Och hur avgör du när arbetet är gjort, där husen ägs till och från i då en salig blandning av med eller utan dessa "elkörkort". Förstår tanken men tyvärr inte genomförbar.tensiden skrev:
Frågan är hur många som skulle skaffa dessa elkörkort. Skulle tro att det är väldigt få åtminstone om det ska vara någorlunda krav och tid som får läggas på det.
Men jag förstår inte heller varför man inte kan öppna för provverksamhet likt de tester som gjordes före nyordningen för något år sen. Vore ju perfekt om de som vill och kan får bevis på det som önskat. Skulle tro att det fåtal som är verkligt intresserade lätt klarar av de prövningarna. Finns ju många exempel bara bland gruppen medlemmar här på BH som enkelt skulle fixa det.
I övrigt tror jag som ibland skrivs här att denna typ forum är bra och tom säkerhetshöjande. Bra med allehanda frågor och teman på olika nivåer. Bara tonen är vettig så alla som vill vågar fråga utan att känna sig fördummade. Och så tycker jag det oftast är här. Det kan Falemo ta till sig av som ett sätt att verka i nutid utan fördunkling och skrämselpropaganda från hela branschen.
Men jag förstår inte heller varför man inte kan öppna för provverksamhet likt de tester som gjordes före nyordningen för något år sen. Vore ju perfekt om de som vill och kan får bevis på det som önskat. Skulle tro att det fåtal som är verkligt intresserade lätt klarar av de prövningarna. Finns ju många exempel bara bland gruppen medlemmar här på BH som enkelt skulle fixa det.
I övrigt tror jag som ibland skrivs här att denna typ forum är bra och tom säkerhetshöjande. Bra med allehanda frågor och teman på olika nivåer. Bara tonen är vettig så alla som vill vågar fråga utan att känna sig fördummade. Och så tycker jag det oftast är här. Det kan Falemo ta till sig av som ett sätt att verka i nutid utan fördunkling och skrämselpropaganda från hela branschen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 880 inlägg
Nu har jag ju lärt mig mycket i forumet de senaste åren men om jag tänker mig tillbaka till tiden innan så är det väl just kunskapen om spis-, badrums- och taklampsinkoppling som jag skulle ha velat veta mer om och som jag skulle kunna tänka mig att min sambo eller jag skulle ha velat gå på kurs för att lära oss. Däremot om elkörkortet ska kräva kunskap om kabeldimensionering, elcentralers uppbyggnad och installation av jordfelsbrytare då faller hela intresset för ett sånt kort. Det är sånt som vi, och många andra, gör noll, en eller ett fåtal gånger i livet och då blir det ju billigare att ta in en elektriker de få gångerna än att ta kostnaden (tiden) för utbildningen.GK100 skrev:
Nu snackar vi.tommib skrev:Jag skrev i min egen tråd att en basalnivå borde omfatta ungefär följande
Egenskaper hos godkänd elmateriel
Kabeldimensionering (enklare, men inte riktigt bara tumregler)
Funktionsprincip hos jordfelsbrytare och hur de installeras
Principiell uppbyggnad av elcentral
Funktion hos olika normapparater
Förläggningssätt och installationsregler i enklare anläggningar (inga kabelstråk och liknande, inga spolhallar och undervattensanläggningar eller EX-klassade utrymmen)
Skyddsutjämning
Detta skulle kunna vara grunden för ett "elkörkort" för privatpersoner och skulle täcka nästan alla normala bostadsinstallationer.
Ja, det skulle kräva bland annat att man använder vettig materiel, vilket i sin tur kräver någon form av produktkontroll (återinförd S-märkning kanske). Jag tror inte att det är möjligt eller önskvärt att lära sig t.ex. att designa termoplaster för bruk i elmateriel.
Mja, så skulle man kunna säga om attefallshus eller friggebodar. Men öppna för möjligheten, håll utbildningen på kvällskursnivå, och låt folk få bestämma själva.BirgitS skrev:Nu har jag ju lärt mig mycket i forumet de senaste åren men om jag tänker mig tillbaka till tiden innan så är det väl just kunskapen om spis-, badrums- och taklampsinkoppling som jag skulle ha velat veta mer om och som jag skulle kunna tänka mig att min sambo eller jag skulle ha velat gå på kurs för att lära oss. Däremot om elkörkortet ska kräva kunskap om kabeldimensionering, elcentralers uppbyggnad och installation av jordfelsbrytare då faller hela intresset för ett sånt kort. Det är sånt som vi, och många andra, gör noll, en eller ett fåtal gånger i livet och då blir det ju billigare att ta in en elektriker de få gångerna än att ta kostnaden (tiden) för utbildningen.
Ja. Man kan ju tänka sig ytterligare en gradering som mest tillåter i- och urkoppling av maskiner samt komplettering av grupp. Problemet är att många saker är samma ändå (t.ex. ledningsdimensioneringen).
Men ja, det som är mest användbart för gemene man vore nog spis, TM och lampor (som man redan får göra i torra utrymmen). Jag inser att jag är undantaget här, men jag tror att det vore av godo för branschen i stort att höja kunskapsnivån hos alla och kräva personlig behörighet. Att jag skulle kunna göra ett prov då är bara en bieffekt.
Men ja, det som är mest användbart för gemene man vore nog spis, TM och lampor (som man redan får göra i torra utrymmen). Jag inser att jag är undantaget här, men jag tror att det vore av godo för branschen i stort att höja kunskapsnivån hos alla och kräva personlig behörighet. Att jag skulle kunna göra ett prov då är bara en bieffekt.
Om det skulle finnas ett elkörkort, vem skulle då ha ansvaret för att installationen sker säkert?
Under vems auktorisering skulle arbetet utföras?
Elfirmorna är tvugna att ha ett egenkontrollprogram och installatörerna som inte har egen auktorisering jobbar under detta.
Hur ska detta lösas för eventuella hobbyelektriker?
Under vems auktorisering skulle arbetet utföras?
Elfirmorna är tvugna att ha ett egenkontrollprogram och installatörerna som inte har egen auktorisering jobbar under detta.
Hur ska detta lösas för eventuella hobbyelektriker?
Tiotusentals hemmapulade fordon möter vi i trafiken varje dag.
Vem har ansvar för att bromsoket blev ordentligt ditsatt av "meckarmicke" på bilen du just mötte?
I någon mening blir installationen av bromsarna i alla fall godkänd nästa gång man är på besiktningen.
Något liknande måste till i elsammanhang. Att det är intressant hur bra anläggningen är - inte vem som gjort den.
Vem har ansvar för att bromsoket blev ordentligt ditsatt av "meckarmicke" på bilen du just mötte?
I någon mening blir installationen av bromsarna i alla fall godkänd nästa gång man är på besiktningen.
Något liknande måste till i elsammanhang. Att det är intressant hur bra anläggningen är - inte vem som gjort den.
Det skulle lösas av att den som har "elkörkort" är behörig/auktoriserad att göra vissa arbeten (i min värld egen anläggning, inget yrkesmässigt arbete).U Uffe A skrev:Om det skulle finnas ett elkörkort, vem skulle då ha ansvaret för att installationen sker säkert?
Under vems auktorisering skulle arbetet utföras?
Elfirmorna är tvugna att ha ett egenkontrollprogram och installatörerna som inte har egen auktorisering jobbar under detta.
Hur ska detta lösas för eventuella hobbyelektriker?
Ditt synsätt här är åter igen färgat av dagens system med bara en (rimlig) behörighetsnivå.
I min värld är det den som gör installationen som ser till att den är säker. Allt annat är bara BS. Att göra en osäker installation är lika dumt som att köra på fel sida av vägen.
Jämför heller med körkort för bil, inte mek av bil. Vem tar ansvar för att inte människor gör dumma omkörningar, kör på fel sida vägen som sagt, kör mot rött mm? Särskilt nu när trafikpolisen i allt väsentligt är avvecklad?
Jo - det gör förarna själva. Egenkontroll helt enkelt. Oftast av ren självbevarelsedrift, eftersom man inte vill köra ihjäl sig. För att man får problem med försäkringsbolaget om man slarvar sig till en olycka, för att man är rädd om andra människor och om sin bil. Samt för att man fått trafiksäkerheten inpräntad i sig sedan barnsben och i körskolan.
Varför litar vi på att de flesta vuxna människor ska kunna häva en sladd i halt väglag, men inte dra en sladd i sitt eget hus?
Jo - det gör förarna själva. Egenkontroll helt enkelt. Oftast av ren självbevarelsedrift, eftersom man inte vill köra ihjäl sig. För att man får problem med försäkringsbolaget om man slarvar sig till en olycka, för att man är rädd om andra människor och om sin bil. Samt för att man fått trafiksäkerheten inpräntad i sig sedan barnsben och i körskolan.
Varför litar vi på att de flesta vuxna människor ska kunna häva en sladd i halt väglag, men inte dra en sladd i sitt eget hus?
Vad hände här.
Jag måste väcka tråden (eller den björn som sover) så här inför sommaren, nu med semester har vi väl tid att förbättra världen ...
Jag är fortfarande intresserad utav lite tankar om avgränsningen för vad hempularkörkortet ska täcka för att vi ska vara nöjda.
Eller ska det kanske vara två nivåer redan i denna nivå?
Lite tankar kom ju in, men det var väl ganska magert ...
Jag måste väcka tråden (eller den björn som sover) så här inför sommaren, nu med semester har vi väl tid att förbättra världen ...
Jag är fortfarande intresserad utav lite tankar om avgränsningen för vad hempularkörkortet ska täcka för att vi ska vara nöjda.
Eller ska det kanske vara två nivåer redan i denna nivå?
Lite tankar kom ju in, men det var väl ganska magert ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
Åja, jag har läst tillbaka och tycker nog att det här och andra gamla trådar som tommibs framkommit bra förslag på avgränsning - arbeten ute i gruppledningarna som dimmers och andra slags puckar, spis, ledningsförläggning, uttag. Ganska likt B-behörigheten mao och de kunskapskrav som esv beskriver för B i föreskrifterna.
Med dagens modulära komponentsystem och hjälpmedel skulle faktiskt inte steget vara så långt till att även få installera en elcentral.
Det är bara att sätta igång och ta fram ett detaljerat förslag
Ett par frågor kring detta som är av lite svårare art återstår att besvara:
Med dagens modulära komponentsystem och hjälpmedel skulle faktiskt inte steget vara så långt till att även få installera en elcentral.
Det är bara att sätta igång och ta fram ett detaljerat förslag
Ett par frågor kring detta som är av lite svårare art återstår att besvara:
- Dagens krav på utbildning och praktik är hårda (långa). Det krävs en hel del för att förklara bort det. Å andra sidan är jag idel öra om någon faktiskt kan motivera den långa praktiktiden. Elektriker löder ju inte på sina egna jordflätor till blymanteln på kablar längre...
- Kunskapskraven är dock omfattande, regler och standarder är mycket omfattande. En ide här är kanske att anamma lite av dagens tänk att de obehöriga elektrikerna får den konkreta utbildningen de behöver för dagens jobb. Det skulle alltså öppna för en verksamhet med handledare till våra nya el-körkortsinnehavare. Många regler kan också göras om till tumregelform så att man får enkla ramar att hålla sig inom och får där acceptera att man inte begriper bakgrunden utan att läsa på.
- Man ska klara av att göra en precis lika säker installation som en utbildad elinstallatör eller yrkesman. Det pratas som att begränsa arbetet till den egna bostaden, men det har faktiskt ingen betydelse sett ur elsäkerheten, den ska vara lika hög. Jag ser inte att vi kan göra något som helst avkall på att varje installation ska vara korrekt enligt lagar, föreskrifter, standarder och praxis, både regelmässigt och hantverksmässigt. (Däremot kan kravet på att hålla sig hemma vara en god ide för att förhindra att man börjar ”jobba” kommersiellt som elektriker på ett sådant körkort.)
- Allt detta leder till att det krävs någon form av utbildning med prov, kanske olika utbildningar beroende på förkunskaper. Detta har esv redan provat så det ska fungera. Det kan dock bli en stor apparat att sätta i drift innan några el-körkort kan delas ut.
- Till sist behöver intresset väckas hos lagstiftare, esv och bransch - en baggis eller? nä...som att tala med en sten - det krävs dynamit om något ska hända!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 760 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 760 inlägg
Ur egen synvinkel så skulle jag vara intresserad av ett elkörkort för enklare ärenden. Koppla in saker i elskåp, räkna på belastningar (enkla måste man klara) etc är mer än jag behöver och jag skulle jag få välja så skulle det finnas en 2-delad variant.
Del-1=Den lägre behörigheten:
Teori
Jag skulle kunna tänka mig 1-2 helger kanske?
I nästa steg så kanske man tittar mer på centraler, vilka kablar/dimensioner som bör användas i olika situationer (då tänker jag på när man drar vidare till garage/friggebod, hur man tar hänsyn till information man får från nätägare etc). mer praktiska moment, med installation av JFB etc.
Steg två kanske är helt galet då det ligger utanför mitt intresseområde, eller jag tycker det är intressant, men jag är inte intresserad av att göra det själv.
Jag vet inte om det går att genomföra den första delen på 1-2 helger, men om det vore möjligt så skulle jag helt klart kunna tänka mig att betala en slant och lägga den tiden.
Del-1=Den lägre behörigheten:
Teori
- allmän elkunskap, trefas/enfas, skillnad mellan jord och noll-ledare, varför man inte ska ha jordat/ojordat i samma rum
- om torix vs Wago etc
- hur väljer jag kabel
- problem man kan få med LED
- risker om man väljer fel material eller överbelastar
- hur trappkoppling fungerar
- hur en jordfelsbrytare fungerar
- skillnaden mellan enkardelig, flerkardelig kabel mm
- hur man mäter och lite tips på bra och enkla (mät)verktyg
- välja en vettig kabel till ändamålet
- skala kabel i rätt längd och utan att kapa hälften av kabeln
- koppla in en trappkoppling
- göra en okulärbesiktning av en elcentral (för att åtminstone avslöja grova fel)
- kontroll av jordfelsbrytare
- mäta olika kopplingar för att avgöra om det är rätt eller felkopplat
Jag skulle kunna tänka mig 1-2 helger kanske?
I nästa steg så kanske man tittar mer på centraler, vilka kablar/dimensioner som bör användas i olika situationer (då tänker jag på när man drar vidare till garage/friggebod, hur man tar hänsyn till information man får från nätägare etc). mer praktiska moment, med installation av JFB etc.
Steg två kanske är helt galet då det ligger utanför mitt intresseområde, eller jag tycker det är intressant, men jag är inte intresserad av att göra det själv.
Jag vet inte om det går att genomföra den första delen på 1-2 helger, men om det vore möjligt så skulle jag helt klart kunna tänka mig att betala en slant och lägga den tiden.
Produkter som diskuteras: "kabel skala"
Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
Nej, det har ingen betydelse för elsäkerheten var man jobbar. Den ska vara samma oavsett. Det jag syftar till när jag menar att man bara får jobba på sin egen anläggning är att man av en yrkesman kan förvänta sig annat också än rena säkerhetsmässiga kunskaper. Som ekonomiska och tidsmässiga, samt planering för framtiden. Detta bör man inte behöva klara som icke yrkesarbetande. Jämför, som jag så ofta gör, med taxiförarlegitimation och körkort. Taxiförarna ska (nominellt) kunna hitta snabbaste vägen mellan två punkter, inte bara köra någon slumpmässig väg.*Bo.Siltberg skrev:
* Nu är det tyvärr inte så i verkligheten men det är å andra sidan inte heller riktigt sant för elektriker, som knappast tänker på kundens ekonomi i de flesta fall mot privatperson.