D Daniel 109 skrev:
De brukar väl också benämnas som rörliga kostnader.
Vad är det för rappakalja?
Nätavgift, skatt och moms är fasta avgifter i relation per kilowatt. Oavsett om du köper 1 eller 100 kwh är ovanstående priser fasta per kilowatt oavsett. Att sedan totalsumman ändrar sig är inte konstigare än andra priser.
Eller anser du att ett kilopris på äpplen på 10 kr/kg är rörligt om du köper 2 kilo?
Kilopriset är fortfarande 10 kr/kg, alltså fast.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Elpriset är i så fall en dubbelrörlig avgift, både priset och konsumtionen är "rörlig".

Jag vet ganska exakt hur många kWh jag förbrukar/år vilket enkelt kan omvandlas till fast avgift på alla moment förutom elpriset (och momsen på den) men har ingen aning om priset på själva elen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, helt fel. Fast avgift är det som inte varierar med din förbrukning och rörlig avgift är det som varierar med din förbrukning. Alltså är varken överföringsavgiften och skatten fast avgift då den varierar med din förbrukning.
Överföringsavgift, energiskattskatt och moms är fasta avgifter. Dom är samma/kwh oavsett om du köper en eller flera. Det säger sig självt att om du köper x antal kilowatt att totalen ändrar sig då priserna är per kwh.
Återigen överföring, energiskatt och moms är fasta kostnader/kwh, själva elpriset är den rörliga delen.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nätavgift, överföringsavgift och skatt är väl fasta i så mån att dom inte varierar per dag eller timme som elpriset gör och därför är förutsägbara.

Jag vet vad 1 kWh kostar att överföra inkl moms och vad energiskatten inkl moms är både i dag och om en vecka, men har ingen aning om vad elpriset (inkl moms) kommer att vara.
Dom är fasta priser. Om man påstår något annat äär rekommendationen att luta supa.
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Elpriset är i så fall en dubbelrörlig avgift, både priset och konsumtionen är "rörlig".

Jag vet ganska exakt hur många kWh jag förbrukar/år vilket enkelt kan omvandlas till fast avgift på alla moment förutom elpriset (och momsen på den) men har ingen aning om priset på själva elen.
Att du vet din ungefärliga årsförbrukning gör det inte mer fast, utan endast möjligt att förhållandevis exakt budgetera.

Fast är det som är oförändrat oavsett om du köper 3kWh eller 14000kWh.

Det som ändrar sig med ökad eller minskad förbrukning, även om kostnaden för skatt och överföringsavgift är kända per kWh.

Det man kan debattera är hur man skall förhålla sig till effektavgift om det är fast eller rörligt.
 
Kan inte nån komma på något sätt att sälja energi trådlöst så elnätsbolagen får lite konkurrens?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tesla experimenterade med det.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kan inte nån komma på något sätt att sälja energi trådlöst så elnätsbolagen får lite konkurrens?
Solen skickar en hel del energi trådlös.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Solen skickar en hel del energi trådlös.
Jo, men som teknik för överföring är solstrålning inte så lämplig.
En parabol med dubbelriktad transmission på hustaket riktad mot stadens vattentorn?

Eller batterier för att lagra solenergin lokalt från egna solceller?

Jag är ju löjligt förtjust i flödesbatterier. Varför inte placera några tankar i krypgrunden?
20-30 års livslängd på elektrolyten

Vanadium redoxflödesbatterier och komponenter för energilagringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det blir bara stort nog att jämna ut för energibehovet under dygnet, inte lagra årsförbrukningen.
Då är nog sol + CO2 omvandlat till cellulosa effektivare.



Eon har tänkt lite utanför boxen.
Visserligen bara forskningsprojekt, men ändå. Gå off Grid i större skala?

Solcellspaneler och vindturbin på ett fält med havet i bakgrunden, illustrerar lokalt energiprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Men undrar hur mycket HVO till backupgeneratorn skulle Simris göra slut på under ett år med ödrift?

Ön skulle ju kunna auktioneras ut med egen koncession.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.