484 938 läst · 1 879 svar
485k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Hej!bortek skrev:
jag får inte ens 5v mellan stift 1&6 på min kamstrup rj12 kontakt VARFÖR
Bosse
Jag fick inte heller den i början och fick ringa och prata med el leverantören. Efter att de har aktiverat porten började det funka.
BTW jag har fått min elmätare utbyt till den som har senaste FW som inte har buggen. Den har hållit sig efter 4 dagar nu och verkar funka.
Elektrikern sa att Landys kommer börja skicka OTA uppdateringar först på våren.
BTW jag har fått min elmätare utbyt till den som har senaste FW som inte har buggen. Den har hållit sig efter 4 dagar nu och verkar funka.
Elektrikern sa att Landys kommer börja skicka OTA uppdateringar först på våren.
Jag har en kamstrup dk-8660 som enligt elbolaget ska vara aktiverad men får inte heller ut någon spänning när jag mäter på min Rj12-modul. Har du fått det att fungera?B Bossealex skrev:
C cappa skrev:
Det är inte ett krav att de ska leverera en port med spänningsmatning. https://hanporten.se/svenska/porten/#spanningsmatning-av-utrustning
Kan du mäta på porten borde det ju finnas med i kabeln också. Annars är det fel på kabeln.E EPettson skrev:
Jag använde en rj11 en gång ( 4 stift) och slet mitt hår innan jag insåg att jag tagit fel i labbet ...
Jag har också spänning (strax under 5v) när jag mäter direkt på stiften utan han-modulen inkopplad men ändå inget på Rj12-kontakten när han-modulen sitter i.K Krolken skrev:
Till Kamstrups mätare köper man en modul som man trycker in i ett fack i elmätaren. Kontaktstiften i elmätaren är synliga och går att mäta på med multimeter. Där finns det spänning, men inte ut från P1-moulen med RJ12-kontakt.
Databladet till 6840005 specificerar att det ska finnas 5v på pin 1, visserligen ger den bara 75 mAh men ändå.
Databladet till 6840005 specificerar att det ska finnas 5v på pin 1, visserligen ger den bara 75 mAh men ändå.