Status
Tråden går ej att kommentera.
J Jens33 skrev:
Kan man inte göra som England. Ställa ett tak för elräkningen på 25000 kr per år i två år.
Så kan man definitivt inte göra. Jag hoppas att de inte har kommit på en sådan ide. Det skulle vara katastrofalt.
 
  • Gilla
martin43 och 10 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Kan man inte göra som England. Ställa ett tak för elräkningen på 25000 kr per år i två år.
Nackdelen med det är att de som slår i taket kanske har 35 grader i polen året om eftersom det ändå är gratis... :worried::rolleyes:
 
  • Gilla
surfarn och 16 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Det har de: Liz Truss fryser elräkningarna i två år | Nyheter | Expressen
Jag hoppas att det är som det brukar, att journalisterna rört till det. Ett pristak på elräkningen skulle vara ren katastrof.
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Det har de: Liz Truss fryser elräkningarna i två år | Nyheter | Expressen
Känns som ett jättekonstigt beslut.. då kan man helt plötsligt höja värmen till 23-24 grader (om man vill det förstås), tuffa på med spabad, pooler, ladda bilen när som helst osv osv utan att bli "straffad". Då är väl ett maxpris per kWh betydligt bättre som är på nivån dyrt, men inte "har inte råd att betala räkningarna"-dyrt.
 
  • Gilla
martin43 och 6 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Lite så är det! På en ledarskapskurs fick jag lära mig att man skall ställa sig frågan "kan jag göra något åt det, Ja eller nej" När man står inför en situation. Så jag ställde mig frågan och resultatet för September hittills är det jag kan göra. Nu kan jag inte göra så mycket mer för stunden, så jag lägger fokus på annat och rider ut stormen.
Var får du ut så snygg info med temperatur även för föregående år? Skulle själv vilja ha nåt liknande.

Har själv redan börjat förbereda för vintern. Värmepumpen ställd på 18 grader innetemperatur, resten får vi toppa lite med vedspis och kakelugn. 18,7 visar termometern inne idag. Ylletröja på.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
G
D Dayangel skrev:
Löser man annars med ett par smidiga 2kw/fläktar i kåken som stöd ;) dom kan försöka ta vår värme genom regler och krav på pumpar men dom kan aldrig ta vår frihet att koppla in vad vi vill :p
Jo, typ med effektariff...
 
G
D Daniel 109 skrev:
Du föredrar nog 3kW framför att nätet kollapsar igen.
Ja men det är ju det jag säger! Stänga av helt skapar nya kanske värre problem.
Jag tycker alla ska försöka dra sitt stå och ta de relativt lågt hängande frukterna men sen är det mycket svårare.
 
Isakare Isakare skrev:
Trots att jag själv har lågt fast elpris drog jag mitt strå till stacken idag.
Ska vara borta i 4 dagar och fällde huvudbrytaren innan jag åkte.
Hade en granne som bröt huvudströmmen innan han åkte på semester, var inte så kul för honom när han kom hem och behövde slänga allt i kyl och frys :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Finnpucko och 7 till
  • Laddar…
Det som är halvt om halvt ångestframkallande är inte att betala kommande vinters elräkningar, vilket kan gå med den buffert som finns ihopsparad. Det jobbiga blir att spara ihop bufferten till nästnästa vinter och så vidare.

S-regeringen anser att det är Putin som ligger bakom de höga elpriserna som drabbar hela Europa. Och är det så, varför skickar inte EU ett gäng lönnmördare och återställer ordningen genom att avliva Putin?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Hullefar och 9 till
  • Laddar…
Tror du att Ryssland gladeligen exporterar fossilgas om ”vi” mördar deras president?
 
  • Haha
martin43 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vi förbereder oss på en tuff vinter. Och visst kan det bli en ekonomisk kris. Fördelen med den blir då att energiförbrukningen går ner och därmed även elpriset.

Fick precis augusti elräkning 4200kr för 774 kWh det blir ingen rolig vinter.
Kör du tim-baserat avtal?
 
D Daniel 109 skrev:
om ”vi” mördar deras president?
Utrotar ohyra menar du väl?
 
  • Gilla
UtiSkogen och 7 till
  • Laddar…
G
Keiller Keiller skrev:
Det som är halvt om halvt ångestframkallande är inte att betala kommande vinters elräkningar, vilket kan gå med den buffert som finns ihopsparad. Det jobbiga blir att spara ihop bufferten till nästnästa vinter och så vidare.

S-regeringen anser att det är Putin som ligger bakom de höga elpriserna som drabbar hela Europa. Och är det så, varför skickar inte EU ett gäng lönnmördare och återställer ordningen genom att avliva Putin?
Fast pengarna vi och företagen betalar går till skv, ökade vinster hos producenterna samt ökade skatteintäkter tex moms. De tjänar på kriget kortsiktigt medans sammhället går under.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
var inte så kul för honom när han kom hem och behövde slänga allt i kyl och frys :cool:
Vissa har mer otur än andra när de tänker…
 
  • Gilla
  • Haha
Större Hackspett och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.