Det är ju ett helt annat företag du har ett annat avtal med. Jag pratade om Tibbers styrning av billaddning.
 
D
Beställt och varit väldigt taggad på Tibbers Homevolt men känner att tiden rinner ifrån oss, tex med tanke på den politiska instabilitet vi har vet man inte om bidragen finns kvar efter årsskiftet, andra oklarheter i funktion, etc.

Så, fått offerter på Growatt 20kWh batteripaket, med Checkwatt utrustning, för 95.000kr, finns det något som talar mot att köpa detta?

Om man nu vid något tillfälle skulle vilja använda batteriet för normal lagring (istället för nättjänster), så kommer man ju ändå behöva styra externt, mot elpris/solproduktion/osv.
 
D djac skrev:
Beställt och varit väldigt taggad på Tibbers Homevolt men känner att tiden rinner ifrån oss, tex med tanke på den politiska instabilitet vi har vet man inte om bidragen finns kvar efter årsskiftet, andra oklarheter i funktion, etc.

Så, fått offerter på Growatt 20kWh batteripaket, med Checkwatt utrustning, för 95.000kr, finns det något som talar mot att köpa detta?

Om man nu vid något tillfälle skulle vilja använda batteriet för normal lagring (istället för nättjänster), så kommer man ju ändå behöva styra externt, mot elpris/solproduktion/osv.
Jag valde Growatts lösning framför Homevolt. Mycket på grund av den mycket högre momentana effekten i Growatts batteri vilket gör att man får mer ersättning än med Homevolt. Låter som att du fått ett bra pris!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P På grön kvist skrev:
Ja den har gått ner.
När hoppas att Checkwatt snart har tillräkligt med ny kapacietet att dom kan anmäla det till Svk så ersättningen ökar. Men det är fortfarande bra ersättning även om det nu "bara" ligger på dryga hundralappen om dagen.
Hur ser det ut med ersättning, nu i oktober? Har den fortsatt gå ned sedan i juli?
 
  • Gilla
kungkokos
  • Laddar…
T tuomaz skrev:
Hur ser det ut med ersättning, nu i oktober? Har den fortsatt gå ned sedan i juli?
Ja den har gått ner ordentligt sedan Juli. Juli och augusti var å andra sidan extrem (positivt) September är enligt kalkyl. Det som skett (förutom normala variationer mellan månaderna) är att min balansansvarig (jämtkraft/Tibber) sett en utspädning. Detta beror på att tillströmningen av nya kunder går fort och att den upphandlade effekten inte hänger med. Vad jag förstått så sker en ny upphandlingen när balansansvarig uppger ny "protfölj" till SvK och ersättningen kommer återgå.
Jämfört med tex bixia har ersättningen hos jämtkraft legat lägre under september/oktober pga denna "utspädning" Jag avvaktar tills november när jämtkraft enligt uppgift kommer anmäla sin nya kapacitet och jag kan utvärdera ifall det är värt att byta elhandelsbolag lika ofta som man byter kalsonger ;) för att maximera avkastningen.
 
  • Gilla
kungkokos
  • Laddar…
Intressant att läsa denna tråd då jag under de senaste veckorna har utvärderat offerter för installation av ett batterilagringssystem som komplement till min solcellsanläggning.

Det är uppenbart en relativt stor risk på inkomstsidan när man använder en balanstjänst, avkastningen har varit extremt hög under tex. 2022.och det är omöjligt att veta hur framtiden ser ut för detta. Med en solcellsanläggning kan man få en bättre ekonomi tillsammans med ett kopplat batteri. Om avkastningen blir alltför dålig med en balanstjänst så kan man säga upp den på 5 dagar och nyttja batteriet själv, alltid något.
 
  • Gilla
kungkokos
  • Laddar…
Det är troligen därav att det är smart att välja en något för stor växelriktare och ett något mindre batteri idag så att man kan växa i/bygga ut sitt system med mer batterier om det håller i sig över tid. Om man nu bygger ett parallellt system.
 
D
Jaha, fick besked, som säkert flera andra, att leverans av Tibbers batteri flyttas till Q2, det är ju en downer och då kanske man ska kika på alternativen i alla fall :(
 
  • Gilla
merbanan
  • Laddar…
D djac skrev:
Jaha, fick besked, som säkert flera andra, att leverans av Tibbers batteri flyttas till Q2, det är ju en downer och då kanske man ska kika på alternativen i alla fall :(
ferroamp kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.