebäck stängda reaktorer ligger har t ex inte plöjts upp och blivit plantering, men om du har en källa på att skälet för stängningen är att någon vill driva ordbruk där så kan du naturligtvis posta den här.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Anomotic skrev:
Jag är fullt medveten om att näbbstövlarna hade V och C med sig och att S gjorde en 180 graders vändning och gick med näbbstövlarna i den frågan.


Vi har alltså inte elbrist utan underproduktion. Tack, nu känns det mycket bättre att de bundna avtalen ligger på 200 i st för 50 öre/kWh.
För ökad trovärdighet är det klokt att nyansera sina miljöpartist-invektiv lite mer. De usla miljöpartisterna som bor i Stockholms innerstad bär väl knappast näbbstövlar i någon större utsträckning? Eller är det två olika falanger :thinking:?

Det höga elpriset i södra Sverige är ett stort problem, ja. Men det blir inte lägre av att folk kommer dragandes med samma förenklade påståenden gång på gång. Nej, vi har inte elbrist i Sverige. Däremot har man det i våra grannländer Finland, Danmark och Tyskland, och eftersom vi exporterar el dit får vi också del av deras ohemula prisnivå.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, vi har inte elbrist i Sverige.
Därom råder det delade meningar:
https://www.gp.se/debatt/elbrist-kan-hindra-hållbara-investeringar-i-västsverige-1.53413715
https://www.sydsvenskan.se/2021-11-11/elbristen-hindrar-investeringar-bland-skanska-foretag
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/brist-pa-el-gor-att-skanska-foretag-flyttar-investeringar

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Däremot har man det i våra grannländer Finland, Danmark och Tyskland, och eftersom vi exporterar el dit får vi också del av deras ohemula prisnivå.
Det där är samma sak som att säga "det har inte uppstått brist på varan, den har bara blivit X ggr dyrare efter att tillgången har sjunkit" (i elfallet pga stängda reaktorer). Visst, det är tekniskt korrekt eftersom en tillräckligt stor prishöjning gör att vissa måste köpa mindre av varan (https://www.svt.se/nyheter/video/33...-sover-under-dubbla-tacken-for-att-inte-frysa), dvs efterfrågan sjunker. I förlängningen kan man isf höja priset till nya extremer och aldrig få brist eftersom konsumenternas pengar tar slut innan varan är slutsåld.
 
Att nätet inte klarar maxeffekten i delar av Skåne beror inte på elbrist.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
A Anomotic skrev:
Därom råder det delade meningar:
[länk]
[länk]
[länk]


Det där är samma sak som att säga "det har inte uppstått brist på varan, den har bara blivit X ggr dyrare efter att tillgången har sjunkit" (i elfallet pga stängda reaktorer). Visst, det är tekniskt korrekt eftersom en tillräckligt stor prishöjning gör att vissa måste köpa mindre av varan ([länk]), dvs efterfrågan sjunker. I förlängningen kan man isf höja priset till nya extremer och aldrig få brist eftersom konsumenternas pengar tar slut innan varan är slutsåld.
För de som betalar räkningarna är det ju egalt, men SågspånPappspikEternit menar nog att vi har effektbrist snarare än elbrist. På helåret exporterar vi en massa el till våra grannländer (dvs har vi inte elbrist) men när alla vill ha el samtidigt blir det trångt i ledningarna. Och det är nog det senare de menar med ”elbrist” i dina länkar (utan att ha läst dem). Hade vi inte haft effekt-/överföringsbrister inom Sverige hade vi haft samma höga elpris i hela Sverige (men lite lägre än i SE3&4 idag) eftersom hela landet hade blivit ”smittat” med kontinentens elpriser om det inte funnits flaskhalsar inom landet.

Så förstår jag det iaf, men jag är bara en korkad lekman.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
För de som betalar räkningarna är det ju egalt, men SågspånPappspikEternit menar nog att vi har effektbrist snarare än elbrist. På helåret exporterar vi en massa el till våra grannländer (dvs har vi inte elbrist) men när alla vill ha el samtidigt blir det trångt i ledningarna. Och det är nog det senare de menar med ”elbrist” i dina länkar (utan att ha läst dem). Hade vi inte haft effekt-/överföringsbrister inom Sverige hade vi haft samma höga elpris i hela Sverige (men lite lägre än i SE3&4 idag) eftersom hela landet hade blivit ”smittat” med kontinentens elpriser om det inte funnits flaskhalsar inom landet.

Så förstår jag det iaf, men jag är bara en korkad lekman.
Jag hade nästan glömt den förvirring som råder om energi vs effekt, så bra påminnelse. Det är förstås effekt som är det viktiga, dvs argumentet "jamen det blåste ju jättebra förra veckan" hjälper inte under en vindstilla vecka vad gäller vindkraft.
 
A Anomotic skrev:
Det finns fler former av missnöje än att demonstrera och limma fast sig på vägen, t ex att skriva på Henrik Jönssons elupprop..
vilket upprop?
Upprop är trams och inger bryr sig om dem
 
A Anomotic skrev:
Jag hade nästan glömt den förvirring som råder om energi vs effekt, så bra påminnelse. Det är förstås effekt som är det viktiga, dvs argumentet "jamen det blåste ju jättebra förra veckan" hjälper inte under en vindstilla vecka vad gäller vindkraft.
Så menar du att jag påminde dig genom att jag gav dig en förvirrad förklaring? :thinking:
 
Appendix Appendix skrev:
vilket upprop?
Upprop är trams och inger bryr sig om dem
Jönsson har väl en halv miljon visningar varje månad och demonstrationerna på 1a maj drar väl inte ens 1/10 så många deltagare?
 
  • Gilla
jcalfred och 2 till
  • Laddar…
A Anomotic skrev:
Jag hade nästan glömt den förvirring som råder om energi vs effekt, så bra påminnelse. Det är förstås effekt som är det viktiga, dvs argumentet "jamen det blåste ju jättebra förra veckan" hjälper inte under en vindstilla vecka vad gäller vindkraft.
Vi har inte effektbrist heller. Vi har på vissa håll ett för klent elnät för behovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.