F
U uplj skrev:
Ok, så ingen som har ett hus yngre än 20 år kan räkna hem solceller?
Klart dom kan, bara gubben som antingen inte fattar eller har bestämt sig. Jag har ju en egen teori om att han tänkte skaffa solceller men aldrig vågade ta steget och nu gör allt för att övertyga sig själv om att det var rätt. Jag var tydligen dum då så det låg nog rätt nära sanningen.

ett välisolerat hus har man mest nytta av på den mörka och kalla vintern. Utbytet av solcellerna under den kalla och mörka vintern har man ytterst begränsad nytta av. Det finns ingen självklar koppling öht, de flesta verkar efter en kortare förklaring begripa detta, @Nissens är inte en av de som har förstått det tyvärr.
 
Nissens
F fsn skrev:
Klart dom kan, bara gubben som antingen inte fattar eller har bestämt sig. Jag har ju en egen teori om att han tänkte skaffa solceller men aldrig vågade ta steget och nu gör allt för att övertyga sig själv om att det var rätt. Jag var tydligen dum då så det låg rätt nära sanningen.

ett välisolerat hus har man mest nytta av på den mörka och kalla vintern. Utbytet av solcellerna under den kalla och mörka vintern har man ytterst begränsad nytta av. Det finns ingen självklar koppling öht, de flesta verkar efter en kortare förklaring begripa detta, @Nissens är inte en av de som har förstått det tyvärr.
Du får ju se till fakta, elen är som dyrast på vintern när man förbrukar mest, som billigast på sommaren när solceller ger mest.

Att sälja el billigt på sommaren och köpa dyr el på vintern går liksom inte ihop.

Att du gärna vill vara nöjd med din investering är förståeligt. Men fakta ser ut som den gör ändå.

Har man ett energisnålt hus så går det inte att spara specellt mycket eftersom elförbrukningen från början inte är speciellt kostsam. Det är enkel matematik som de flesta som gått ut grundskolan begriper.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Du får ju se till fakta, elen är som dyrast på vintern när man förbrukar mest, som billigast på sommaren när solceller ger mest.

Jag förstår att du gärna vill vara nöjd med din investering, och det är förståeligt. Men fakta ser ut som den gör ändå.
Det spelar ingen roll alls vad elen kostar på vintern. Har du fått in pengar på solcellerna när dom producerade så kan du köpa vad du vill med dom pengarna, tex kWh på vintern. Att man skall se över sin uppvärmning och sin isolering har vi pratat om förr och är helt överens om att det är bra att börja där.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Det du skriver och det han säger i filmen är inte detsamma. Mycket märkligt. Kanske råkade du skicka fel länk?

För övrigt verkar detta knappast ändå vara någon objektiv källa, snarare en snubbe som är mån om att få sin investering att se så bra ut som möjligt. 😊
Det är precis samma. Du är magisk, det kan inte vara svårt för nån att förstå varför jag drar paralleller till Lavrov Så fort du börjar med dina förnekelser.
 
Nissens
U uplj skrev:
Ok, så ingen som har ett hus yngre än 20 år kan räkna hem solceller?
Man kan ju inte tjäna mer på solceller än den förbrukning man har. Så har man en låg elkostnad från början så finns det inte mycket att spara. Hus byggda de senaste 20 åren har låga uppvärmningskostnader, så då blir möjligheterna till besparing begränsade, men det är ju positivt att man redan har ett energioptimerat boende..
 
F
Nissens Nissens skrev:
Man kan ju inte tjäna mer på solceller än den förbrukning man har. Så har man en låg elkostnad från början så finns det inte mycket att spara. Hus byggda de senaste 20 åren har låga uppvärmningskostnader, så då blir möjligheterna till besparing begränsade, men det är ju positivt att man redan har ett energioptimerat boende..
Och varför kan man inte det? Har det helt gått dig förbi att elbolagen betalar ut överskottet av försäljning? 2022 så fick jag tillbaka 13000kr istället för att betala 25000kr. Ge och ta ett par hundralappar upp och ner (så du inte går bananas för att jag skriver 13000kr nu men skrev 128??kr för för nån månad sen).
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man kan ju inte tjäna mer på solceller än den förbrukning man har. Så har man en låg elkostnad från början så finns det inte mycket att spara. Hus byggda de senaste 20 åren har låga uppvärmningskostnader, så då blir möjligheterna till besparing begränsade, men det är ju positivt att man redan har ett energioptimerat boende..
Nissens Nissens skrev:
Man kan ju inte tjäna mer på solceller än den förbrukning man har. Så har man en låg elkostnad från början så finns det inte mycket att spara. Hus byggda de senaste 20 åren har låga uppvärmningskostnader, så då blir möjligheterna till besparing begränsade, men det är ju positivt att man redan har ett energioptimerat boende..
Du skriver ”Man kan ju inte tjäna mer på solceller än den förbrukning man har. ”. Tror att du har missat att man får betalt för all el man säljer även om det är mer än man förbrukar.

Edit: tvåa på bollen
 
Nissens Nissens skrev:
Man kan ju inte tjäna mer på solceller än den förbrukning man har. Så har man en låg elkostnad från början så finns det inte mycket att spara. Hus byggda de senaste 20 åren har låga uppvärmningskostnader, så då blir möjligheterna till besparing begränsade, men det är ju positivt att man redan har ett energioptimerat boende..
Japp.

Man kan inte spara mer än man förbrukar, så med ett energisnålt hus minskar vinsten.
Man behöver därför ha pool eller elbilar eller annat energikrävande för att "tjäna" mycket.

Man får inte skattereduktion (60-öringen) för större export än man köper in från nätet, så med ett energisnålt hus minskar vinsten (och man köper väl inte pool-elen från nätet?

Så....
 
U uplj skrev:
Du skriver ”Man kan ju inte tjäna mer på solceller än den förbrukning man har. ”. Tror att du har missat att man får betalt för all el man säljer även om det är mer än man förbrukar.

Edit: tvåa på bollen
Nissens kanske inte tjänar mer på sitt jobb än han har utgifter?
 
Nissens Nissens skrev:
Man kan ju inte tjäna mer på solceller än den förbrukning man har. Så har man en låg elkostnad från början så finns det inte mycket att spara. Hus byggda de senaste 20 åren har låga uppvärmningskostnader, så då blir möjligheterna till besparing begränsade, men det är ju positivt att man redan har ett energioptimerat boende..
Du svarar fortfarande inte på frågan. Menar du att inget hus yngre än 20 kan tjäna på solceller?
 
F
D Dilato skrev:
Japp.

Man kan inte spara mer än man förbrukar, så med ett energisnålt hus minskar vinsten.
Man behöver därför ha pool eller elbilar eller annat energikrävande för att "tjäna" mycket.

Man får inte skattereduktion (60-öringen) för större export än man köper in från nätet, så med ett energisnålt hus minskar vinsten (och man köper väl inte pool-elen från nätet?

Så....
Så…. Man kan alltså inte få betalt för den elen man säljer menar du? Fundera en gång till är mitt förslag. Kan fö upplysa dig om att nätansluten luft/vatten värmepump är klat dominerande på pooler, de flesta köper alltså sin pool-el på nätet.
 
F fsn skrev:
Så…. Man kan alltså inte få betalt för den elen man säljer menar du? Fundera en gång till är mitt förslag. Kan fö upplysa dig om att nätansluten luft/vatten värmepump är klat dominerande på pooler, de flesta köper alltså sin pool-el på nätet.
Menar du att om man har solceller köper man ändå regelmässigt elen till pool-värmepumpen från nätet?
Verkar inte vettigt att betala överföringsavgifter + moms för att värma poolen när man har "gratis" el från taket.
Visst får man betalt för exporterad el även om man slagit i volymgränsen för bidraget, men 60-öringen har ju visat sig vara en dealbreaker för lönsamhet i investeringen om jag inte missuppfattat allt.
 
F
D Dilato skrev:
Menar du att om man har solceller köper man ändå regelmässigt elen till pool-värmepumpen från nätet?
Verkar inte vettigt att betala överföringsavgifter + moms för att värma poolen när man har "gratis" el från taket.
Visst får man betalt för exporterad el även om man slagit i volymgränsen för bidraget, men 60-öringen har ju visat sig vara en dealbreaker för lönsamhet i investeringen om jag inte missuppfattat allt.
D Dilato skrev:
Menar du att om man har solceller köper man ändå regelmässigt elen till pool-värmepumpen från nätet?
Verkar inte vettigt att betala överföringsavgifter + moms för att värma poolen när man har "gratis" el från taket.
Visst får man betalt för exporterad el även om man slagit i volymgränsen för bidraget, men 60-öringen har ju visat sig vara en dealbreaker för lönsamhet i investeringen om jag inte missuppfattat allt.
Man får alltså betalt för elen och då är hur väl isolerat huset är helt borta från ekvationen. Bra, då var det fastställt.

frågan om poolvärmen… Elen tar lättaste vägen, frågar du efter en och dina solceller producerar så egenförbrukar du, gör du det när dom inte producerar så köper du el. Svårare än så är det inte. I år så värmer jag i princip min pool med egenproducerad el. 2022 så värmde jag den med inköpt el för det var kostnadseffektivare totalt sett. Och det är extremt sällan det finns nåt sånt som ”gratis el”, det är bara vid ordentliga minuspriser det finns gratis el och det gäller i princip alla med timspotpris, inte bara de med solceller. en producerad kWh kan säljas och är alltså inte gratis då det är en potentiell inkomst.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Du har inte insett att killen har ett jordbruk?
Det vi diskuterat är en vanlig villa.

Snacka om äpplen och päron…
Kan du inte redogöra för skillnaderna där? Jag hävdar att det gör ingen skillnad på förtjänsten.

Jag har fö fått intrycket att han har dom privat (då det på vissa sätt är fördelaktigare) men det kan ju vara fel från min sida.
 
G
F fsn skrev:
🤪 Som sagt, helt faktaresistant. Det var ju lite det jag sa. Där hade du länken men det hjälpe ju som sagt inte. Han säger tydligt att solcellerna gav 46405kr för 2022 och jag får det inte till att han nämner 6000kr en enda gång. Du kan väl på ett pedagogiskt sätt försöka övertyga nån om hur du får 46405kr till 6000kr och var i filmen du drar den begåvade slutsatsen?

sen ditt resonemang att spara på elräkningen är ju bara åt helvete feltänkt. Jag har liknande siffror på förbrukning som dig och får TILLBAKA pengar av elbolaget istället för att BETALA till dom, listigt eller hur? Jag har dock inte lika fina siffror som killen i filmen men det är åt samma håll. Det andra avsnittet jag pratade om var halvårsresultatet för 2023. Du hittar det här [media]. 18256kr var det visst för Jan-Juni, det är jävligt bra faktiskt.
Killen i filmen, "grejar lite" räknar inte heller med räntan på investeringen. Helt ok och upp till var och en men inte helt korrekt ekonomiskt. Har man lån på något annat så kunde man åtminstone slippa den räntan på mellanskillnaden om man amorterat de lånet i stället för att "investera" i solceller. Så siffrorna är lite för bra enligt mej (och många andra)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.