27 879 läst · 57 svar
28k läst
57 svar
Elpris i Home Assistant
Jag vet inte något jag ska ha det till på rak arm. Jag kanske kommer på något någon gång.fam-lundborg skrev:
Men jag tror starkt på att om ett värde presenteras så bör det vara rätt.
För egen del vore det just nu helt likvärdiga lösningar att plocka bort värdet som att rätta till det.
Gott, då korrigeras det väl med nästa release när det nu blir, tack för att du hittade det! (=O Ozelot skrev:
Hej,fam-lundborg skrev:Bägge grafer är en add-on via HACS som är det publika biblioteket
[länk]
När HACS är installerat kan du hämta ApexCharts Card från/som Frontend (till skillnad från Nordpool som är Integration), se dokumentation antingen i HACS eller github för alla detaljer
[länk]
Själva koden är, för mitt namn på Nordpool-sensorn:
OBS Byggahus har inte den bästa forumeditorn, HA är känslig för indenteringen, så det skall se ut som på bifogad skärmdump i verkligheten...
[bild]
Card med dagens priser + medel
type: custom:apexcharts-card
apex_config:
chart:
height: 400
graph_span: 24h
header:
title: Elpriser idag [kr/kWh]
show: true
show_states: true
span:
start: day
offset: +0H
now:
label: Nu
series:
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3
name: Idag
type: column
color: lightblue
float_precision: 2
extend_to: end
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
});
show:
in_header: before_now
extremas: true
name: AVG
type: line
group_by:
duration: 24 hour
func: avg
color: darkblue
float_precision: 2
return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
});
yaxis:
- min: 0
Card med dagens och morgondagens priser
type: custom:apexcharts-card
apex_config:
chart:
height: 400
header:
title: Elpriser Nodpool
show_states: true
graph_span: 2d
span:
start: day
now:
label: Nu
series:
name: idag
show:
legend_value: false
extend_to: now
color: blue
float_precision: 3
return entity.attributes.raw_today.map((entry) => {
return [new Date(entry.start), entry.value];
});
name: I morgon
show:
legend_value: false
group_by:
func: last
duration: 1h
color: orange
float_precision: 3
return entity.attributes.raw_tomorrow.map((entry) => {
return [new Date(entry.start), entry.value];
});
Har du möjlighet att dela koden på något sätt med indentering? Jag försöker få till det i HA men får hela tiden felmeddelande
Pastebinlänk, Dagens elpris med visning av medel, tröskelvärde för nattsäkning av elpanna samt elpris inkl avgifterfam-lundborg skrev:
https://pastebin.com/Jea4gYHW
Pastebinlänk, Dagens och morgondagens pris
https://pastebin.com/2C0wmawB
Är ny på det här med home automation, var lägger du in denna kod?fam-lundborg skrev:Jag landade i att utvärdera fyra kurvor för att dynamiskt nattsänka BVP, timpris över: den högsta av
Detta för att kapa topparna men inte få absurda långa sänkningar med stort behov av påföljande energitillskott.
- Medel - hämtas direkt från Nordpool-sensorn
- Median - beräknas på sorterad Nofdpool-lista (raw_today)
- Max - medel
- Max - median
[bild]Kod:service: input_number.set_value data_template: value: >- {% set npmax=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","max") %} {% set npavg=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","average") %} {% set l=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","raw_today") | sort(attribute="value") %} {% set npmed=(l[12].value + l[13].value)/2 %} {% set npmaxmed=npmax-npmed %} {% set npmaxavg=npmax-npavg %} {% set np_json = {"value": npavg}, {"value": npmed}, {"value": npmaxmed}, {"value": npmaxavg} %} {% set ll=np_json | sort(attribute="value") %} {{ ll[3].value }} target: entity_id: input_number.nordpool_cutoff
Graferna?U uffe81 skrev:
De läggs in på valfri Dashboard, som ett Apex-kort. Apexchart är i sig ett Frontend-tillägg som installeras från HACS, ett publikt arkiv till HA.
https://hacs.xyz/docs/user/
Utöver apexchart så förutsätter graferna även installation av Nordpool-integrationen, också den från HACS.
Allt det där har jag fått att fungera, tänkte mer på:fam-lundborg skrev:
service: input_number.set_value
data_template:
....
entity_id: input_number.nordpool_cutoff
Var denna kod läggs in?
Redigerat:
input_number.nordpool_cutoff är en Helper (typ global variabel) som deklareras underU uffe81 skrev:
Settings > Devices... > Helpers
Koden du refererar till är ett utklipp ur en automat som jag kör strax efter midnatt.
Får se om koden nedan blev rätt, det är lite kitsligt med tabuleringen...
alias: "Tid: Beräkna Nordpool cutoff"
description: >-
Beräkna och välj vilken värde som skall användas på Nordpool timpriser
innfevarande dygn: median, medel, max-median eller max-medel, dock bara om
maxpriset är över 1:50
trigger:
- platform: time
at: "00:00:30"
condition: []
action:
- service: input_number.set_value
data_template:
value: >-
{% set npmax=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","max") %}
{% set npavg=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","average") %}
{% set list=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","raw_today") | sort(attribute="value") %}
{% set npmed=(list[12].value + list[13].value)/2 %}
{% set npmaxmed=npmax-npmed %}
{% set npmaxavg=npmax-npavg %}
{% set np_json = {"value": npavg}, {"value":npmed}, {"value": npmaxmed}, {"value": npmaxavg} %}
{% set list=np_json | sort(attribute="value") %}
{% if npmax > 1.5 %}
{{ list[3].value }}
{% else %}
{{ npmax + 0.01 }}
{% endif %}
target:
entity_id: input_number.nordpool_cutoff
mode: single
Riktigt spännande de här med styrning av enheter efter pris m.m.
Jag är helt ny på detta.
Men jag har en enhet med ihost och sonoff strömbrytare.
Skulle vara kul att få till så varmvattenberedaren inte går under de högsta elpristopparna ( har relä på matning till vvb idag)
Har även sungrow hembatteri som skulle va kul att få till att den laddar när elen är billig och förser huset under dyra elpristoppar.
Men vart ska man börja?
Ladda in home assistant?
Jag är helt ny på detta.
Skulle vara kul att få till så varmvattenberedaren inte går under de högsta elpristopparna ( har relä på matning till vvb idag)
Har även sungrow hembatteri som skulle va kul att få till att den laddar när elen är billig och förser huset under dyra elpristoppar.
Men vart ska man börja?
Ladda in home assistant?
Ja, har du tid över.....allexx skrev:Riktigt spännande de här med styrning av enheter efter pris m.m.
Jag är helt ny på detta.
Men vart ska man börja?
Ladda in home assistant?
Så dra igång en HA på någon typ av plattform.
En gammal dator, en Raspberry Pi etc.
Sen kan man plöja ner hur många timmar som helst i grejer.....
Tröskeln för HA är något lägre nu än för 3-5 år sedan, men fortfarande hög jämfört med kommersiella lösningar. Det är dock inget annat system som kommer i närheten av den flexibilitet som HA har.allexx skrev:Riktigt spännande de här med styrning av enheter efter pris m.m.
Jag är helt ny på detta.
Men vart ska man börja?
Ladda in home assistant?
Det går att köra på vad som helst (nästan, en gammal RPI 3B funkar för att bevisa konceptet men kommer att kännas slö att interaktera med), ochmed z wave, zigbee, wifi samr BT så finns det inget som det inte går att prata med.
Det verkar finnas ett par olika tillägg/Integrationer för Sungrow, så något borde gå att fixa 🤓
Liknande trådar
-
nibe s325 i home assistant
Värmepumpar -
Ksenia lares 4.0 home assistant
Villalarm & Hemautomation -
Päronlampa E14 till Home Assistant
Home Assistant - Hur håller ni koll på elpriset?
Hur får ni rätt elpriser i Home Assistant och Noordpool med skatter och avgifter mm?
Villalarm & Hemautomation