Status
Tråden går ej att kommentera.
G OMathson skrev:
Samt att vinkraft "kan" leverera el till lägre investeringskostnad/produktionskostnad, delvis pga lättnader som då konkurrerar med tex kk, samma med solceller som subventioneras. Solceller får även mycket tid (tid är pengar) av oss skattebetalare. Tid för alla dessa regelverk/admin i rikdag/kommun/länstyrelse osv. Jag har inte satt på värmen än men snart behöver min värmepump el, från solceller?
fan va trevligt ändå om man kunde köra på vinkraft. Jag hade inte haft några problem med att investera i en sån anläggning! :) skål. Här ska själen värmas nå jävulskt vintern igenom.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
fan va trevligt ändå om man kunde köra på vinkraft. Jag hade inte haft några problem med att investera i en sån anläggning! :) skål. Här ska själen värmas nå jävulskt vintern igenom.
Sista vintern med fast pris?
 
B borox skrev:
Dagens Quickfix borde vara att fler går över till timtaxa och förbrukar el när det är billigt. En sådan åtgärd borde minska kostnaden för konsumenten och också reducera belastningen på elnäten på dagtid om många gör på detta sätt. Det går ju att köra tvättmaskin och diskmaskin på natten och också ladda elbilen då. Många har också värmepump till golvvärme och varmvatten som skulle kunna stängas på dagen när det är som dyrast el. Ett värmegolv i betongplatta har ju en avsevärd värmetröghet.
Timpris är absolut ingen quickfix. Jag tror inte jag skulle tjäna på det. jag vet att jag kommer laga mat mellan 16-19. Duscha kommer jag göra någonstans mellan 19-22. Vi är 2 plus en liten. Jag har inte tillräckligt stor tank för att kunna värma på natten för att sen duscha och ha allmän handhygien.
Att värma huset på natten och ha det avstängt på dagen? Det kommer kosta mer att värma upp huset än du sparar på det hela.
Mitt hus har ingen större värmetröghet. jag har inte heller betonggolv med golvvärme. Men lever man i en utopi så visst.. Varför inte byta jobb så man bara jobbar kväll. Och njuta av att man sparat pengar på elen.....
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
peterbroberg peterbroberg skrev:
Vi byter var 3:e år till A med så många + som möjligt, just nu A+++
Tja den mest miljövänliga produkt är den som inte tillverkats... Så jag misstänker att du enbart lurar dig själv och miljön. Gör som jag, köp en ny när den gamla går sönder....
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Sista vintern med fast pris?
Nä sån tur har man inte. Mina expertmässiga kalkyler säger mig att det kan bli väsentligt mycket billigare pris i uppvärmning än elen. :)
 
  • Gilla
Stefan_V
  • Laddar…
peterbroberg peterbroberg skrev:
Tog ner 3 kubik för 3-4 år sedan o samma varje år, så vi har kapat, klyvt för nästa 3 åren som ligger på tork.
Planterat nya, men det kommer minska med blå/bruna röran
Bruna? är det jorden på fingrarna?
Annars kan du väl sluta kalla Sveriges näst största parti för att vara nazister. Det är bara korkade fördomar. Kalla då även sossarna för ett brunt parti.
Sen tror jag inte att den blå röran kommer förbjuda vedeldning. skulle det vara något parti så är det mp.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Varför skulle inte Sverige kunna när Tyskland kunde?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bruna? är det jorden på fingrarna?
Annars kan du väl sluta kalla Sveriges näst största parti för att vara nazister. Det är bara korkade fördomar. Kalla då även sossarna för ett brunt parti.
Sen tror jag inte att den blå röran kommer förbjuda vedeldning. skulle det vara något parti så är det mp.
haha. Du menar att partiet som fullständigt skylde över när en företrädare sa hell seger och viftade med handen inte sympatiserar med nassarna? Fullständigt skrattretande. Man får lov att kalla en spade för en spade när det är en spade. Oavsett vad folk använder den till.
 
  • Gilla
  • Älska
peterbroberg och 8 till
  • Laddar…
Och att det var många som medvetet röstade på dem gör dem inte mindre rasistiska.
 
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
haha. Skillnaden mellan dig och mig är 54 kontra 42kWh/kvm

du kan räkna hur du vill men med den differensen är din förbrukning bra mkt mer 18000kwh på 12 år

men vet du vad, jag startade denna tråd för att utrycka min oro för landets medborgare och företag, du har startat en egen tråd i denna tråd om vikten av att bo i ett tält kommade år.
Lycka till med det och som lite egen sysselsättning kan du fila lite på din matte innan du slår dig själv på bröstet i ett forum.

adjö
Vad blir 1500 x 12? Jo det är din förbrukning på ett år och min på 12 år.

Först vill du prata med en som förbrukar det du förbrukar på 1 år på 10 år. Och nu blir du :thinking:
 
Redigerat:
C cbrolin skrev:
Det är väl knappast en spekulation att nedläggningen av kärnkraftsreaktorer leder till ökade koldioxidutsläpp. Att det sedan finns andra åtgärder som minskar utsläppen, tex att Elon Musk gjort elbilar populärare, kan väl inte tillskrivas MP?

Nej det är inte spekulation att hävda att nedläggning av kärnkraftsreaktorer leder till ökade utsläpp, i ett svenskt sammanhang är ett sådant påstående ren lögn.
 
H Huzzbutt skrev:
Nej det är inte spekulation att hävda att nedläggning av kärnkraftsreaktorer leder till ökade utsläpp, i ett svenskt sammanhang är ett sådant påstående ren lögn.
Ehhh...va? Så det är lögn att karlshamnsverket är igång? Det eldar ju bara 70000 liter olja per timme, vilket garanterat ger mer utsläpp än kärnkraften som hade behövts för att göra driften av karlshamnsverket överflödig.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bruna? är det jorden på fingrarna?
Annars kan du väl sluta kalla Sveriges näst största parti för att vara nazister. Det är bara korkade fördomar. Kalla då även sossarna för ett brunt parti.
Sen tror jag inte att den blå röran kommer förbjuda vedeldning. skulle det vara något parti så är det mp.
Du och cancermannen. SD blir inte mindre rassistiskt bara för att det blivit näst största parti. Det är bara tråkigt för Sverige att det blivit så. Utländska medier uppmärksamma denna trend och konstaterar att den lugna tiden i Sverige verkar vara förbi. Fortsätter det blir Sverige snart klassat som skurkstat.
 
  • Gilla
peterbroberg och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du och cancermannen. SD blir inte mindre rassistiskt bara för att det blivit näst största parti. Det är bara tråkigt för Sverige att det blivit så. Utländska medier uppmärksamma denna trend och konstaterar att den lugna tiden i Sverige verkar vara förbi. Fortsätter det blir Sverige snart klassat som skurkstat.
Detta är helt OT och trams ovanpå det.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Nej det är inte spekulation att hävda att nedläggning av kärnkraftsreaktorer leder till ökade utsläpp, i ett svenskt sammanhang är ett sådant påstående ren lögn.
Vilken sten har du legat under?

Vindkraft släpper ut mer än tre gånger så mycket koldioxid per producerad kWh som kärnkraft.

Lägg därtill till att elen som kommer från vindkraften inte är planerbar och dessutom gör elnätet instabilt. Sådana kWh är mindre värda. Dessutom produceras de i fel elområden vilket belastar elnätet mer och innebär större förluster. Så den egentliga siffran är snarare fem gånger sämre för miljön.

Men fem gånger sämre förutsätter att vindkraften räcker till. Det har den inte gjort i år. Istället bränner man numera olja för att producera el! Förr i tiden brände man olja i villorna för att värma dem vilket inte är så bra för klimatet. Istället har de flesta konverterat till el, först direktverkande och sedan med värmepumpar. Även bilflottan har börjat konvertera till el. Men numera produceras mycket el med olja, så vi är snart tillbaka där vi började.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.