BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 880 inlägg
De frågor som är vanliga i forumet tror jag är framför allt anslutning av spis, häll och ugn, var uttag får finnas och andra regler i badrum, fast anslutning av taklampor och liknande samt frågor kring drivdon och dimmers. Det är väl betydligt mer ovanligt med frågor om hur man gör något i centralen inkl. inkoppling av jordfelsbrytare och dragning av VP-rör.
Med tanke på att det tar rätt lång tid att få någon att förstå hur just deras häll eller spis ska kopplas in så undrar jag hur mycket undervisning som behövs för att en person utan förkunskaper i el ska kunna ansluta godtycklig spis. Blir det så många timmar som behövs för att få ett elkörkort att många inte kommer att orka med det utan fortsätter att hempula utan elkörkort?
Med tanke på att det tar rätt lång tid att få någon att förstå hur just deras häll eller spis ska kopplas in så undrar jag hur mycket undervisning som behövs för att en person utan förkunskaper i el ska kunna ansluta godtycklig spis. Blir det så många timmar som behövs för att få ett elkörkort att många inte kommer att orka med det utan fortsätter att hempula utan elkörkort?
Om det skulle tillåtas med hempuleri av el på den nivån, så skulle i alla fall jag vilja ha det lagstadgat att det MÅSTE uppges vad av elen som är hempulad vid en eventuell husförsäljning.
Visst finns det oändligt med hempulad el (och annat) i kåkar som säljs idag utan att det anges, men om man nu aktivt skall uppmuntra hempuleri, så bör man också ha i åtanke att det är en stor risk och därmed bör det bli tvingande att informeras om. Känns inte som om det täcks in av dagens regler..
Visst finns det oändligt med hempulad el (och annat) i kåkar som säljs idag utan att det anges, men om man nu aktivt skall uppmuntra hempuleri, så bör man också ha i åtanke att det är en stor risk och därmed bör det bli tvingande att informeras om. Känns inte som om det täcks in av dagens regler..
Och med alla gamla hus som finns och förändrats genom åren och hus som bytt ägare x ggr, nja det "lagstadgade" kommer inte att kunna genomföras utifrån att det är omöjligt.tensiden skrev:Om det skulle tillåtas med hempuleri av el på den nivån, så skulle i alla fall jag vilja ha det lagstadgat att det MÅSTE uppges vad av elen som är hempulad vid en eventuell husförsäljning.
Jag menar inte att man måste uppge det bakåt i tiden, utan från den dagen ett eventuellt "elkörkort" skulle börja gälla. Annars är det som du säger omöjligt.A AndersS skrev:
Elsäkerhetsverket skulle ha utomordentliga möjligheter att utöka sin verksamhet. Man skulle kunna starta ett nytt verk. Elbesiktningsverket. (EBV). EBV skulle kunna utfärda obligatorisk elbesiktning ex.vis vart 3:e år. Eller åtminstone före varje lägenhets, bostadsrätts och husöverlåtelse. Man kunde snegla på Räddningsverkets bestämmelser när det gäller eldstadsbesiktningar och sotning. Man skulle även ha befogenhet att stänga av strömmen tills att eventuella fel och brister åtgärdats och efterbesiktats. Överträdelser mot detta skulle medföra straffansvar.
Så talade en fd. byrådirektör inom försvaret
Nä, ska ett elkörkort vara lagligt och ge behörighet för väl definierade arbeten, så vet jag inte varför detta skulle anges särskilt. I begreppet ligger ju att detta - efter genomgången utbildning och prov - anses lika säkert som andra behöriga arbeten.tensiden skrev:Om det skulle tillåtas med hempuleri av el på den nivån, så skulle i alla fall jag vilja ha det lagstadgat att det MÅSTE uppges vad av elen som är hempulad vid en eventuell husförsäljning.
Risken finns att sådant blir en prissänkande faktor på husen, och då driver man ju bara alltihop under jorden igen, eftersom det då blir lättare att förtiga och få betalt. Så nej, ska det vara ett körkort så ska det också gälla.
Finns ingen anledning till sådant krångel. Däremot kanske elbesiktning borde bli obligatoriskt vid överlåtelse.V vedklyv skrev:Elsäkerhetsverket skulle ha utomordentliga möjligheter att utöka sin verksamhet. Man skulle kunna starta ett nytt verk. Elbesiktningsverket. (EBV). EBV skulle kunna utfärda obligatorisk elbesiktning ex.vis vart 3:e år. Eller åtminstone före varje lägenhets, bostadsrätts och husöverlåtelse. Man kunde snegla på Räddningsverkets bestämmelser när det gäller eldstadsbesiktningar och sotning. Man skulle även ha befogenhet att stänga av strömmen tills att eventuella fel och brister åtgärdats och efterbesiktats. Överträdelser mot detta skulle medföra straffansvar.
Hej!ricebridge skrev:
Det vore bättre om du propagerade för ett lägre elpris och fasta avgifter. Jag fick nämligen räkningen från e-on alldeles nyss, på den verkar det som om jag hade 250 A knivsäkringar och näst intill total kortis i kåken. Ändå har jag inte hempulat mer än bytt några stickproppar.
Krångel och krångel, det bryr väl inte Elsäkerhetsverket sig om. Det skulle skapa massor av nya jobb och avgifter. Tänk dig, 1200 kr/tim. för att kolla en lägenhet. Det tar nog 6-8 timmar för att helt kolla i alla övertapetserade dosor och alla ledningslister.ricebridge skrev:
Det skulle absolut vara tänkbart, ja kanske t.o.m bra om det var samhällsekonomiskt motiverat, som vi nog kan anse att det är med bilbesiktningar t.ex.V vedklyv skrev:Elsäkerhetsverket skulle ha utomordentliga möjligheter att utöka sin verksamhet. Man skulle kunna starta ett nytt verk. Elbesiktningsverket. (EBV). EBV skulle kunna utfärda obligatorisk elbesiktning ex.vis vart 3:e år. Eller åtminstone före varje lägenhets, bostadsrätts och husöverlåtelse. Man kunde snegla på Räddningsverkets bestämmelser när det gäller eldstadsbesiktningar och sotning. Man skulle även ha befogenhet att stänga av strömmen tills att eventuella fel och brister åtgärdats och efterbesiktats. Överträdelser mot detta skulle medföra straffansvar.
Nu är det ju lite svårt att se vad för fantastiska vinster samhället ska dra nytta av i detta.
Då det dör en privatperson med flera års mellanrum utav något i den fasta elanläggningen.
Det lär snabbt visa sig att det finns betydligt med angelägna områden att införa besiktningar på.
Mikael_L skrev:Det skulle absolut vara tänkbart, ja kanske t.o.m bra om det var samhällsekonomiskt motiverat, som vi nog kan anse att det är med bilbesiktningar t.ex.
Nu är det ju lite svårt att se vad för fantastiska vinster samhället ska dra nytta av i detta.
Då det dör en privatperson med flera års mellanrum utav något i den fasta elanläggningen.
Det lär snabbt visa sig att det finns betydligt med angelägna områden att införa besiktningar på.
Jo...men. Samhället är ju inte något vinstdrivande företag, snarare tvärt om. Men det skulle skapa arbetstillfällen och försörjning för många.
Det där är totalt vansinne. Samhället är kanske inte ett vinstdrivande företag men det gäller ändå att få utbyte för pengarna eftersom de inte är oändliga.V vedklyv skrev:
Om du istället skulle tänka att dessa resurser, som spenderas (någons arbetstid), skulle läggas på mer angelägna saker som vård och omsorg till exempel ser du snabbt vad alternativkostnaden är.
Att "skapa arbetstillfällen" på det sättet kan lika gärna göras genom att ett gäng gräver gropar och ett annat fyller dem igen (se där, enkla arbeten). Meningslöst och bortkastade resurser.
Jag skrev i min egen tråd att en basalnivå borde omfatta ungefär följande
Egenskaper hos godkänd elmateriel
Kabeldimensionering (enklare, men inte riktigt bara tumregler)
Funktionsprincip hos jordfelsbrytare och hur de installeras
Principiell uppbyggnad av elcentral
Funktion hos olika normapparater
Förläggningssätt och installationsregler i enklare anläggningar (inga kabelstråk och liknande, inga spolhallar och undervattensanläggningar eller EX-klassade utrymmen)
Skyddsutjämning
Detta skulle kunna vara grunden för ett "elkörkort" för privatpersoner och skulle täcka nästan alla normala bostadsinstallationer.
Ja, det skulle kräva bland annat att man använder vettig materiel, vilket i sin tur kräver någon form av produktkontroll (återinförd S-märkning kanske). Jag tror inte att det är möjligt eller önskvärt att lära sig t.ex. att designa termoplaster för bruk i elmateriel.
Egenskaper hos godkänd elmateriel
Kabeldimensionering (enklare, men inte riktigt bara tumregler)
Funktionsprincip hos jordfelsbrytare och hur de installeras
Principiell uppbyggnad av elcentral
Funktion hos olika normapparater
Förläggningssätt och installationsregler i enklare anläggningar (inga kabelstråk och liknande, inga spolhallar och undervattensanläggningar eller EX-klassade utrymmen)
Skyddsutjämning
Detta skulle kunna vara grunden för ett "elkörkort" för privatpersoner och skulle täcka nästan alla normala bostadsinstallationer.
Ja, det skulle kräva bland annat att man använder vettig materiel, vilket i sin tur kräver någon form av produktkontroll (återinförd S-märkning kanske). Jag tror inte att det är möjligt eller önskvärt att lära sig t.ex. att designa termoplaster för bruk i elmateriel.