Stämmer "peak" värdet i nordpool-sensorn för er?
Jag vet inte om det är jag som räknar knasigt, men jag får det inte att stämma.
Jag sitter i SE3 och enligt nordpools hemsida ska det idag den 26e ska peak-värdet vara 1476,59 SEK/MWh exkl. moms, så 1,47 * 1,25 = 1,84 kr/kWh.
I sensorn i HA får jag värdet 1,74 kr/kWh inkl. moms.

Stämmer det här värdet för er andra?
 
Är inte dagens peak i SE3 1,74 exkl moms?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Stämmer "peak" värdet i nordpool-sensorn för er?
Jag vet inte om det är jag som räknar knasigt, men jag får det inte att stämma.
Jag sitter i SE3 och enligt nordpools hemsida ska det idag den 26e ska peak-värdet vara 1476,59 SEK/MWh exkl. moms, så 1,47 * 1,25 = 1,84 kr/kWh.
I sensorn i HA får jag värdet 1,74 kr/kWh inkl. moms.

Stämmer det här värdet för er andra?
Har också SE3, det gäller att skilja på max och peak. Vad den senare avser har jag inte funderat på, men mitt maxvärde är 2.17 i HA och det stämmer bra med Greenely-appen.
Skärmdump av energiförbrukningsdata med maxvärde 2.17 kWh och aktuellt pris 1.59 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av elförbrukningsdata visar graf med spotpriser och maxvärde på 217,4 öre/kWh markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här finns förklaring:
Skärmdump av text som förklarar energiprisers genomsnitt under peak och off-peak tider.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Precis som ovan, det är alltså inte maxvärdet jag talar om utan det som anges som ”peak”.
Men det stämmer som sagt inte tycker jag. Det värde som presenteras på nordpools hemsida stämmer överens med det jag själv får om jag gör en beräkning från tim-värdena från sensorn i HA, men värdet på attributet ”peak” avviker.
 
A alfista skrev:
Är inte dagens peak i SE3 1,74 exkl moms?
Inte enligt nordpools hemsida, och inte vad jag tycker mig kunna räkna själv heller.
Här i SEK/MWh:
Diagram med elpriser i SEK/MWh: Min 606,36, Max 1738,54, Average 1191,54, Peak 1476,59, Off-peak priser, datum 26-10-2022 SE3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vortex skrev:
Här finns förklaring:
[bild]
Inga värden som jag har saknat - vilket förklarar varför jag inte har brytt mig om att grotta ner mig i dem.
Möjligtvis att jag skulle kunna rycka Peak istället för att själv räkna ut dygnets median för att kapa högkostnadstopparna — om jag ändå för det serverat av integrationen...
 
Redigerat:
tveksamt tveksamt skrev:
Inte enligt nordpools hemsida, och inte vad jag tycker mig kunna räkna själv heller.
Du har rätt, jag blandade ihop max och peak. Kan ju vara en slump, men ditt värde i HA är ju misstänkt likt max-värdet exkl moms.
 
A alfista skrev:
Du har rätt, jag blandade ihop max och peak. Kan ju vara en slump, men ditt värde i HA är ju misstänkt likt max-värdet exkl moms.
Det har du rätt i, det känns inte som en slump.
Får undersöka om det förhåller sig på samma sätt imorgon.
Någon med annat elområde som ser samma fenomen?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det har du rätt i, det känns inte som en slump.
Får undersöka om det förhåller sig på samma sätt imorgon.
Någon med annat elområde som ser samma fenomen?
Annat förhållande idag.
Jag får i HA peak-värdet till 0.924 kr/kWh inkl. moms. Detta sammanfaller inte med något av dagens värden, varken inkl. eller exkl. moms.
Hur ser det ut för er andra, speciellt andra elområden kanske, för att se om det är samma problematik där så kan man kanske meddela han som gjort integrationen på något vis sedan.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Annat förhållande idag.
Jag får i HA peak-värdet till 0.924 kr/kWh inkl. moms. Detta sammanfaller inte med något av dagens värden, varken inkl. eller exkl. moms.
Hur ser det ut för er andra, speciellt andra elområden kanske, för att se om det är samma problematik där så kan man kanske meddela han som gjort integrationen på något vis sedan.
Men vad skall du ha peak-värdet till?

Visst, man kan alltid argumentera för att rätt skall vara rätt, samtidigt är det frågsn om integrationen verkligen räknar fram de olika statistiska värdena eller om de kommer som rådata från Nordpools API.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Annat förhållande idag.
Jag får i HA peak-värdet till 0.924 kr/kWh inkl. moms. Detta sammanfaller inte med något av dagens värden, varken inkl. eller exkl. moms.
Hur ser det ut för er andra, speciellt andra elområden kanske, för att se om det är samma problematik där så kan man kanske meddela han som gjort integrationen på något vis sedan.
Verkar som det körs snitt på helt fel tider för peak-värdet.
Labbade lite med siffrorna och båda dagens och gårdagens går att få fram om man kör snitt på kl 09.00 - 17.00.
Kanske slumpen, men att just de timmarnas värden stämmer två dagar i rad är ju lite skumt.
 
V Vortex skrev:
Verkar som det körs snitt på helt fel tider för peak-värdet.
Labbade lite med siffrorna och båda dagens och gårdagens går att få fram om man kör snitt på kl 09.00 - 17.00.
Kanske slumpen, men att just de timmarnas värden stämmer två dagar i rad är ju lite skumt.
Kan så vara, men hårdkodade tidsgränser utan koppling till någon praktisk verklighet ger mig ingen nytta oavsett.
Ellevio som är min nätägare har dygnstariff på överföringen, det kanske hade varit användbart med ett jämförelsetal kopplat till de tiderna, men andra nätägare har kanske andra tider...

Räkna fram dina användbara värden i en template istället, baserat på klockslag som är meningsfulla för dig och ditt hushåll.
 
  • Gilla
Mh78
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Verkar som det körs snitt på helt fel tider för peak-värdet.
Labbade lite med siffrorna och båda dagens och gårdagens går att få fram om man kör snitt på kl 09.00 - 17.00.
Kanske slumpen, men att just de timmarnas värden stämmer två dagar i rad är ju lite skumt.
Kollade i koden lokalt (installerad med HACS). Det är precis så det räknas ut:

Skärmdump av Python kodändring markerad för att visa ändrat beräkningsförfarande i en projektfil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ändrat på github 28:e maj:
https://github.com/custom-components/nordpool/commit/84c8bd4bfce00ec1993b9e2a4521e1db5766fe94
Skärmdump av kod från GitHub som visar ändringar i en Python-fil för nordpool-komponenten.

Men senaste release verkar vara från 5:e maj.
https://github.com/custom-components/nordpool/releases
 
O Ozelot skrev:
Kollade i koden lokalt (installerad med HACS). Det är precis så det räknas ut:

[bild]

Det är ändrat på github 28:e maj:
[länk]
[bild]

Men senaste release verkar vara från 5:e maj.
[länk]
Jamen se där ja, jag var i fel fil och rotade.
Jag uppdaterade koden och startade om HA och får nu rätt värde.
Skärmbild på uppdaterade kodresultat med elpriser, inklusive aktuellt pris och genomsnitt.
 
  • Gilla
Ozelot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.