F fsn skrev:
Nej, antingen så förstår man eller så gör man det inte. Det är inte räknemetoden eller sättet som FerroAmp redovisar exporterat och importerat som är problemet här. Försök ta in det. Fan vad enveten du är trots att du inte begriper. Är du rörmokare eller är det nåt annat fel?

Är du det så kan vi göra ett byte. Jag står för att räkna Watt och så kan du hjälpa mig installera en fläktkonvektor i garaget.
Du verkar inte vara någon vidare trevlig typ, varför vill du inte bara gå vidare och hjälpa TS istället?

F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Du verkar inte vara någon vidare trevlig typ, varför vill du inte bara gå vidare och hjälpa TS istället?
Jag har hjälpt TS med det jag kunde komma på. tex att plocka fram effekten på respektive fas vid export på elmätaren.

Jag har haft ett otroligt tålamod med dig och dina tillkortakommande. Det är svårt att vara trevlig när man i 20 inlägg gång på gån visar varför du har komplett fel. Det tog dig en evighet att öht förstå att du kapitalt misslyckats med det enklaste exemplet. Du förstår inte enklaste grundskolematten och du klarar inte tolka FerroAmps egna exempel på ett korrekt sätt, trots att det är upplagt för att ett barn skall förstå det. Du blandar Apmare med Watt och tappar totalt bort dig själv. Du har inte koll, du saknar troligtvis all form av adekvat utbildning och slutledningsförmågan kunde vara bättre. Det är inget fel att inte förstå, det händer mig dagligen. Men det är rätt jobbigt när du är på en nivå att du inte ens inser dina egna tillkortakommande.

Du hjälper inte TS, du har fastnat i att du har en övertygelse att felet ligger i FerroAmps mätmetod. TS har på ett vänligt sätt försökt förklara att du har fel, jättefel men du klarar inte läsa mellan raderna. Så, är du rörläggare eller inte? Du påminner rätt mycket om en rörläggare jag hade på ett jobb.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har hjälpt TS med det jag kunde komma på. tex att plocka fram effekten på respektive fas vid export.
Bra, då hjälps vi åt!

Skärmavbild av energiförbrukningsapp med diagram över ström i tre faser över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till TS: vet du hur man får fram ovan? Det jag önskar vi får se ser ut så här på min telefon men jag vill minnas det ser lite annorlunda ut om man sitter vid datorn...
EDIT: viktigt att det är strömvyn för samma dag som du gav exempel på i ditt förra inlägg.

Snabbt tittat ser det ju väldigt mystiskt ut på faserna. Vet du varför det är sån obalans?
Det här är ju sommartid, bergvärmen är avstängd och ingen elbil har laddats denna dag.

En liten 1-fas värmepump går som kyla, och vanliga kyl/frysen förstås.

1,52 kW är effektnivån gällande förbrukningen över dagen, i princip allt drivs med solel.

S Superrobban skrev:
Det här är ju sommartid, bergvärmen är avstängd och ingen elbil har laddats denna dag.

En liten 1-fas värmepump går som kyla, och vanliga kyl/frysen förstås.

1,52 kW är effektnivån gällande förbrukningen över dagen, i princip allt drivs med solel.
Okej, då är jag med. Men då har du alltså en rätt hög enfaslast som går hela sommaren? Utan att se värdena gissar jag att du gör av med 10kWh om dagen på den fasen och inget samt väldigt lite på de andra två?

Ström per fas verkar bara gå att få fram för senaste veckan, så jag tog ut för gårdagen:

Nu går ju bergvärmen, så det blir lite jämnare mellan faserna.

Graf över elektrisk ström i olika faser och neutral, med tidsstämpel och amperemätning.
Skapa konto

Graf som visar effektförbrukning och produktion, solenergi, batterianvändning över tid.
Skapa konto

Stapeldiagram och cirkeldiagram som visar energiproduktion, förbrukning och import/export för specifikt datum.
Skapa konto

Okej, då är jag med. Men då har du alltså en rätt hög enfaslast som går hela sommaren? Utan att se värdena gissar jag att du gör av med 10kWh om dagen på den fasen och inget samt väldigt lite på de andra två?
Ja det är nog ett rimligt antagande, men nästan all den energin borde väl komma från växelriktaren?

Då passerar den ju inte Ellevios mätare.

Edit: Det verkar dra en hel del ström att kyla huset, tog nu ut timvärden för 10 augusti och det blev då 29,4 kWh för ett dygn inkl. övrig hushållsel.

• Tabell som visar solproduktion, förbrukning, import/export från nätet och egenförbrukning av solenergi över datum/tid.
    Skapa konto
Redigerat:
S Superrobban skrev:
Ja det är nog ett rimligt antagande, men nästan all den energin borde väl komma från växelriktaren?

Då passerar den ju inte Ellevios mätare.
Jag är inte så säker på det, detta är som vi märkt inte helt enkelt.

Säg att du bara har en 1fastlast igång (kylmaskinen) och den är på 1,5kW.
Det är först när din produktion (alltså batteri eller sol) kommer upp i 4,5kW som du slutar köpa el från nätet, eftersom produktionen fördelas jämt över faserna.

EDIT: enligt Ferroamps sätt att räkna.

Ellevio kommer istället att kvittera ingående mot utgående och det händer ju redan vid 1.5kW sammanlagd produktion.

Jag är inte så säker på det, detta är som vi märkt inte helt enkelt.

Säg att du bara har en 1fastlast igång (kylmaskinen) och den är på 1,5kW.
Det är först när din produktion (alltså batteri eller sol) kommer upp i 4,5kW som du slutar köpa el från nätet, eftersom produktionen fördelas jämt över faserna.

EDIT: enligt Ferroamps sätt att räkna.

Ellevio kommer istället att kvittera ingående mot utgående och det händer ju redan vid 1.5kW sammanlagd produktion.
Är det en sak hur Ferroamp beräknar, och en helt annan hur elektronerna verkligen går i ledningarna?

Testade nu att stänga av alla förbrukare utom en 1-fas förbrukare fas L2, 300 Watt FTX aggregat.

Och Internetroutern på fas L1.

Utan ACE funktionen igång:
Schematisk bild av EnergyHub System med strömvärden, huvudsäkring och energiflöde för elnät samt förbrukning.
Skapa konto

Med ACE funktionen på, ställd att börja från 0 Ampere:
Energihanteringsschema som visar strömmen mellan nätet, EnergyHub System och hushållsförbrukning med ampere-värden.
Skapa konto

S Superrobban skrev:
Är det en sak hur Ferroamp beräknar, och en helt annan hur elektronerna verkligen går i ledningarna?

Testade nu att stänga av alla förbrukare utom en 1-fas förbrukare fas L2, 300 Watt FTX aggregat.

Och Internetroutern på fas L1.

Utan ACE funktionen igång:
[bild]

Med ACE funktionen på, ställd att börja från 0 Ampere:
[bild]
Jag försöker bara belysa att ferroamps sätt att räkna kommer att ge mer kWh i exporterad energi än vad nätägaren sätt gör.

Sen är det kanske inte det rätta svaret på frågan.

Men du, sätt batteriet på att ladda ur rejält och jämföra ampere i portalen med vad som står på elmätarens display. Det brukar vara en knapp på mätaren för att bläddra i displayen, hitta sen ström per fas. Och tipset är att logga in i portalen via mobilen så du ser ferroamps värden samtidigt..

F
Jag försöker bara belysa att ferroamps sätt att räkna kommer att ge mer kWh i exporterad energi än vad nätägaren sätt gör.

Sen är det kanske inte det rätta svaret på frågan.

Men du, sätt batteriet på att ladda ur rejält och jämföra ampere i portalen med vad som står på elmätarens display. Det brukar vara en knapp på mätaren för att bläddra i displayen, hitta sen ström per fas. Och tipset är att logga in i portalen via mobilen så du ser ferroamps värden samtidigt..
Men du har tagit in och begripit att om FerroAmps exportsiffror visar mer än nätägarens så kommer FerroAmps importsiffror gentemot nätägarens att balansera det. Eller det har du fortfarande inte accepterar som en sanning?

F fsn skrev:
Men du har tagit in och begripit att om FerroAmps exportsiffror visar mer än nätägarens så kommer FerroAmps importsiffror gentemot nätägarens att balansera det. Eller det har du fortfarande inte accepterar som en sanning?
Du verkar ha hängt upp dig på mig lite väl onödigt mycket, släpp stoltheten och gå vidare är mitt råd. Jag skriver inte här för att driva polemik med dig.

Jag har en liknande anläggning själv och precis som TS har jag försökt djupdyka och förstå alla värden och uträkningar från Ferroamp. Vilket inte är helt lätt!

F
Du verkar ha hängt upp dig på mig lite väl onödigt mycket, släpp stoltheten och gå vidare är mitt råd. Jag skriver inte här för att driva polemik med dig.

Jag har en liknande anläggning själv och precis som TS har jag försökt djupdyka och förstå alla värden och uträkningar från Ferroamp. Vilket inte är helt lätt!
Du förvirrar dig själv och alla i din omgivning genom att inte förstå det fundamentalt grundläggande. Så jag frågar dig igen, har du förstått att då exporterat räknas annorlunda så räknas också import annorlunda och i slutändan när man summerar är det ett nollsummespel. Har det landat hos dig eller är det fortfarande nåt du inte tror på?

Redigerat:
R
Min nätägare mäter export och import per fas och summerar inte ihop de till något nollsummespel

Jag kan alltså ha import på en fas och export på de andra två samtidigt.

F
R Raecer11 skrev:
Min nätägare mäter export och import per fas och summerar inte ihop de till något nollsummespel

Jag kan alltså ha import på en fas och export på de andra två samtidigt.
Vem svarar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.