19 275 läst · 248 svar
19k läst
248 svar
Elpriser, vad händer?
Det är definitivt skillnad på att ha flaskhalsar bakom snitten mellan länderna och att inte ha det. Hur det påverkas vet vi dock inte förrän det är färdigt, men att det påverkar på olika sätt, det kan vi vara säkra på.U uplj skrev:
Det syns rätt tydligt om du tittar på de svenska elpriserna på exportsnitten beroende på hur mycket flaskhalsarna inom landet är nyttjade. Men påverkan blir ju olika utifrån varje kombination av förutsättningar och kombinatoriken blir stor med flera elområden...
Om du kan åtnjuta den el som blir över från mina paneler ser jag bara som positivt. Visserligen har du fått bidra lite med skattepengar men det är ju för en god sak. Du får ju nästan gratis el.😉B Bus1t skrev:Ju fler som monterar solceller och producerar el dagtid då solen är framme- för de gör bara av med en bråkdel av det själva- desto lägre priser för alla.. inkl mig utan celler. snålskjuts helt enkelt.
klockan 10 fick vi ut 754MW solenergi på nätet. TACKAR!
Precis som det är bra för våra elpriser att Finnarna byggt kärnkraftverk. TACKAR!
Edit: dock är ju en del skattepengar som ryker som kanske skall in i ekvationen i det stora hela. Mina pengar det med.
Exakt! TACKAR!G Guzzen1 skrev:
Bästa är ju om de runt omkring bygger anläggningar... tex Finland, Danmark, Tyskland osv (eller du då 😁 )
Du har ju tokfel i sak…. Några solpaneler spelar ingen roll för i det hela taget så är det är förhållandevis liten andel totalt sett men vindkraften är ju på den nivån att det försvårar och sättet intresset att investera i baskraft ur spel.B Bus1t skrev:
Du har absolut fel i saker... inte jag =) Många bäckar småF fsn skrev:
Vänligen utveckla. Det behövs inte mycket förståelse för att fatta att vindkraften, och till viss del solkraften är starkt hämmande för kostsamma och långa baskraftinvesteringar samt att dessa kraftskag, mest vindkraft i det korta tidsperspektivet, men även solkraft om den byggs ut till helt orimliga nivåer ger obalans över perioder med och utan sol.Det är ingen rocket sience direkt.B Bus1t skrev:
Vilket svammel. Det var du som skrev att jag hade fel i sak.F fsn skrev:Vänligen utveckla. Det behövs inte mycket förståelse för att fatta att vindkraften, och till viss del solkraften är starkt hämmande för kostsamma och långa baskraftinvesteringar samt att dessa kraftskag, mest vindkraft i det korta tidsperspektivet, men även solkraft om den byggs ut till helt orimliga nivåer ger obalans över perioder med och utan sol.Det är ingen rocket sience direkt.
Svammel vet jag inte, det är väl mer begränsad kapacitet, personlig mognad och kanske tom bristfällig utvildning från din sida? Ja, du har fel i sak att det är bäst om alla runtomkring (eller nära dig) bygger anläggningar. Det måste finnas en rimlig balans, det måste finnas prisnivå för att främja en stabil baskraft och det måste en stabilitet i det priset, inte över dagen men absolut i genomsnitt. Och det borde vara uppenbart för alla människor som tänker. Personligen sner jag att en kWh baskraft borde ha ett helt annat pris än flyktig random kWh oavsett hur behovet ser ut där och då.B Bus1t skrev:
Nu drog du iväg igen.F fsn skrev:Svammel vet jag inte, det är väl mer begränsad kapacitet, personlig mognad och kanske tom bristfällig utvildning från din sida? Ja, du har fel i sak att det är bäst om alla runtomkring (eller nära dig) bygger anläggningar. Det måste finnas en rimlig balans, det måste finnas prisnivå för att främja en stabil baskraft och det måste en stabilitet i det priset, inte över dagen men absolut i genomsnitt. Och det borde vara uppenbart för alla människor som tänker. Personligen sner jag att en kWh baskraft borde ha ett helt annat pris än flyktig random kWh oavsett hur behovet ser ut där och då.
Är det dåligt för mig om det kommer ut mer el på nätet? (tex solel eller finsk kärnkraft) Har jag fel i att tycka det är bra? Det är alltså tokfel?
Resterande du skriver om har jag inte haft en åsikt om.
Kanske inte just nu men om helt jävla hejdlös utbyggnad av väderstyrd el (sol är mer förutsägbar än vind) så är jag det är riktigt dåligt för dig och alla andra med på sikt. Som jag ser det finns det redan åt helvete för mycket vindkraft. Det kan vara lite som att pissa på sig, varmt och skönt nu men jävligt blött och kallt senare.B Bus1t skrev: