och då är följdfrågan hur , jag har byggt svanströms P1-läsaren som jag har i HA och om det finns någon inställning för det så har jag missat den
 
C cazet skrev:
och då är följdfrågan hur , jag har byggt svanströms P1-läsaren som jag har i HA och om det finns någon inställning för det så har jag missat den
Configuration -> Energy
 
nu hittade jag inställningen , det var "sensor.cumulative_active_import" man skulle ha :)
 
  • Gilla
svanstrom och 1 till
  • Laddar…
bortek bortek skrev:
Intressant. Vad har du för mätare? Använder du det här lösningen för att läsa av datat?
[länk]

Jag har inte löst det än. Men jag har googlat och samlat olika förslag här ([länk]) som jag ska sen testa. Mätare sitter på landet och jag ska åka ditt om 1.5 vecka :)

Uppdatering följer.
Hej!
jag får inte ens 5v mellan stift 1&6 på min kamstrup rj12 kontakt VARFÖR
Bosse
 
J jaash skrev:
Configuration -> Energy
vilken kamstrup modell använder du rj12 & rj45 jag har en rj12 som inte ger ut 5v på stift 1&6 till min esp8266 till HA Något förslag
Mvh Bosse
 
R
B Bossealex skrev:
vilken kamstrup modell använder du rj12 & rj45 jag har en rj12 som inte ger ut 5v på stift 1&6 till min esp8266 till HA Något förslag
Mvh Bosse
Är du säker på att din leverantör har aktiverat porten?
 
Jag fick inte heller den i början och fick ringa och prata med el leverantören. Efter att de har aktiverat porten började det funka.

BTW jag har fått min elmätare utbyt till den som har senaste FW som inte har buggen. Den har hållit sig efter 4 dagar nu och verkar funka.

Elektrikern sa att Landys kommer börja skicka OTA uppdateringar först på våren.
 
  • Gilla
jaash
  • Laddar…
Uppdatering i mitt fall: ja jag har den norska standarden i min mätare, så jag får rj45 infon på en p1 port. Till våren kommer en uppdatering där den nya standarden ska börja skickas.
 
  • Gilla
Krolken
  • Laddar…
jag kunde logga in på mitt elbolag och aktivera den själv , har en SAGEMCOM T211
 
B Bossealex skrev:
vilken kamstrup modell använder du rj12 & rj45 jag har en rj12 som inte ger ut 5v på stift 1&6 till min esp8266 till HA Något förslag
Mvh Bosse
Jag har en kamstrup dk-8660 som enligt elbolaget ska vara aktiverad men får inte heller ut någon spänning när jag mäter på min Rj12-modul. Har du fått det att fungera?
 
Har också samma problem som @Bossealex och @cappa med Kamstrups P1-modul 6840005. Har påbörjat en dialog med elbolaget. Får se vad det kan ge.
5v spänning finns direkt på anslutningsstift 1 i mätaren, men inte i RJ12-kontakten.
 
E EPettson skrev:
Har också samma problem som @Bossealex och @cappa med Kamstrups P1-modul 6840005. Har påbörjat en dialog med elbolaget. Får se vad det kan ge.
5v spänning finns direkt på anslutningsstift 1 i mätaren, men inte i RJ12-kontakten.
Kan du mäta på porten borde det ju finnas med i kabeln också. Annars är det fel på kabeln.
Jag använde en rj11 en gång ( 4 stift) och slet mitt hår innan jag insåg att jag tagit fel i labbet ...
 
K Krolken skrev:
Kan du mäta på porten borde det ju finnas med i kabeln också. Annars är det fel på kabeln.
Jag använde en rj11 en gång ( 4 stift) och slet mitt hår innan jag insåg att jag tagit fel i labbet ...
Jag har också spänning (strax under 5v) när jag mäter direkt på stiften utan han-modulen inkopplad men ändå inget på Rj12-kontakten när han-modulen sitter i.
 
Till Kamstrups mätare köper man en modul som man trycker in i ett fack i elmätaren. Kontaktstiften i elmätaren är synliga och går att mäta på med multimeter. Där finns det spänning, men inte ut från P1-moulen med RJ12-kontakt.
Databladet till 6840005 specificerar att det ska finnas 5v på pin 1, visserligen ger den bara 75 mAh men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.