sunnis
J Jehu skrev:
"Ett kärnkraftsverk kostar ungefär lika mycket som hela anskaffningskostnaden för vårt flygvapen."
Abu Dhabi har precis startat fyra koreanskbyggda AP-1400 reaktorer. Priset blev 60 miljarder styck. De står för 25% av landets elbehov.
De kom in under budget. Tog knappt tio år att bygga.
[länk]
I Förenade Arabemiraten är arbetskraften i princip gratis och där gäller inte heller svenska PBL och miljöbalken. Tycker 60 Miljarder lät rätt dyrt med tanke på förutsättningarna. Finska kärnkraftsverk är närmare 100 Miljarder. Skulle vi bygga nytt i Sverige så är det lätt norr om 100 Miljarder efter förseningar och fördyringar över en 15års period.

Gripen A/B/C/D har kostat ca 500 Miljoner st exkl vapen (typ) och finns i ca 200st tillverkade exemplar. Så, jo det är nog inte speciellt långt ifrån. Så dyrt är ett kärnkraftsverk för att ge lite perspektiv på summan.

• Gilla
A.Skåne
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En enkel fråga till dig: bor du själv i närheten av dessa vindkraftverk? Upplever du personligen ljudet, infraljudet?

Kanhända att man som förbipasserande kan tycka det ser mäktigt ut, eller ”fint” som du säger.
Nej, det gör jag inte och därför skrev jag just att ”Det är dock säkert inte så kul att bo precis i närheten av ett om de låter osv.”

Bor du under en vindsnurra eller blev du agiterad by proxy av att försöka att inte förstå vad jag skriver?

Min poäng var att när det kommer till vindkraftsparker i havet eller på fjället, eller fälten, så tycker jag inte att de stör miljön rent visuellt. Observera ”tycker jag”. Men det är klart att boende i närområdet påverkas och de ska ju inte behöva få det i tomtgräns.

Sen tycker jag att vi borde prioritera baskraften genom att genast börja bygga fler kärnkraftsreaktorer, underhålla de vi har och sluta lägga ner fungerande vattenkraft på grund av politiskt tillkomna miljöprövningar.

sunnis sunnis skrev:
I Förenade Arabemiraten är arbetskraften i princip gratis och där gäller inte heller svenska PBL och miljöbalken. Tycker 60 Miljarder lät rätt dyrt med tanke på förutsättningarna. Finska kärnkraftsverk är närmare 100 Miljarder. Skulle vi bygga nytt i Sverige så är det lätt norr om 100 Miljarder efter förseningar och fördyringar över en 15års period.

Gripen A/B/C/D har kostat ca 500 Miljoner st exkl vapen (typ) och finns i ca 200st tillverkade exemplar. Så, jo det är nog inte speciellt långt ifrån. Så dyrt är ett kärnkraftsverk för att ge lite perspektiv på summan.
Priset gäller per AP-1400 och har inte så mycket att göra med var man bygger.
De finska reaktorerna är av diverse anledningar de dyraste som byggts och inget riktmärke.
Av någon anledning refererar vindkramarna ändå alltid till dessa som om det vore standard.
Jag skulle ljuga om jag påstod att den katastrofala https://en.wikipedia.org/wiki/BARD_Offshore_1 var representativt för offshore vind. Men jag ogillar att ljuga.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Textcitat om el och energiförsörjning med åsikter om avveckling av kärnkraft, avfattat på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
halper och 11 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
När man byggde likströmsförbindelsen till Skåne så skulle den överföra 2x600 MW samma som Barsebäck var på, men då man lade ner 4 kärnreaktor som stod för ”trycket” Reaktiv effekt så får man bara ut 60% av kapaciteten men det är inget som MP och regeringen förstår!
Lyckades man inte fixa detta med någon form av "magi" i Göteborg? Hittar ingen källa nu men något gjorde man vill jag minnas.

A
Appendix Appendix skrev:
Sen har ju SE4 ett eget ansvar. Tycker så fort man ser att det ska byggas kraftgenerering i nån kommun så är det mest "INTE HÄR!!!"

Medans när man pratade med Kalix kommunalråd om vindkraftverk så sa hon "Vi vill ju ha el vi med, då måste vi dra vårt strå till stacken"

Såsom fd norrbottning som nu bor i SE3 så är det pinsamt hur lite folk ser samband mellan orsak och verkan Det är alltid "nån annan" som ska fixa el.
Vi hade kraftgenerering i Syd: Ringhals. Sedan lade näbbstövlarna på en effektskatt som ledd till att kraftgenereringen lades ned. Det du skriver om, vindkraft, är inte kraftgenerering. Det är ett lotteri där man vinner om man har tur med vädret.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 5 till
  • Laddar…
A
L Lutte skrev:
Handlar inte om att få ner strömmen, ni får producera egen ström helt enkelt.
Tror du det var vårt val att miljöpartister i Stockholms innerstad lade på en effektskatt samt mörkade rapporter som resulterade i nedlagda reaktorer?

Och nej, vi får inte producera egen el eftersom regelverk och politiska krafter stoppar investerare från att bygga nya reaktorer: https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-erkanna-sitt-ansvar-for-elbristen/

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Lyckades man inte fixa detta med någon form av "magi" i Göteborg? Hittar ingen källa nu men något gjorde man vill jag minnas.
Jo..
STATCOM-anläggningen i Stenkullen är i drift och bidrar med reaktiv effekt till sydvästra Sverige
13 sep, 2021
I början av september togs en ny statisk kompensator, en så kallad STATCOM-anläggning, i station Stenkullen i drift efter två månaders provdrift. Anläggningen bidrar med reaktiv effekt till transmissionsnätet och den tillförseln av spänningsreglering blir central för att upprätthålla elförsörjningen av Sydvästsverige med normal driftsäkerhet efter avvecklingen av kärnkraftsblock i Ringhals.
Gamla HVDC länkar är bra på att överföra ”ström” från en punkt till en annan med ger inget ”spänningsstyv” leverans till nätet (svängmassa) eller reaktiv effekt. Så det finns en koppling :p till likströmsförbindelser och att deras andel inte får vara för stor för då blir stamnätet känsligt i anslutningspunkten och riskerar att kollapsa. Tekniken går dock framåt.
Även drifttagningen av HVDC-förbindelsen SydVästlänken som skedde i juli 2021 har tillfört styrbar reaktiv effekt och bidrar med spänningsstabiliserande egenskaper i södra Sverige. Detta eftersom tekniken som används i förbindelsen ger samma funktion till nätet som STATCOM-tekniken.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...ar-med-reaktiv-effekt-till-sydvastra-sverige/

T
Skönt man band elen till 34 öre/kWh! :cool:

• Gilla
  • Wow
Elektra och 2 till
  • Laddar…
C
T Thomas' skrev:
Skönt man band elen till 34 öre/kWh! :cool:
Hur länge har du bundit då?

T
C cpalm skrev:
Lääänge. Så det är riktigt nice! Även räntan är säkrad såklart.

Det måste vara ett helvete för dom med rörligt elkostnad samt rörligt bolån nu.

MultiMan
C cpalm skrev:
Jag bevakade elmarknaden under någon månad eller så, 5 månader innan mitt avtal gick ut och tänkte att krigsrisken som var mot Ukraina kan påverka rätt mycket, så försökte hitta något bra avtal. Dagen innan Ryssland invaderade så hade Vattenfall avtal på 35 öre (utan moms och skatter, men ingen årsavgift), så jag tecknade till 2025. Med tanke på min begränsade ekonomi så är jag väldigt glad för det.

Likaså lyckades jag pricka in villalånet på 1,68% på 5 år i vintras.

• Gilla
Zlatje och 10 till
  • Laddar…
Anomotic skrev:
Tror du det var vårt val att miljöpartister i Stockholms innerstad lade på en effektskatt samt mörkade rapporter som resulterade i nedlagda reaktorer?

Och nej, vi får inte producera egen el eftersom regelverk och politiska krafter stoppar investerare från att bygga nya reaktorer: [länk]
Som vanligt huggs det på Miljöpartiet. Som om det var bara de (t o m just MP-riksdagsledamöter från Stockholms innerstad!) inte en riksdagsmajoritet som beslutade om t ex effektskatten på kärnkraft. Den som inte har koll på vårt politiska system kanske ska sluta uttrycka sig så tvärsäkert. Vilka andra partier röstade för effektskatten?

Dessutom har vi inte elbrist i Sverige som nation. Inte just nu och inte på helårsbasis heller. Denna timme exporteras 2919 MW från Sverige.
Däremot är det underproduktion i stora delar av södra Sverige, och problem med överföringskapacitet mellan norra och södra Sverige.

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Korrekt, alla partier är ansvariga för den rpdabde situationen, efter decennier av misskötsel och propaganda.
Det är bara när vi har underskott som vi har underskott, och det är då det är allvarligt. Risk för brownouts och blackouts. Hur tror vi det blir kommande vinter?
Prissättningsmodellen vi har är uppenbarligen samhällsskadlig.

Diagram som visar timpriser för el i SEK från kl 04 till kl 14, med högst pris kl 08 och lägst kl 04.
Skapa konto
Diagram som visar elpriser per kWh över tid med markeringar för lägsta, högsta och genomsnittliga priser.
Skapa konto
Diagram över elspotpriser med ett markör för 13,3 öre/kWh vid 03-04 onsdag.
Skapa konto
Kan någon förklara det här?

Område 4.

Enligt Greenely är priset ca 13 öre vid 0400 onsdag och 170 öre vid 0400 onsdag hos Strömpriser.

Visserligen när jag kollar nu efter jag skrev det ovan så visar Elspotpriser 21 öre.

Är framtida priser bara gissningar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.